صفحه اصلی

مدل هزینه‌ای pay as you go

۱۳ آذر ۱۳۹۹

رایانش ابری در حال حاضر به یکی از فناوری‌های مهم در حوزه‌ی فناوری اطلاعات به‌حساب می‌آید و شما باید به این موضوع و موارد دیگری که به آن مربوط می‌شود، توجه داشته باشید؛ برای مثال رایانش ابری در مدل‌های مختلفی وجود دارد که یکی از این مدل‌ها، مدل هزینه‌ای pay as you go است، اگر بخواهیم برای شما به‌صورت کوتاه و خلاصه این موضوع را توضیح دهیم، می‌توان گفت شما با استفاده از مدل pay as you go، پرداخت بر اساس مصرف دارید؛ یعنی به میزانی که از خدمات استفاده می‌کنید، به همان نسبت برای آن پول پرداخت خواهید کرد.

در این مقاله برای شما عزیزان به‌صورت جامع و کامل، موضوعاتی که در بالا ذکرشده است را توضیح خواهیم داد، به همین دلیل متن را با رایانش ابری شروع کرده و با مدل هزینه‌ای آن به پایان می‌رسانیم.

 

رایانش ابری

 

رایانش ابری یا (Cloud Computing) کلمه‌ای است که در دنیای امروز زیاد به گوش می‌رسد؛ اما برای همه‌ی ما در ابتدا پس از شنیدن این کلمه، سوالاتی چون رایانش ابری چیست و چگونه از آن در کسب‌وکارهای اینترنتی استفاده می‌شود، پیش‌آمده که در این متن به‌طور کامل برای شما این موضوع و موارد مربوط به آن بررسی می‌شود.

رایانش ابری در کل به معنی انتقال اطلاعات و داده‌های یک نرم‌افزار به فضای بیرونی است؛ برای رایانش ابری مدل‌های مختلفی وجود دارد که درازای هرکدام از آن‌ها باید هزینه‌ای را پرداخت کنید؛ قیمت سرویس‌های ابری در بیشتر مواقع بر اساس میزان مصرف کاربر است یعنی می‌توان گفت پرداخت بر اساس مصرفی است که شما از این سرور دارید؛ همچنین در خرید خدمات رایانش ابری، قیمت‌ها بر اساس ویژگی‌هایی چون CPU، RAM، تعداد IP مورداستفاده، ترافیک مصرفی و هزینه‌ی پایه‌ی ساخت خدمات متغیر است.

بیشتر افراد امروزه بدون آنکه بدانند، از این سرور ابری در حال استفاده هستند، به‌طور مثال وقتی شما یک آهنگ را در اینترنت پخش می‌کنید، از طریق اینترنت خریدی را انجام می‌دهید یا حتی زمانی که از خدمات موبایل بانکتان استفاده می‌کنید در حال بهره‌گیری از سرور رایانش ابری هستید؛ پس این تکنولوژی در سراسر زندگی ما دیده می‌شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مدل‌های متفاوت رایانش ابری

درواقع رایانش ابری یک مجموعه‌ی جامع است که چندین زیرمجموعه دارد؛ این زیرمجموعه‌ها شامل سه دسته‌ی Iaas، Paas و Saas می‌شود که هرکدام ویژگی خاصی در این سرور دارد.

Iaas: این بخش از رایانش ابری، توانایی چون پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات را به شما می‌دهد، یعنی کاربر می‌تواند بر روی سیستم‌عامل خود این موارد را به‌طور کامل کنترل کند.

Paas: این مدل از رایانش ابری، امکان توسعه و استقرار راحت برنامه‌های کاربردی را بدون پیچیدگی و دریافت هزینه، فراهم می‌کند. می‌توان گفت برنامه‌های کاربردی، با استفاده از کد و زبان برنامه‌نویسی در اختیار شما قرار می‌گیرد، این مدل از رایانش ابری نمی‌تواند ذخیره‌سازی را کنترل کند اما بر روی برنامه‌ی شما کنترل دارد.

Saas: با استفاده از این مدل می‌توانید برنامه‌های کاربردی در حال اجرا را بر روی زیربنای ابر فراهم ‌کنید. برنامه‌های کاربردی که از Saas استفاده می‌کند شامل Gmail، Facebook و Twitter هستند که روزانه مورداستفاده‌ی شما واقع می‌شوند.

مزایای استفاده از رایانش ابری

 

ارائه و محاسبات منابع، امروزه یکی از دغدغه‌های افراد محسوب می‌شود که باوجود سروری چون رایانش ابری این موضوع حل می‌شود؛ در این سرور شما امکان دسترسی به منابع محاسباتی رادارید و می‌توانید از راه دور بر این موضوع کنترل داشته باشید، همچنین امنیت بالا و امکان به‌روزرسانی در این سرور وجود دارد و از دلایل محبوبیت آن بین مردم نیز به‌حساب می‌آید. لازم به ذکر است که چند کاربر هم‌زمان می‌توانند از رایانش ابری استفاده کنند و از نقاط گوناگون با یکدیگر از این طریق ارتباط داشته باشند.

استفاده از رایانش‌های ابری در مقایسه با دیگر سیستم‌های امروزی، دارای تفاوت‌هایی است که سبب می‌شود این سرور از بقیه متمایز شود؛ این فضا نسبتا ازلحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر است چراکه شما باید پرداخت بر اساس مصرف داشته باشید و این هزینه‌ای که در این راستا پرداخت خواهید کرد، چیزی است که خودتان از آن بهره برده‌اید، همچنین کار کردن با این سیستم راحت است و محدودیتی بر اساس موقعیت مکانی برای شما ایجاد نخواهد نکرد.

مدل هزینه‌ای Pay As You Go در رایانش ابری

 

این نوع از پرداخت در رایانش ابری، همانند پولی است که شما برای قبض‌های برق و گاز منزلتان پرداخت می‌کنید؛ منظور از بیان این موضوع، تاثیر مبلغ پرداختی بر میزان مصرف شما است، یعنی پرداخت بر اساس مصرف شما انجام خواهد شد و اگر سرور شما قطع باشد، در مدت‌زمان قطعی آن، هزینه‌ای برای شما در نظر گرفته نمی‌شود. این ویژگی به کاربران امکان کنترل میزان مصرف منابع را می‌دهد و می‌توانند آن را بر اساس نیازشان کم یا زیاد کنند.
این مدل در انواع مختلف دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

Pay As You GO Monthly: هزینه‌ی پرداختی که شما باید در این مدل درازای خدمات رایانش ابری پرداخت کنید، بر اساس تعداد ماه‌هایی است که از این سرور استفاده کرده‌اید.

Pay As You GO Hourly: تامین کننده‌ی خدمات ابری در این روش، پرداخت بر اساس مصرف در ساعات را از شما دریافت می‌کنند، یعنی زمانی که شما تصمیم به پرداخت هزینه‌دارید، میزان مصرفتان را بر اساس تعداد ساعات می‌بینید و هزینه‌ی آن محاسبه می شود.

Pay As You GO Per Minute: در این نوع از هزینه‌ی رایانش ابری، معیاری برای سنجش هزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود که در اینجا این معیار، میزان استفاده‌ی شما از این سرور در دقیقه است.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *