صفحه اصلی

نقش سرور در افزایش رضایت مشتریان سرویس‌های اینترنتی

۱۱ بهمن ۱۴۰۱

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که وقتی شما کلیدواژه‌ای را در وب جستجو می‌کنید، چگونه با جستجوی یک موضوع در یک موتور جستجو به انبوه اطلاعات موجود در وب‌سایت‌های مختلف دسترسی پیدا می‌کنید؟ سرورها ازجمله سرور اختصاصی، سرور مجازی، سرور ابری، خدمات دهنده‌های همیشه بیداری هستند که برای شما که درواقع یک مشتری یا خدمات گیرنده هستید، امکان این دسترسی سریع را فراهم می‌آورند. در پاسخ به این سؤال که آیا سرورها در میزان رضایت‌مندی مشتریان سرویس‌های اینترنتی نقش دارند، باید گفت فرقی نمی‌کند که شما برای یافتن پاسخ چالش‌هایتان، یادگیری یا آموزش، سرگرمی و یا تجارت در بستر وب از سرورها خدمات می‌گیرید، زیرا در هر صورت به سرور متصل می‌شوید و در همین راستا به طور قطع برای همه شما امنیت، سرعت و کیفیت دسترسی به اینترنت مهم است.

 کدام فاکتورها در تأثیر سرور بر رضایتمندی مشتریان نقش دارند؟

۱- سرعت: در دنیای امروز با توجه به مشغله زیاد کاربران سرعت دانلود و آپلود برای بسیاری از کاربران اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین هر چه سرعت یک سرور بیشتر باشد کاربر رضایت‌مندی بیشتری خواهد داشت. سرورهای مجازی و ابری با داشتن سرعت‌های مناسب قابل‌توجه مشتریان هستند. از طرفی برای مدیران وبسایت‌ها هم سرعت لود شدن صفحات وبسایت اهمیت زیادی دارد. چرا که تجربه کاربر را از بازدید از سایت ارتقا داده و می‌تواند روی بهبود رتبه وبسایت در موتورهای جستجو هم نتیجه مثبت داشته باشد.

۲-امنیت داده‌ها: امنیت داده‌ها و اطلاعات برای بسیاری از کاربران و به‌خصوص سازمان‌ها و نهادها از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً کاربران برای امنیت بیشتر از سرورهای اختصاصی استفاده می‌کنند‌. در سرویس‌های اختصاصی تمامی منابع به‌صورت اختصاصی در اختیار یک کاربر قرار می‌گیرد و مشتریان کنترل جامعی بر سرور دارند. بنابراین مشخص است که میزان امنیت منابع هم در رضایت‌مندی مشتریان تأثیر به سزایی دارد.

۳- کیفیت: کیفیت برای کاربران سرورها معیارهای مختلفی دارد. مثلاً پهنای باند، قابلیت نصب انواع سیستم عامل، کیفیت لود شدن داده‌ها، قابلیت جابه‌جایی بین مجازی سازها در سرور مجازی و قیمت نهایی، نمونه‌هایی از معیارهای کیفی کاربران برای سرورها هستند؛ بنابراین می‌توان گفت کیفیت سرور در رضایت‌مندی مشتری اهمیت زیادی دارد.

رضایت‌مندی مشتریان در گرو انتخاب سرور مناسب

هر مشتری سرویس‌های اینترنت بر اساس نیاز خود اقدام به انتخاب سرور می‌کند. سرورهای مختلف ویژگی‌های متفاوتی دارند که اگر برحسب نیازهای اساسی مشتری خریداری شوند، میزان رضایت‌مندی کاربر بیشتر خواهد بود.

مثلاً سرور اختصاصی با داشتن قدرت پردازش بالا، دسترسی آسان و امنیت فوق‌العاده برای فایل‌های حجیم و پردازش‌های سنگین مناسب‌ترین گزینه است. در مقابل این سرورها نیازمند به مداخله فیزیکی هستند و مهاجرت بین سرورهای جدا به‌صورت فیزیکی در سرورهای اختصاصی بسیار زمان‌بر است.

نوع دیگر سرور، سرور مجازی است. سرور مجازی با داشتن سرعت بیشتر و قیمت کمتر نسبت به سرور اختصاصی و هم‌چنین انعطاف‌پذیری و امکان مهاجرت سریع طرفداران زیادی در بین مشتریان سرویس‌های اینترنتی دارد.

سرور ابری نیز نوع دیگری از سرورها است که در آن فضای سرور مجازی به‌جای سرور فیزیکی خدمات‌دهی را انجام می‌دهد. در سرورهای ابری کاربران فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنند که از منابع استفاده کنند. در میزبانی ابری زمانی که تقاضای بیشتری بر روی سرور قرار می‌گیرد، ظرفیت به طور خودکار افزایش پیدا می‌کند. سرور ابری از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است و قیمت پایینی هم دارد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *