صفحه اصلی

میزبانی اشتراکی یا میزبانی سی‌پنل چیست؟

۰۷ مهر ۱۴۰۰

آیا به دنبال میزبانی یک دامنه برای کسب‌وکار خود هستید و با حجم زیادی از گزینه‌ها روبه‌رو شده‌اید؟ میزبانی وب یک جنبه‌ی حساس برای یک کسب‌وکار اینترنتی است. بدون هاست مناسب در واقع یک وب‌سایت ندارید. با این حال، میزبانی مناسب به نیازهای هر شرکت بستگی دارد و برای یک انتخاب مناسب باید اطلاعاتی را در رابطه با هر یک از گزینه‌های خود داشته باشید. در این مطلب در رابطه با میزبانی اشتراکی، سی پنل ، مزایا و معایب آن و نیز گزینه‌هایی که می‌توانند به نوبه‌ی خود جایگزینی برای آن باشند اشاره می‌کنیم.

میزبانی اشتراکی

میزبانی اشتراکی (shared hosting) که با نام میزبانی سی‌پنل (cPanel hosting) نیز شناخته‌ می‌شوند، نوعی از میزبانی وب است که قادر است چندین وب‌سایت را بر روی یک سرور فیزیکی میزبانی اشتراکی میزبانی کند. در این نوع میز‌بانی شما فضا و سایر منابع سرور را با دیگر دامنه‌های میزبانی شده در همان سرور به اشتراک می‌گذارید ؛ به بیانی ساده‌تر، شما در سرور همسایگان وب خواهید داشت.

در واقع سی‌پنل، یک صفحه‌ی مبتنی بر لینوکس برای کنترل میزبانی وب است که با ایجاد یک رابط کاربری و ابزار خودکار، تعامل با فضای میزبانی وب را آسان می‌کند. سی‌پنل در انواع مختلف برای مدیران سرور و مصرف‌کنندگان طراحی شده است تا بتوانند در روش‌های گوناگون بر روی فضای خود کنترل اشته باشند.

میزبانی اشتراکی یا همان میزبانی سی‌پنل مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه‌ی میزبانی موجود است، اما این گزینه (مانند سایر گزینه‌ها) محدودیت‌هایی دارد که در ادامه مطرح خواهیم کرد.

مزایا

  • ارزان‌ترین و مقرون‌ به‌صرفه‌ترین گزینه‌ی میزبانی وب است.
  • در صورت به منابع تخصیص‌یافته‌ی بیشتری نیاز داشته باشید، می‌تواند ارتقا پیدا کند.
  • نگهداری‌های تکنیکی توسط کمپانی‌های ارائه‌دهنده‌ی میزبانی وب انجام می‌شوند و نه توسط شما.
  • میزبانی اشتراکی دارای قابلت سی‌پنل (cPanel) است که شما را قادر می‌سازد تا سایت خود را مدیریت کنید.

معایب

  • زمانی که وب‌سایت شما شروع به دریافت سطوح بالایی از ترافیک می‌کند، ممکن است زمان بارگذاری برای وب‌سایت‌های میزبانی اشتراکی در مقایسه با سرورهای اختصاصی آهسته‌تر باشد.
  • سایر سایت‌ها بر روی میزبانی اشتراکی، بر خلاف میزبانی سرور مجازی خصوصی (VPS)، ممکن است خطراتی را برای سایت شما به همراه داشته باشد.
  • در مقایسه با سرور اختصاصی (Dedicated Server)، کنترل کمتری در طی پیکربندی وجود دارد.

سایر جایگزین‌ها برای میزبانی اشتراکی

در واقع هیچ جایگزین دیگری برای میزبانی اشتراکی وجود ندارد که به همان میزان ارزان قیمت و مقرون به‌صرفه باشد؛ در حالی که درصورت نیاز نیز می‌تواند ارتقاء داده شود.

به هر حال، مواردی مانند میزبانی وردپرس (Word Press)، سرور اختصاصی و سرور مجازی خصوصی (VPS) می‌توانند جایگزین میزبانی اشتراکی شوند. هزینه‌ی تمامی این گزینه‌هایی که می‌توانند جایگزین میزبانی اشتراکی شوند بیشتر از آن خواهد بود، اما در عوض، سطوح بالاتری از سفارشی سازی و عملکرد را به شما ارائه می‌دهند.

میزبانی اشتراکی تاحدودی ممکن است شبیه میزبانی اشتراکی باشد، اما تفاوت‌های بزرگی میان میزبانی اشتراکی و میزبانی وردپرس وجود دارد. از جمله قابلیت‌های میزبانی وردپرس که به‌طور خاص برای محیط‌های وردپرس طراحی شده است، می‌توان به سرعت فوق‌العاده آن، استفاده از اخرین تکنولوژی، پشتیبانی اختصاصی و زمان آپ‌تایم بیشتر اشاره کرد. و در رابطه با معایب آن باید اظهار کرد که تنها بر روی پلت‌فرم وردپرس قابل اجرا است و شما اجازه‌ی اجرای سایت بر روی پلت‌ُرم‌های دیگر را نخواهید داشت.

اگر به تازگی به راه‌اندازی سایت خود پرداخته‌اید و البته در مورد ادامه‌ی کار مطمئن نیستید، میزبانی اشتراکی می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای شما باشد.

میزبانی سی‌پنل با توجه به قابلیت‌های کارکردی آسان‌کننده‌ای که دارد، برای مبتدیان میزبانی وب که میزان ترافیک‌های سایت‌شان پایین است، بسیار مناسب و حتی عالی است.

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *