صفحه اصلی

۵ مرحله لازم برای اینکه سرور مجازی خصوصی (VPS) خود را آماده کنید

۱۳ بهمن ۱۳۹۹

اگر هم اکنون از سرویس میزبانی اشتراکی (shared hosting) استفاده می کنید و قصد دارید که وب سایت خود را به یک سرور مجازی خصوصی (VPS) منتقل کنید تقریبا کار آسانی پیش رو داشته و دچار مشکل نمی شوید. اگرچه ممکن است یادگرفتن راه اندازی VPS کمی برای شما دشوار باشد؛ مخصوصا اگر قبلا با دستورالعمل های آن کار نکرده باشید. از این رو در این مقاله قصد داریم تا راه اندازی یک VPS را در طی ۵ مرحله  به شما توضیح دهیم.

مراحل راه اندازی سرور مجازی خصوصی به شرح زیر است:

  1. آموزش ورود به VPS از طریق دسترسی به پوسته امن (SSH)
  2. به روز رسانی سرور
  3. ساخت کاربر جدید و تعریف اختیارات برای آن
  4. فعال سازی تایید اعتبار کلید عمومی
  5. راه اندازی فایروال برای VPS

پیش از اینکه وارد جزئیات فنی بشویم ابتدا به این مسئله خواهیم پرداخت که اساسا چرا نیاز دارید که سرور مجازی خود را پیکربندی کنید.

اینترنت را گران نخرید

خرید اینترنت ارزان از صفرو یک

چرا باید VPS جدید خود را پیکربندی کنید؟

معمولا زمانی که شما برای یک برنامه میزبانی پایه ثبت نام می کنید، ارائه دهنده شما تمام نرم افزارهایی که لازم است از آن ها استفاده کنید را تنظیم می کند. برای مثال، با استفاده از میزبانی وب اشتراکی، احتمالا بلافاصله به یک کنترل پنل برای حساب کاربری خود دسترسی خواهید داشت.

این پنل های کنترل میزبانی به همراه تمام گزینه هایی که برای پیکربندی حساب خود به آن ها نیاز دارید ارائه می شوند. با این حال، در بیشتر موارد، شما نمیتوانید به تنظیمات واقعی سرور خود دسترسی داشته باشید، زیرا افراد دیگری نیز در حال استفاده از همان ماشین هستند.

اما از سوی دیگر در مورد VPS تمام محیط سرور به شما تعلق خواهد گرفت. در اغلب موارد میزبان شما فقط نرم افزار پایه سرور مانند Apache یا Nginx را راه اندازی خواهد کرد. این بدان معنا است که شما احتمالا باید مراحلی مانند مراحل زیر را برای آماده کردن سرور خود طی کنید:

  • تصمیم بگیرید که چه زمانی استفاده از VPS را آغاز خواهید کرد
  • یادگیری چگونگی اتصال به آن و صدور دستورات
  • یادگیری نصب نرم افزار های جدید و اجرای به روز رسانی ها
  • پیکربندی حساب های کاربری جدید در صورت نیاز
  • راه اندازی فایروال

برای ارسال دستورات در VPS معمولا از command line به جای رابط گرافیکی استفاده می شود. این مسئله ممکن است در ابتدا کمی چالش برانگیز باشد اما به زودی به آن عادت خواهید کرد و اگر هم به دستورات command line آشنایی ندارید کمی جستجو گوگل می تواند به شما کمک کند.

شما همچین می توانید پنل های کنترلی میزبانی خاصی را راه اندازی کنید که شما را قادر می سازند از طریق رابط گرافیکی با سرور خود ارتباط برقرار کنید. البته ما این روش را در این مطلب پوشش نخواهیم داد زیرا استفاده از command line جامعیت بیشتری دارد.

سرور مجازی vps

۵ مرحله برای پیکربندی VPS جدید خود و آماده سازی آن برای استفاده

همانطور که می دانید اکثریت وب سرورها بر روی سیستم های مبتنی بر یونیکس کار می کنند. این بدان معنا است که شما باید از دستورات متناسب با این نوع سیستم عامل استفاده کنید، دستوراتی که با دستورات مورد استفاده در دستگاه های ویندوزی متفاوت هستند.

 

 

با این شرایط، اجازده دهید که توضیح مراحل راه اندازی VPS را آغاز کنیم.

مرحله اول: آموزش ورود به  VPS از طریق دسترسی به پوسته امن (SSH)

به غیر از استفاده از مرورگر، راه های مختلف دیگری نیز برای اتصال به یک وبسایت وجود دارد. به عنوان مثال، می توانید از پروتکل انتقال فایل (FTP)  استفاده کنید که شما را قادر می سازد تا فایل های روی سرور خود را آپلود، دانلود و یا ویرایش کنید.

در حالی که FTP می تواند بسیار مفید باشد، این پروتکل شما را قادر نمی سازد که دستورات را به سرور خود ارسال کنید. برای این کار، شما باید از دسترسی به پوسته امن (SSH) استفاده کنید. SSH نوع متفاوتی از پروتکل است که دسترسی شما را به کنترل سرور فراهم می کند.

وقتی که از طریق SSH به یک سرور متصل می شوید، می توانید دستورات را به آن صادر کنید. SSH همچنین برای پروتکل های رمزنگاری و تأیید اعتبار قوی خود شهرت دارد که آن را بسیار امن می سازند. با یادگیری نحوه استفاده از SSH، اولین گام های خود را برای مدیریت سرور برمی دارید.

هنگامی که شما برای یک برنامه VPS ثبت نام می کنید، میزبان وب شما باید مجموعه ای از اطلاعات کاربری از جمله موارد زیر را به شما ارائه کند:

  • آدرس IP سرور شما
  • نام کاربری (معمولا روت)
  • یک رمز عبور برای حساب کاربری روت شما

در صورتی که با اصطلاح root آشنا نیستید باید بگوییم که یک حساب کاربری روت (یا superuser) یک کاربر است که اختیارات و دسترسی کامل به یک سیستم خاص را دارد. به عبارت دیگر می توانید آن را یک administrator اما باز هم با قدرت بیشتر به حساب آورید.

وقتی که VPS خود را راه اندازی کردید تنها با یک حساب کاربری روت کار خود را آغاز خواهید کرد.  اگر در سیستم نهایی خود (end system) از یک سیستم عامل مبتنی بر یونیکس استفاده می کنید، می توانید مستقیما از طریق command line به سرور خود متصل شوید.

اما اگر از ویندوز استفاده می کنید نیاز اول شما نصب یک SSH client خواهد بود. ما دو client را در این زمینه به شما معرفی می کنیم که اولین آن  Bitvise نام دارد.

اگر به دنبال یک رابط کاربری که شبیه استایل کلاسیک ویندوز باشد می گردیید Bitvise را انتخاب کنید. البته بیشتر کار شما از طریق command line انجام خواهد شد و حقیقتا استایل آنچنان مهم نخواهد بود.

توصیه بعدی ما PuTTY است که ویژگی هایی فراتراز یک رابط کاربری حداقلی را دارد. این client گزینه های پیکربندی سرور خوبی را شامل می شود که می توانند به کار شما بی آیند.

برای ادامه آموزش ما از از مثال های PuTTY استفاده خواهیم کرد. اگر این برنامه را نصب و اجرا کنید، سپس پنجره ای مانند این را مشاهده خواهید کرد:

در این مرحله نیاز است که آدرس IP سرور خود را در بخش Host Name (or IP address) وارد کنید و Port را در مقدار پیشفرض ۲۲ تنظیم کنید.

نکته: علاوه بر ارتباطات SSH، پورت ۲۲ همچنین برای لاگ این های پروتکل انتقال فایل امن (SFTP) نیز به کار می رود.

شما احتمالا متوجه انتخاب نوع اتصال (connection type) در زیر فیلد آدرس IP شده اید. SSH را انتخاب کنید و پس از آن دکمه Open را بزنید.

یک پنجره command line حالا باز می شود و شما یک اعلان برای ورود اطلاعات لاگ این را مشاهده می کنید. در مثال ما نام کاربری root و پسورد هم مطابق آنچه در تصویر می بینید است.

اگر اطلاعات وارد شده درست باشد شما خلاصه ای از اطلاعات سرور و اعلان برای دستورات بیشتر را مشاهده خواهید کرد.

 

هم اکنون کار راه اندازی VPS شما به اتمام رسیده است. اما از آنجایی که کار ما هنوز با پنجره command line تمام نشده است آن را نبندید.

خدمات سرور مجازی vps

دسته بندی ها : مجله صفر و یک,هاست
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *