صفحه اصلی

ویژگی‌های دیتاسنتر مناسب

۲۸ شهریور ۱۴۰۰

با توجه به روند روزافزون تعداد کاربران اینترنت و حجم اطلاعات آپلود شده، سازمان‌ها و شرکت‌ها برای نگهداری سرورها با مشکل مواجه شدند. هزینه نگهداری سرورها با افزایش تعداد آن‌ها سخت‌تر شده بود و لزوم افزایش ظرفیت نیز از ملزومات به نظر می‌رسید. به‌این‌ترتیب، دیتاسنترها به وجود آمدند و علاوه بر افزایش و بهبود زیرساخت‌ها، هزینه نگه‌داری و تعمیرات را به‌طور چشمگیری کاهش دادند.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر یا مرکز داده (Data Center)، مرکز و ساختمان نگهداری سرور و متشکل از رک‌ها و تجهیزات نگهداری از شبکه است. در دیتاسنترها شرایط و تجهیزات لازم برای محافظت مناسب، کاهش هزینه‌های نگهداری، اطمینان از عملکرد درست سرورها و تأمین امنیت آن‌ها مهیا می‌شود. یک مرکز داده متشکل از رک‌ها یا محفظه‌های نگهداری تجهیزات شبکه، سیستم خنک‌کننده، سنسور تشخیص دما، سقف و کف کاذب جهت مهیای شرایط مناسب نگهداری، لدرهای کابل، سیستم مانیتورینگ، ژنراتور و یو پی اس (UPS) جهت تأمین برق شبکه و سنسور و تجهیزات ضد حریق است.

ویژگی‌های دیتاسنتر خوب

 امنیت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مرکز داده مناسب باید داشته باشد، امنیت بالا در جهت حفظ اطلاعات و عملکرد صحیح منابع است. امنیت سرور باید از دو جهت تأمین شود؛ امنیت نرم‌افزاری و امنیت فیزیکی.

امنیت نرم‌افزاری: حفظ امنیت نرم‌افزاری شبکه با استفاده از به‌روزترین تنظیمات و فایروال‌ها تأمین می‌شود. در تأمین امنیت دیتاسنترها، ابرازهای مدیریتی به نظارت دقیق و مناسب دسترسی‌ها، سیستم هشدار و سنسورها، سرعت و اطمینان می‌بخشند. این مدیریت و نظارت می‌تواند از حمله هکرها، نفوذ عوامل بیرونی، باج افزارها و بدافزارها جلوگیری کند.

امنیت فیزیکی: امنیت به دو شکل اعمال می‌شود؛ محافظت از دسترسی‌های غیرمجاز و نگهداری شبکه از عوامل مخرب و آسیب‌زا. سرورها به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند و به همین دلیل، گرمای زیادی تولید می‌کنند. بنابراین، خنک‌کننده‌ها از آسیب حرارت ایجادشده به شبکه جلوگیری می‌کنند. سیستم مانیتورینگ همواره در حال بررسی شرایط دما، سیستم ضد حریق، میزان رطوبت، وضعیت برق شبکه، اطمینان از عدم نشتی گاز و آب و مواردی از این دسته است. این کنترل از راه دور می‌تواند روند بررسی وضعیت سرورها را بسیار راحت‌تر و دقیق‌تر کند.

امنیت باید از همه جهت تأمین شود و همان‌طور که بیان شد، این مسئله به شرایط نگهداری شبکه ختم نمی‌شود. دوربین‌های مداربسته 360 درجه باقابلیت زوم بسیار قوی، سیستم کنترل تردد برای افراد مجاز و کارکنان و عدم وجود پنجره در محیط نگهداری سرورها ازجمله شرایط ایجادشده برای افزایش امنیت مرکز داده است. به‌منظور بررسی و کنترل مناسب، پرسنل با استفاده از رمز عبور و کارت پرسنل از ورودی‌ها عبور می‌کنند. در صورت حضور افرادی غیر از کادر پرسنل، همراه داشتن کارت VIP برای عبور آن‌ها لازم است. در بسیاری از دیتاسنترها، از تکنولوژی شناسایی پیشرفته‌تری مانند اسکن اثرانگشت و چشم و شناسایی چهره استفاده می‌شود.

تأمین برق

سرورها به‌صورت 24 ساعته به برق نیاز دارند. به‌این‌ترتیب، دیتاسنتر مناسب باید زیرساخت مناسبی برای تأمین برق لازم داشته باشد و از هرگونه احتمال قطعی برق و اختلال در عملکرد شبکه جلوگیری کند. به این منظور، دیتاسنترها باید از یو پی اس (UPS) و ژنراتور برای ذخیره و تولید برق اضافی بهره‌مند باشند. بنابراین، برق موردنیاز سرورها می‌تواند برای بیش از 4 ساعت به‌وسیله یو پی اس تأمین شود و در صورت تداوم قطعی، ژنراتور با تولید برق به داد باتری یو پی اس می‌رسد.

کیفیت و تداوم اتصال

اتصال به شبکه و انتقال اطلاعات باید به‌صورت متداوم و با سرعت بسیار بالایی برای کاربران مهیا باشد. اغلب دیتاسنترها به‌منظور افزایش سرعت انتقال اطلاعات، از کابل‌های نوری بهره می‌برند. بااین‌حال، برای حفظ تداوم اتصال و عملکرد مناسب باید همواره خرابی زیرساخت، نیاز به تعمیرات و قطعی‌های ناگهانی را نیز در نظر داشت. بنابراین، سیستم پشتیبان اتصال ماهواره‌ای به‌عنوان جایگزینی مناسب برای کابل‌های نوری در نظر گرفته‌شده است.

کادر فنی متخصص

همواره یک کادر متخصص و ماهر می‌تواند از هرگونه پیشامد منفی، قطعی‌های احتمالی و پایین آمدن سطح امنیت سرورها جلوگیری نماید. نیروی متخصص گرچه هزینه زیادی را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کنند؛ اما استخدام آن‌ها، منافع بیشتری به همراه دارد و از هزینه‌های سنگین‌تر و خرابی‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

تمام مواردی که در بالا بیان شد، در کیفیت و هزینه خدمات شرکت‌ها تأثیر بسیار بالایی دارند. با توجه به آنچه در قسمت‌های بالا بیان کردیم، مناسب بودن یک دیتاسنتر باید از ابعاد مختلفی موردبررسی قرار گیرد. تجهیزات و نیروی انسانی یک مرکز داده مناسب می‌تواند امنیت اطلاعات، کیفیت عملکرد و سرعت لودینگ را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد و آن‌ها را به بهترین سطح ممکن انتقال دهد. بنابراین، خدمات عالی می‌تواند ارزش هزینه پرداختی را نیز داشته باشد.

دسته بندی ها : اینترنت,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *