صفحه اصلی

مرکز داده با کیفیت را چگونه میتوان مدیریت کرد و نیاز های آن چیست؟

۲۵ مهر ۱۴۰۰

شش چیزی که مدیران ارشد فناوری اطلاعات در مورد مرکز داده با کیفیت نمی دانند

دنیای فناوری اطلاعات در حال تغییر است. اما در حال حاضر، سیر تکاملی فناوری اطلاعات به سرعت انجام می شود و از همان ابتدای امر نیز تحول پذیر بوده است. هر کسی که یک مرکز داده با کیفیت را اداره می کند، نمی تواند درگیر گذشته باشد. چیزی که نوآوری های چند سال گذشته برای مدیریت فناوری اطلاعات خلق می کنند، مدل های قدیمی ای هستند که بیشتر به تاریخ باستان شباهت دارد.  البته، هیچ کس از همه موارد مربوط به تجارت فناوری اطلاعات مطلع نیست. اما این دانش به هر مدیر ارشد اطلاعاتی کمک می کند تا برخی از مسائل را حل کنند و برخی از این مدیران، متوجه اهمیت پیشرفت سریع مراکز داده نیستند.

هزینه کل مالکیت

هری هندلین، مدیر بخش برق، شرکت الکترونیکی جی ای نشان می دهد که محاسبه اشتباه هزینه کل مالکیت، کار آسانی است. هزینه کل مالکیت برابر است با مخارج سرمایه به علاوه کل هزینه های عملیاتی تقسیم بر زمان. به بیانی دیگر، هزینه های خرید سرور، اجاره سرور،  راه اندازی و نگهداری آن نیز بخشی از هزینه کل مالکیت است.

هندلین معتقد است که یکی از شیوه هایی که مردم هزینه کل مالکیت را اشتباه حساب می کنند، مربوط به مصرف برق است. هندلین در مقاله اش در وب سایت دانش دیتا سنتر، نظریه ها و تصاویر گوناگونی را در مورد این موضوع ارائه کرده است: چگونه بهره وری انرژی با استفاده از مدل هزینه کل مالکیت می تواند مقادیر قابل توجهی از انرژی را ذخیره کند.

شرکت آنگوئینگ آپریشن، شرکتی است که برای اتحادیه های اعتباری، راه حل ارائه می دهد. این شرکت فاکتورهایی را تجزیه و تحلیل می کند که باید در ارزیابی هزینه کل مالکیت در نظر گرفته شوند. این فاکتورها شامل هزینه های ساخت و نگهداری، تجهیزات، برق و نیروی کار است.

جاناتان کومی در موسسه آپتایم، گزارش سفیدی را منتشر کرد که مدل آنها برای تعیین هزینه کل مالکیت برای یک مرکز داده با کیفیت را به دقت توصیف می کرد. او می گوید “اقدامات قبلی محاسبه هزینه کل مالکیت برای یک مرکز داده با کیفیت ، اقدامات مطلوبی هستند، اما به طور کلی، محاسبات انجام شده ناقص هستند و به خوبی ثبت نشده اند.”

صرفه نظر از روشی که برای محاسبه هزینه کل مالکیت اتخاذ می شود، چیزی که اهمیت دارد، درک مدیران ارشد اطلاعاتی از هزینه کل مالکیت برای مراکز داده است.  آنها باید راهی را برای درک این هزینه پیدا کنند. هزینه کل مالکیت شامل تمام هزینه های مرکز داده از ابتدا تا انتها است.

نیازهای مراکز داده

کسانی که در یک مراکز داده با کیفیت کار می کنند، باید از نیازهای آن آگاه باشند. انتشارات تک ریپالیک “ده عامل مهم در مرکز داده با کیفیت” را شناسایی کرده است:

  1. کنترل های محیطی
  2. امنیت
  3. مسئولیت پذیری
  4. سیاست ها
  5. افزونگی
  6. نظارت
  7. مقیاس پذیری
  8. مدیریت تغییر
  9. سازمان
  • اسناد و مدرک

این موارد، موارد ساده ای نیستند و جزئیات زیادی باید مدیریت شود. به علاوه، تمام عوامل ذکر شده، بخشی از مراکز داده سنتی هستند. اما سوالی که اینجا مطرح می شود، مشخصات مراکز داده آینده است. باب فورتنا در مجله اینترنتی جی سی ان، مراکز داده آینده را اینطور توصیف می کند:

  1. به کارگیری از شبکه نرم‌افزار محور (SDN) برای چابکی بیشتر
  2. فرایندهای خودکار برای امنیت و کنترل بهتر
  3. وفاداری به استانداردهای باز برای نوآوری های مقرون به صرفه
  4. استفاده از از گوگل آنالیتیک برای رفع نیازهای کاربران
  5. تضمین عملکرد بالا و مقیاس پذیری برای برآورده کردن نیازهای رو به رشد.

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، مراکز داده مدام در حال تغییر هستند و هر مدیر شایسته ای در حوزه فناوری اطلاعات باید از آخرین روندهای تکنولوژی آگاه باشد.

شکست و تعمیر: یک مدل قدیمی

مدل شکست/تعمیر، مدلی است که قدمت زیادی دارد. همیشه زمانی که چیزی خراب می شود، تعمیرکاران می توانند پول خوبی به دست بیاورند. راهکار قدیمی این بود که صبر کنیم تا چیزی خراب شود و بعد از کسی کمک بگیریم. به علاوه، چرا باید به فردی پول بدهیم تا باایستد و کاری نکند.

این مدل انفعالی در گذشته موثر بود. اما مدیران فناوری اطلاعات امروزی می دانند که پیش کنشگری، خودکار سازی و سیستم های خودکار، کارایی بیشتری دارند. رابرت پترسون در مقاله اش، “17 علت اینکه چرا ارائه مدل حمایتی شکست/تعمیر، کسب و کار پشتیبانی فناوری اطلاعات شما را از بین می برد”، در مود این موضوع توضیح می دهد. او بیان می کند که یک مدل سرویس مدیریت شده-“نگهداری فعال با تعرفه ای یکنواخت”-در حال حاضر، باید یک مدل استاندارد باشد. مدلی که هم برای مدیر بخش اطلاعات مفید باشد و هم برای کسانی که برای زیرساخت های مدیر، پشتیبانی های فنی ارائه می کنند.

وب سایت بیزینس بی به این موضوع می پردازد: “سرویس های IT مدیریت شده و مدل شکست/تعمیر: کدام یک برای کسب وکار کوچک شما بهتر است؟” پاسخ آنها به این سوال، سوال های دیگری را در مورد مرکز داده با کیفیت به وجود می آورد: “آیا می توانید نگهداری سیستم خود را به عقب بیاندازید و دچار خطر شکست کامل فناوری اطلاعات شوید؟ یا آیا تمایل دارید که ماهانه هزینه ای پرداخت کنید و از همان اول از بروز مشکل جلوگیری کنید؟” آنها پیشنهاد می دهند که بهتر است به متخصصان IT اجازه دهید تا در ازای مبلغی ماهانه، موارد فنی را مدیریت کنند. شما نیز می توانید به کسب و کار اصلی خود برسید.

همگرایی، فراهمگرایی و ابرهمگرایی

مثل روز روشن است که ردپای تجهیزات مرکز داده در حال کوچک شدن است. محصولات جدید، محاسبه، ذخیره و شبکه سازی را در یک جعبه ترکیب می کنند. تمام اینها را به مجازی سازی، محاسبات ابری، مدیریت ساده از طریق یک قطعه شیشه اضافه کنید و متوجه می شوید که بسیاری از ابعاد فیزیکی مراکز داده، مانند گذشته نیستند. چه کسی دقیقا می داند که چقدر دستگاه مجازی در اعماق یک قطعه کوچک پنهان شده است؟

چگونه می توان از تجهیزات قدیمی به زیرساخت های همگرا و جدید رسید؟

هر قطعه ای از تجهیزات در نهایت عمرشان تمام می شود. مدیران به جای اینکه این قطعات را یکی یکی جایگزین کنند، باید این موضوع را در نظر بگیرند که چگونه ماشین های مجازی جدید، شبکه نرم افزار محور، یا مجازی سازی توابع شبکه ممکن است جایگزین توابع اصلی دستگاه شوند.

پیچیدگی های فناوری های قدیم و جدید

امروزه، تکنولوژی ها برای کاربران آسان تر شده است، اما این مسئله از پیچیدگی های آن نمی کاهد. فناوری های کامل تری در محیط یکپارچه در حال قرارگیری هستند. تمام فناوری های سوئیچینگ، مسیریابی و محاسباتی که در گذشته به متخصصانی متعهد نیاز داشتند، امروزه در اختیار نسل جدید مهندسان و تکنسین ها هستند. وقتی که برخی از این فناوری ها به پشتیبانی متخصص احتیاج داشته باشند، چه اتفاقی رخ می دهد؟

فناوری های جدیدتر، مانند مجازی سازی و ابر نیز چالش های خودشان را دارند. تمام مشکلات رفع نشده اند و همه فناوری ها نیز به سرعت کار نمی کنند. بالاخره، اتوماسیون منجر به ایجاد سیستم های خودکار می شود. ماهیت مرکز داده با کیفیت و مهارت های مورد نیاز برای پشتیبانی از آن، به تکامل خودش ادامه می دهد. مدیران ارشد اطلاعاتی نیز باید برای هرچیزی آماده باشند.

مدیریت دیتا سنتر: نرم افزار و بهترین روش ها

فرض می کنیم که یک مرکز داده با کیفیت در حال پیشرفت در بالاترین سطح فعالیت خودش قرار دارد. همه چیز با تمام نوآوری ها و ویژگی جذابش در حال اجرا است. تنها چیزی که باقی می ماند، مهم ترین جنبه عملیاتی یک مرکز داده با کیفیت، یعنی مدیریت آن است. مرکز داده سنتی، از اشیای مدیریت شده مبتنی بر پروتکل مدیریت آسان شبکه استفاده می کند که مانند یک درخت کریسمس روبه روی مرکز داده و روی صفحه نمایش های بزرگ روشن می شود. این سیستم هنوز هم استفاده می شوند، اما مدیریت مرکز داده در حال پیشرفت است.

همراه با مدیریت دستگاه و مدل مدیریت شبکه FCAPS، حالا به سراغ آنالیتیک، هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی های روز می رویم. ابرهمگرایی دیدن همه چیز در یک قطعه کوچک را ساده می کند. مدیران ارشد اطلاعات باید از پیشرفت های مدیریت IT و دیگر بخش های مرکز داده آگاه باشند.

نتیجه گیری

کار یک مدیر IT هرگز تمام نمی شود. مدیران فناوری اطلاعات باید فعال باشند، تغییرات را مدیریت کنند و نظارت مطلوبی بر خدمات مرکز داده با کیفیت خود ارائه دهند. هنوز به این نقطه نرسیده ایم که ماشین ها را روشن کنیم و آنها را روی حالت خودکار قرار دهیم. سازنده ها ابزارها را هوشمندتر و مقاوم تر طراحی می کنند، اما این دستگاه های جدید نیز همچنان به ما احتیاج دارند.

دسته بندی ها : مرکزداده
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *