صفحه اصلی

نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا

۱۳ آذر ۱۴۰۰

نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا چگونه است؟

بعد از اینترنت خانگی پرسرعت انقلاب بزرگی که در دنیای تکنولوژی به وجود آمد اینترنت اشیا بود.در اکثر نقاط دنیا امروزه کنفرلنس ها را به وسیله اینترنت اشیا برگزار می کنند، اما سوالی که در اینجا پیش می آید، این است که نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا به چه صورت است.

اینترنت اشیا به چه صورت کار می کند؟

متصل کردن دستگاه هایی مانند وسایل نقلیه، دستگاه های فیزیکی، ساختمان ها و … اینترنت اشیا است که می توانند به تبادل ارتباطات و اطلاعات با یکدیگر بپردازند.

بررسی لایه های اینترنت اشیا

اگر می خواهید با نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا آشنا شوید باید بدانید که این اینترنت از لایه های مختلفی تشکیل شده است که با تکنولوژی های مختلف باهم کار می کنند که در ادامه برای شما این لایه ها را توضیح می دهیم.

لایه device/sensor در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا

اولین لایه، لایه device/sensor که به عنوان لایه اولیه محسوب می شود. اطلاعات در این لایه توسط سنسور ها جمع آوری می شود. همانطور که می دانید این لایه پیاده ساز دشواری ندارد آن هم به دلیل این است که پیچیدگی زیادی در سنسور ها وجود ندارد.

لایه device gateway

متصل شدن کامپیوتر های نامشابه که این دو شبکه متفاوت ترین ارتباط را دارند و وصل شدن آن ها به صورت مجزا است.

شبکه در gateway  به طور کامل می تواند هم در سخت افزار، نرم افزار و یا هردو نشی را ایفا کند. در هر سطحی از نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا باید بدانید که gateway می تواند osi کار خود انجام دهد.

لایه Data Processing / Storage در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا

پردازش های سنگین در این لایه از نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا صورت می گیرد که برای ذخیره سازی به فضا و انرژی زیادی نیاز است. در این لایه سنگین ترین عملیات پردازش داده ها، داده ها ذخیره می شوند و ارتباطات ها مدیریت می شود و در این لایه صورت می گیرد.

لایه-Data-ProcessingStorage

لایه-Data-ProcessingStorage در اینترنت اشیا

لایه app نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا

آخرین لایه ای که در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا باید بدانید، لایه application است که از سنسور ها اطلاعات گرفته می شود و برای آن ها مناسب ترین منطق در نظر گرفته می شود.

چه دستگاه هایی برای شروع پروژه اینترنت اشیا لازم است؟

همان طور که می دانید دستگاه های زیادی برای این کار وجود دارد که هر کدام از آن ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و شما باید در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا با آن ها آشنا شوید.

 اینترنت اشیاء Arduino

این اینترنت از مزایای و معایب بسیار زیادی برخوردار می‌باشد که در ادامه برای شما شرح داده ایم:

این سخت افزار به حالت open source است

زبان آن به صورت اختصاصی توسعه می یابد که در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا بسیار مهم است.

Community بالایی دارد.

برد آن به وای فای و یا enthernet وصل نمی شود.

پیاده سازی اینترنت اشیا

پیاده سازی اینترنت اشیا با دستگاه-Arduino

دستگاه Adafruit برای اینترنت اشباء

به طور کلی دستگاه Adafruit داراس برد بسیار کوچکی است و دسترسی به سنسور ها آن کار بسیار راحتی است.

سرویس ابری این دستگاه در دسترس است که در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا امری بسیار مهم است و این دستگاه  وای فای را به طور پیش فرض دارد.

باید توجه داشته باشید Adafruit کمترین Community را دارد و نسبت به Particle تجربه کاربری و داکیومنت ضعیفی دارد.

نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا

پیاده سازی اینترنت اشیا به وسیله دستگاه-Adafruit

دستگاه Intel Galileo در اینترنت اشیا

یهتر است بدانید که دستگاه Intel Galileo با Arduino تطبیق داده می شود و اتصال Ethernet را دارد و برای نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا واجب است.

این دستگاه بسیار قدرتمند تر از Arduino است و با Arduino کمی مشکل سازگاری دارد.

مزایا و معایب دستگاه Raspberry Pi

به طور پیش فرض دستگاه Raspberry Pi از linux استفاده می کند و به ethernet وصل می شود.

ایسن دستگاه بسیار قدرتمند ولی کامپیوتر کوچکی است که استفاده ابتدایی از آن سخت و پیچیده است، سنسور ها برای دسترسی زبان مخصوصی ندارند و برای رسیدن به سنسورها به برد مجزایی نیاز است که باید در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا به آن توجه شود.

پیاده سازی اینترنت اشیا

دستگاه-Raspberry-Pi در پیاده سازی اینترنت اشیا

مزایا و معایب دستگاه Particle برای اینترنت اشیا

دستگاه Particle سایز بسیار کوچکی دارد و به بخش کمی از پلتفرم ابری دسترسی پیدا می‌کند و این دستگاه دارای وای فای و حتی اینترنت 2g  و 3g است.

برای توسعه، پلتفرم مخصوصی دارد، در نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا باید بدانید که دیوایس ها به راحتی به اینترنت وصل می شوند، ناین دستگاه open source نیست و سبت به Arduino از Community کمتری برخوردار است.

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم برای شما به طور کامل در مورد نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا و دستگاه هایی که در این اینترنت استفاده می شوند صحبت کردیم و بهترین راهی که برای پیاده سازی اینترنت اشیا می توان از آن استفاده کرد Particle می باشد.

سوالات متداول نحوه پیاده سازی اینترنت اشیا

  1. در شبکه اینترنت شبکه چه پروتکل هایی وجود دارد؟
    در زیر مجموعه شبکه هایی که خاصیت کم مصرفی در مقیاس های بالا دارد می توان به LoRaWAN و NB-IoT اشاره نمود که با این دو پروتکل کار می کند.
  1. مزایای دستگاه Adafruit چیست؟
    Adafruit مزایای دارد که شامل برد بسیار کوچکی دارد، دسترسی به سنسور ها راحت است، سرویس ابری این دستگاه در دسترس است که امری بسیار مهم است و وای فای را به طور پیش فرض دارد می توان اشاره کرد.
  2. چه مراحلی در معماری اینترنت اشیا وجود دارد؟
    معماری اینترنت اشیا در مرحله اول در برگیرنده اشیای شبکه، تبدیل داده های آنالوگ به داده های دیجیتال و سیستم تجمیع داده های سنسورها در مرحله دوم است، داده ها به ابر یا دیتاسنتر انتقال می یابد مرحله داده ها تحلیل و تجزیه شده.
دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *