صفحه اصلی

مجازی سازی سرور

۱۳ مهر ۱۳۹۸

در ادامه مجموعه آموزش های راه اندازی کسب و کار وب هاستینگ و خرید VPS ، شما را با تکنولوژی مجازی سازی سرور آشنا میکنیم. تکنولوژی مجازی سازی، خصوصا در کسب و کارهای مبتنی بر فروش VPS کاربرد بسیار زیادی دارد. با استفاده از این تکنولوژی میتوانید بسته به قدرت سخت افزار سرور به چندین کاربر روی یک سرور، VPS ارائه دهید.

مجازی سازی سرور چیست؟

تکنولوژی مجازی سازی سرور (Server Virtualization) امکان ایجاد چندین سرور مجازی از یک سرور فیزیکی را میدهد. سرور های مجازی میتوانند مشابه سرورهای فیزیکی همه مسئولیت های آنها را انجام دهند، بدون اینکه هر ماشین مجازی نیاز به استفاده از منابع فیزیکی مختص به خود را داشته باشند. یعنی برای مثال سرور شما 4 گیگ رم دارد، میخواهید دو ماشین مجازی روی این سرور ایجاد کنید، در اینجا میتوانید به هر دو ماشین مجازی، هر 4 گیگ رم را اختصاص دهید. تا زمانی که یک ماشین مجازی مصرف رم بالایی نداشته باشد، هر دو میتوانند به خوبی کار کنند. البته این رویکرد در زمانی که هر دو ماشین مجازی به صورت منصفانه از منابع استفاده کند، بدون مشکل کار میکند. اما اگر برای مثال مصرف رم یک سیستم عامل خیلی بالا برود، منابع سیستم عامل دیگر تحت تاثیر قرار میگرد و در نتیجه آن عملیات Swapping اتفاق می افتد که در آموزش های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

انواع مجازی سازی سرور

Hypervisor:

Hypervisor لایه ای بین سیستم عامل و سخت افزار است. Hypervisor دلیل اصلی اجرای موفقیت آمیز سیستم عامل ها است. سیستم عامل میزبان (که به آن هاست نیز گفته میشود) روی Hypervisor کار میکند. از hypervisor برای مدیریت و کنترل ماشین های مجازی استفاده میکنیم.

دو نوع hypervisor وجود دارد:

  • type-1 (Bare Metal)
  • type-2
  1. Bare Metal (type-1)

Type-1 Hypervisor به صورت مستقیم روی سخت افزار نصب میشود و تمامی منابع سخت افزاری را مدیریت میکند. منابع سخت افزاری سپس به ماشین مجازی تخصیص میابند. VMware vSphere ESXi، XenServer، Hyper-V و… مثالی از bare metal hypervisor هستند.

Hypervisor

Type-2 Hypervisor: این نوع از Hypervisor روی سیستم عامل اجرا میشود و به واسطه آن با سخت افزار ارتباط برقرار میکند. از این نوع Hypervisor بیشتر در محیط های تمرینی مثل VMware Workstation یا VirtualBox استفاده میشود.

Type-2 Hypervisor

با وجود اینکه ماشین های مجازی جدا هستند، اما سیستم عامل اصلی به صورت مستقیم به سخت افزار متصل است که این رویکرد باعث کاهش امنیت سیستم عامل به نسبت Type-1 Hypervisor میشود.

Full Virtualization:

مجازی سازی کامل (Full virtualization) میتواند سخت افزار زیرین را مجازی سازی کند. یعنی Hypervisor کاملا ماشین های مهمان (guest) را جدا میکند. این مدل سخت افزار ماشین میزبان را به اشتراک میگذارد اما به گونه ای اجرا میشود که گویا کاملا در کامپیوتر جدا بوده است و کاملا از hypervisor و نقشش نا آگاه است.

Para-Virtualization:

هنگامی که چندین ماشین مجازی نیاز دارید و اشتراک گذاری منابع به صورت انعطاف پذیر مقدور است، محیطی کاملا مجازی سازی شده الزامی نیست. این مدل نیاز به تخصیص دسترسی های سطح بالا برای VM را از بین میبرد، که آن را از نظر زمانی بهینه تر میکند و دسترسی های بیش از حد به سیستم را کاهش میدهد. سیستم عامل وجود Hypervisor را کشف میکند و به صورت مستقیم با آن از طریق ارسال hypercall ها ارتباط برقرار میکند. برای اینکه این ارتباط اتفاق بیفتد، باید سیستم عامل و Hypervisor این hypercall ها را بین یکدیگر ارسال کنند.

مزایای استفاده از مجازی سازی سرور

در اینجا به بررسی برخی از مزایای استفاده از مجازی سازی سرور میپردازیم:

  1. اقتصادی:

این مورد یکی از اصلی ترین مزایای استفاده از مجازی سازی سرور است. چون با استفاده از آن میتوانید یک سرور را به چندین سرور مجازی تبدیل کنید که هزینه سخت افزار فیزیکی را کاهش میدهد. علاوه بر آن اپلیکیشن ها نیازی به سرور خودشان ندارند، چون هر ماشین مجازی در سرور آن را اجرا میکند.

  1. پیاده سازی سریع

در عرض چند دقیقه میتوانید فرایند پیاده سازی و استقرار را انجام دهید. مجازی سازی سرور به شما اجازه میدهد که یک ماشین مجازی را بارها replicate کنید (که به آن clone گفته میشود).

  1. بازیابی خطا

داده به صورت مجازی، سریع و امن از سروری به سرور دیگر انتقال میابد. شما میتوانید داده را در هر جا ذخیره کنید و آن را از جای دیگر دریافت کنید. این کار زمان کمتری صرف میکند و مدت زمان خرابی بسیار کمتر خواهد بود.

  1. افزایش بهره وری

اگر تعداد سرورهای فیزیکی کم باشد، بنابراین مدیریت آنها نیز بسیار ساده تر میشود.

مجازی سازی و کسب و کار فروش VPS

اکنون که با تکنولوژی مجازی سازی سرور آشنا شدید، میدانید که کسب و کار فروش VPS چقدر با مجازی سازی سرور عجین شده است. یعنی شما باید به ازای هر کاربر که به او یک VPS ارائه میدهید، یک ماشین مجازی ایجاد کنید. اگر میخواهید این VPS را روی سرور هایی که درون ایران هستند پیاده سازی کنید، با استفاده از VMware vSphere ESXi میتوانید این کار را به سادگی انجام دهید. چون کرک این نرم افزار به سادگی صورت میگیرد و از آنجایی که هیچ قانونی برای کپی رایت نیز وجود ندارد، میتوانید از این ابزار قدرتمند بهره گیرید. اما در صورتی که میخواهید این کار را روی سرور هایی که در خارج از کشور دارید انجام دهید، باید به فکر استفاده از نرم افزار لینوکسی KVM باشید یا اینکه لایسنس ESXi را فراهم کنید که بسیار گرانقیمت است. در آموزش های آینده به بررسی این دو نرم افزار قدرتمند خواهیم پرداخت.

خدمات سرور اختصاصی

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *