صفحه اصلی

سیستم میزبان اشتراکی چیست؟

۰۳ مهر ۱۳۹۷

میزبانی اشتراکی یکی از خدمات میزبانی اصلی است و اکثر وبسایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. بیشتر ارائه‌دهندگان میزبانی این نوع سرویس را عرضه می‌کنند و در حالت کلی، یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین خدماتی است که ارائه می‌کنند.

یک سرویس میزبانی اشتراکی، ابزارها و امکانات متنوعی ارائه می‌دهد که بتوانید وب‌سایت خود را سریع و بدون نیاز به یک متخصص ایجاد کنید. در واقع، میزبانی اشتراکی اغلب شامل خدمات پستی برای دامنه‌هایی که در آن میزبان شده‌اند، می‌شود.

در نهایت، یک سرویس میزبانی اشتراکی، سرویسی مدیریت‌شده است؛ به این معنی که شما به‌عنوان یک مشتری، تنها باید دغدغه‌ی وب‌سایت خودتان را داشته باشید. این شرکت ارائه‌کننده است که باید وظیفه‌ی نگهداری از سیستم‌ها، تهیه نسخه‌های پشتیبان‌گیری، پاسخ‌گویی به سوالات شما و غیره را برعهده داشته باشند.

یک سیستم میزبانی اشتراکی به‌لحاظ تکنیکی چگونه کار می‌کند؟

بیایید از ابتدا شروع کنیم؛ وب‌سایت‌ها به‌صورت فیزیکی بر روی کامپیوترها قرار گرفته‌اند، آن‌ها در فضای ابری نیستند.

این کامپیوتر‌ها در ساختمان‌هایی به‌نام دیتا سنتر یا مرکز داده قرار گرفته‌اند که اتصالات بسیار خوبی با اینترنت، سیستم‌های هاب HVAC، سیستم‌های پیچیده برای تضمین تامین نیروی پیوسته، راه‌کارهای فایر فایتینگ پیشرفته و بسیاری از ابزارهای امنیتی فیزیکی، دارند.

این کامپیوترها که سرور نامیده می‌شوند، اغلب بسیار کوچک هستند؛ بنابراین آن‌ها معمولا می‌توانند در حدود ۴۰ سرور را درون یک مجموعه قرار بدهند. این مجموعه‌ها رک (rack) نامیده‌ می‌‌شوند و در مرکز داده شما می‌توانید هزاران عدد از آن‌ها داشته باشید.

هر کدام از این کامپیوترها دارای مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های کامپیوتری نصب‌شده هستند که در کنار هم، وظایف ضروری، مانند حساب‌های میزبانی اشتراکی که بروی آن سرور قرار دارند، ارائه می‌کنند. بنابراین، شمار زیادی از حساب‌های میزبانی اشتراکی منابع یک کامپیوتر، یک اینترنت و غیره را به اشتراک می‌گذارند.

شما، به‌عنوان یک مشتری، یک حساب میزبانی اشتراکی یگانه خواهید داشت. اکنون می‌دانید که در سروری که حساب میزبانی اشتراکی شما در آن قرار دارد،تعداد مشتری‌های دیگری نیز وجود دارند مانند سرور مجازی یا همان vps

در ادامه، برخی از مهم‌ترین خصیصه‌های میزبانی اشتراکی و چیزی که باید قبل از به‌کارگیری آن به‌خاطر داشته باشید، آشنا خواهید شد:

سیستم عامل

به سیستمی که نصب شده است، روش مدیریت آن و نوع تکنولوژی‌ها (مانند زبان‌های برنامه‌نویسی، سیستم‌های پایگاه‌داده) که وب می‌تواند استفاده کند بستگی خواهد داشت. رایج‌ترین سیستم‌عامل برای سرورهای اشتراکی، سیستم‌های مبتنی بر ویندوز و مبتنی بر لینوکس هستند.

بیشتر بخوانید : هاست ویندوزی چیست ؟ چه زمانی باید از هاست ویندوز استفاده کرد؟

بیشتر بخوانید:  هاست لینوکسی – میزبانی وب لینوکسی چیست و چه تفاوتی با میزبانی وب ویندوزی دارد؟

  • فضای دیسک: این مقدار، به میزان اطلاعاتی که صفحه‌ی وب ممکن است داشته باشد، بستگی دارد. این میزان به‌صورت مگابایت یا گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود.
  • انتقال: حداکثر ترافیکی داده‌ها است که می‌تواند وب را از پا در آورد و معمولا در مقیاس گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود.
  • زمان کار: به حداقل زمانی اشاره دارد که یک ارائه‌دهنده تضمین می‌کند که سرویس کار می‌کند. این میزان معمولا به‌صورت سالانه محاسبه می‌شود و رایج‌ترین آن ۹۹٫۹۹ درصد است. هرچه زمان کار بیشتر باشد، کیفیت سرویس بیشتر خواهد بود.

مزایای سرور‌های اشتراکی چیست؟

از‌جمله جالب‌ترین مزایای سرورهای اشتراکی عبارتند از:

  • قیمت پایین: در مقایسه با سایر سرویس‌های میزبانی وب.
  • عدم نیاز به پشتیبان سرور: لزومی ندارد که از پرسنل ویژه‌ای برای نگه‌داری و به‌روزرسانی سرور استفاده کرد. زیرا این فرایند به‌روزرسانی و نگهداری سرور توسط کمپانی و ارائه‌دهندگان سرویس مدیریت می‌شود.
  • استفاده‌ی آسان: این سرویس اغلب دارای یک پنل کنترلی است که مدیریت وظایف را همانند ساخت یک ایمیل، تسهیل می‌کند.
  • منابع مقیاس‌پذیر: اگرچه منابعی مانند فضای دیسک، می‌توانند خسته شوند؛ تامین‌کنندگان اغلب افزایش این منابع را با افزایش قیمیت متناظر، تسهیل می‌کنند.
  • قابلیت ارتقای آسان

معایب سرورهای اشتراکی چیست؟

  • تحت تاثیر قرار گرفتن سایت‌های دیگر توسط سایت‌های سنگین و کند
  • امکان رخداد اشکالات امنیتی در صورت وجود همسایگان ناایمن
  • وجود محدودیت‌های مختلف روی هاست اشتراکی
  • عدم کنترل کامل روی امکانات هاست
  • عدم امکان انجام تغییرات نرم‌افزاری خاص

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید سرور مجازی ؟ کدام VPS را برای خرید انتخاب کنیم؟

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *