صفحه اصلی

نرم افزار Cloud ERP (مدیریت منابع سازمانی) – قسمت دوم

۲۸ مهر ۱۴۰۰

در قسمت اول مقاله خواندیم که Cloud ERP یک SaaS است که به کاربران اجازه می دهد از طریق اینترنت به مدیریت منابع سازمانی (ERP) دسترسی داشته باشند. همچینین با مزایای این نرم افزار آشنا شدیم .  در ادامه در این خصوص بیشتر می خوانیم.

توضیح اصطلاحات مربوط به ابر

مبحث مربوط به ابر و فضای ابری، اصطلاحاتی دارد که ندانستن آنها ممکن است اشتباهاتی را بیافریند. در این بخش توضیح مختصری از این اصطلاحات ارائه کرده ایم.

گزینه های مجوز: خرید یا اشتراک

  • خرید یا (دائمی): این عبارات به زمانی اشاره می کند که شرکت یک مجوز نرم افزاری می خرند. شرکت پول می دهد و صاحب این مجوز می شود. به علاوه شرکت باید هزینه های نگهداری سالانه را نیز برای به روز رسانی ها بدهد.
  • اشتراک: شرکت برای استفاده از مجوز نرم افزار، هزینه ماهیانه یا سالیانه می دهد. به روز رسانی ها نیز در هزینه اشتراک قرار می گیرد.

گزینه های استقرار: درون سازمانی، میزبانی، یا SaaS

  • درون سازمانی (یا داخلی): شرکت مسئول زیر ساخت (سخت افزار، نرم افزار سیستم، سخت افزار ارتباطی، نرم افزار در دستگاه های کاربر، و غیره) و استقرار نرم افزار اپلیکیشن (اجرا، پشتیبانی، و به روز رسانی) است.
  • میزبانی: شرکت یا ارائه دهنده هاستینگ مجوز نرم افزار را خریداری می کند. همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد، ارائه دهنده هاستینگ، اکثر زیرساخت و استقرار نرم افزار را مدیریت می کند. ارائه دهنده هاست می تواند یک شرکت مستقل یا بخشی از شرکت باشد. هاستینگ یک روش برای برون سپاری عملیات IT است.
  • نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS): این روش استقرار، یک مجوز نرم افزاری ترکیبی و مدل تحویل است که در آن نرم افزار بر مبنای یک اشتراک موجز کسب می کنند و توسط ارائه دهنده هاست میزبانی می شود. تمام این خدمات با یک هزینه ثابت انجام می شود. در اکثر موارد، ارائه دهنده نرم افزار از یک ابر عمومی برای میزبانی استفاده می کند.

ابر خصوصی و ابر عمومی

  • ابر خصوصی به طور خصوصی اداره می شود و توسط شرکت یا ارائه دهنده هاست نگهداری می شود. این مسئله توسط قوانین و مقررات شرکت، تعیین می شود و می تواند یک انتخاب باشد.
  • ابر عمومی متعلق به یک شرکت خدماتی، مانند مایکروسافت، IBM یا آمازون است. این شرکت تمام سخت افزار، تعادل بار ترافیکی، پشتیبانی و امنیت را فراهم می کند.
  • ابر ترکیبی یک روش ترکیبی است و از ابر درون سازمانی، ابر خصوصی و سرویس های ابری عمومی و شخص سوم تشکیل شده است.

چند اجاره ای ( Multi-Tenancy) و تک اجاره ای (Single-Tenancy)

  • Multi-Tenancy حالتی است که در آن ارائه دهنده نرم افزار ابری یک نمونه یا نسخه از نرم افزار روی یک سرور دارد و به چندین مستاجر یا خریدار به طور همزمان، سرویس می دهد.
  • Single-Tenancy حالتی است که هر مشتری یک برنامه و پایگاه داده خود را دارد.
  • مقرون به صرفه:
  • تصور می شود که Multi-Tenancy هزینه ارائه دهنده نرم افزار را کاهش می دهد. این مسئله برای برنامه های ابری، کاملا درست است. در واقع، برنامه های ابری، مانند پاندورا، فیسبوک و غیره، سریعا خریداری و دانلود می شوند.
  • برای Cloud ERP، در مقایسه با ارائه سخت افزار سرور، سیستم عامل، و پایگاه داده، توسعه برنامه های بسیار پیچیده ERP، فروش و بازاریابی مورد نیاز، و پشتیبانی مداوم، صرفه جویی در هزینه ناچیز است.
  • زمانی که برنامه ای یکسان را با دیگران به اشتراک می گذارید، انعطاف پذیری نیز کاهش می یابد. در موارد زیر، اثر این کار ممکن است خارج از کنترل باشد:
  • شخصی سازی و مناسب سازی
  • جداول به روز رسانی

تین کلاینت و سرویس های وب

  • در اصطلاحات ابری، یک تین کلاینت، هر دستگاهی می تواند باشد (لب تاپ، تلفن همراه، یا تبلت). این دستگاه برای دانلود شدن به هیچ اپلیکیشن یا نرم افزار ارتباطی احتیاج ندارد. هر تین کلاینتی مشابه به یک صفحه وب، می تواند از هر جایی به اپلیکیشن دسترسی داشته باشد.
  • وب سرویس ها اجزای اپلیکیشنهستند. آنها برای وب طراحی شده اند و در وب نیز استفاده می شوند. مثال های رایج از وب سرویس ها، اپلیکیشن های روی گوشی تلفن، مانند اپلیکیشن پیش بینی هوا است. اپلیکیشن های کاری ممکن است شامل جست و جوی کد پستی، محاسبات مالیات فروش، یا برنامه های بسیار پیچیده است.

تمام ابرها یکسان نیستند

مراقبت “کلود واشینگ” و تطبیق های “ابر مصنوعی” در برنامه های قدیمی باشید. به نظر می رسد که این برنامه ها برای استقرار ابری، مجددا طراحی شده اند. اکثر برنامه های بازمانده نیز اجرا در وب، مجددا برنامه ریزی می شوند.

زمانی که فروشنده ها، نرم افزار موروثی را روی یک سرور مجازی میزبانی شده، قرار می دهند، ادعا می کنند که یک “راه حل ERP مبتنی بر ابر” دارند. اما بدون نرم افزار که برای افزایش توانایی های رایانش ابری طراحی شده است، مشتریان مزایای خیلی کمی دریافت کردند. حضور یک تین کلاینت (یک کامپیوتر با ویژگی های کامل که به نرم افزار نصب شده روی دستگاه احتیاج دارد) اغلب به زمان نصب بیشتر، داده های پخش شده، به روز رسانی های کلاینت، و نرم افزار دسترسی از راه دور پیچیده نیاز دارد.

زمانی که به دنبال نرم افزار ابری ERP هستید، مطمئن شوید که یک نرم افزار تحت وب و ابر واقعی، تهیه می کنید.

محصول ابر مصنوعی به نرم افزاری احتیاج دارد که روی کلاینت (دستگاه یا پی سی) نصب شود، به همین دلیل می توانید یک محصول “ابر مصنوعی” را شناسایی کنید. دیگران یک وب سرور خاص بین اپلیکیشن و کاربر اضافه می کنند. با این کار اپلیکیشن را معنی کرده و صفحات وب را به کلاینت ارائه می کنند. هیچ کدام از رویکردها، سرعت و پاسخگویی طرح یک ابر واقعی را ارائه نمی کنند. برنامه های ابری واقعی، به جز مرورگر، هیچ کد اپلیکیشن روی دستگاه کلاینت ندارند. به علاوه، برنامه های ابری واقعی برای وب و برنامه های موبایلی طراحی و ساخته شده اند. بنابراین نمایشگرها پاسخگو هستند و به طور خودکار محتوا را مطابق با اندازه صفحه و جهت دستگاه، پایین ببرند.

بیشتر بخوانید رایانش ابری چیست ؟

سرور رایانش ابری چیست؟ – سرور ابری یا Cloud server

دسته بندی ها : سایر
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *