صفحه اصلی

سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک

۲۹ شهریور ۱۴۰۰

امروزه در دنیای مدرن و پیشرفته‌ای زندگی می‌کنیم که پتانسیل‌های کسب‌وکارها بدون معرفی در فضای مجازی، دست‌نخورده و اتلاف شده باقی می‌مانند و امکان شکست آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، طراحی و استفاده از یک وب سایت می‌تواند به گسترش این کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آن را به سرعت توسعه دهد. این وب سایت به یک سرور نیاز دارد. استفاده از سرورهای فیزیکی هزینه بسیار زیاد و جای نگهداری مناسب را بر این کسب‌وکار تحمیل می‌کند، هاست‌ها منابع را به صورت منظم و بدون تأثیرپذیری از کاربران دیگر ارائه نمی‌دهند و سرورهای اختصاصی نیز قیمت بسیار بالایی برای یک کسب‌وکار کوچک دارند. بنابراین، سرور مجازی (VPS) بهترین انتخاب است.

سرور مجازی (VPS) چیست؟

سخت افزارهای بزرگ به طور مناسبی مجازی‌سازی می‌شوند و منابع آن‌ها (شامل هارد دیسک، CPU و RAM) به شکل سرورهای مجازی، میان کاربران تقسیم می‌شوند. بنابراین، سرورهای مجازی هریک، بخشی از سرور اختصاصی هستند. منابع سرورهای مجازی بر خلاف هاست‌های اشتراکی، سطح امنیت اطلاعاتی بالاتری دارند و تحت تأثیر فعالیت و عملکرد کاربران دیگر قرار نمی‌گیرند. به روایت دیگر، در سرور مجازی قرار نیست منابعتان را با کاربر دیگری شریک شوید. البته منابع وی پی اس از سرور اختصاصی کمتر است که با توجه به نیازهای کسب‌وکار کوچک، مناسب و به‌صرفه به نظر می‌رسد؛ باید توجه داشته باشید کاربرد سرور مجاری در کسب و کارهای کوچک بسیار زیاد می‌باشد.

انواع سرورهای مجازی

برای انتخاب سرور مجازی مناسب کسب‌وکارتان، نیاز است انواع آن را نیز بشناسیم. سرورهای مجازی براساس مدیریت، سیستم عامل، منطقه جغرافیایی و انواع سیستم مجازی ساز تقسیم‌بندی می‌شوند:

بر اساس مدیریت

سرورهای مجازی بر این اساس مدیریت، به دو دسته مدیریت‌شده و مدیریت نشده تقسیم می‌شوند. در نوع مدیریت‌شده، منابع خصوصی هستند، قابلیت بک آپ‌گیری از اطلاعات دارید و کنترل پنل‌های متفاوتی در آن وجود دارد. اما در نوع مدیریت نشده همه فعالیت‌های سرور مجازی از جمله نصب برنامه، به‌روزرسانی، مدیریت، و کنترل سرور به عهده کاربر است. به این ترتیب، امنیت سرور نیز در سطح پایین‌تری قرار دارد.

بر اساس سیستم عامل

سرورهای مجازی بر اساس سیستم عامل به انواع لینوکس، ویندوز و میکروتیک تقسیم می‌شوند. سخت افزار سرور لینوکس قدرتمند است و کیفیت، سرعت و بازدهی بالایی در خدمات خود ارائه می‌دهد. سیستم عامل‌های لینوکس قابلیت اجرای اغلب برنامه‌های پرکاربرد و متن باز را دارند. سرور میکروتیک بر اساس لینوکس است و هدف آن، مسیریابی است. این سرور برای پروکسی سرور، فایروال و … استفاده می‌شود. سرور ویندوز از سیستم عامل محبوب و پرکاربر مایکروسافت ویندوز پشتیبانی کرده و اختیار و دسترسی کامل و راحت را برای کاربران خود مهیا می‌کند.

بر اساس سیستم مجازی ساز

سرورهای مجازی بر اساس سیستم مجازی‌سازی به چهار نوع تقسیم می‌شوند: XEN، ESXI، KVM و OPENVZ. XEN نرم افزاری بر پایه لینوکس است و قابل نصب مستقیم بر روی سخت افزار است. حجم آن کم است و سی پی یو و رم کمتری را برای عملکرد خود لازم دارد. XEN سریع‌ترین مجازی ساز موجود است. ESXI عملکردی مستقل از سیستم عامل دارد و می‌تواند مستقیماً بر روی سیستم عامل نصب شود. این نرم افزار دارای پایداری بالا، سیستم تحمل خطای پیشرفته و مدیریت عالی سخت افزارها است. سیستم مجازی‌سازی KVM مزایای زیادی برای مدیران و کاربران دارد که شامل دسترسی بهتر، نصب و تحویل خودکار و سریع سرور مجازی و قابلیت انتخاب و تعویض سیستم عامل سرور توسط کاربر است. مجازی ساز بعدی OPENVZ است که تنها از سیستم عامل‌های لینوکس را پشتیبانی می‌کند.

بر اساس منطقه جغرافیایی

سرورها بر این اساس به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. سرورهای مجازی داخلی برای کاربران ایرانی، هزینه کمتر و دسترسی راحت‌تری ایجاد می‌کنند. بنابراین، بسیاری از کسب‌وکارهای داخلی از سرورهای مجازی ایرانی بهره می‌برند. سرورهای مجازی خارجی، برای کسب‌وکارهایی که اغلب مشتری‌هایشان در خارج از مرز ایران هستند مناسب هستند. موقعیت سرورهای مجازی باید با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران انتخاب شود. این نوع سرورها دارای پهنای باند و ترافیک بیشتری هستند.

مزایای سرورهای مجازی برای کسب‌وکارهای کوچک

همانطور که بیان کردیم، سرورهای مجازی نسبت به سروهای اختصاصی و هاست‌های اشتراکی، گزینه‌های بهتری هستند. سرعت و امنیت در سرورهای مجازی بیشتر از هاست‌های اشتراکی است و منابع و اطلاعات وب سایت شما تحت تأثیر فعالیت کاربران دیگر قرار نمی‌گیرد. منابع سرورهای مجازی برخلاف نوع اختصاصی، انعطاف‌پذیر هستند. شما می‌توانید با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود، سی پی یو، رم، هارد دیسک و پهنای باند سرور خود را تغییر دهید. در مقایسه قیمت‌ها می‌توان گفت سرورهای مجازی برای یک کسب‌وکار کوچک بسیار مناسب و به‌صرفه‌تر از سرور اختصاصی هستند. این سرورها برخلاف سرورهای فیزیکی، نیازی به فضای نگهداری ندارند.

سخن پایانی

وی پی اس ها (VPS) اگرچه منابع کمتری نسبت به سرورهای اختصاصی دارند؛ اما برای شروع کسب‌وکار بسیار مناسب هستند و با توجه به نیاز و توان شما، انعطاف خوبی در خدمات نشان می‌دهند. به این ترتیب، قیمت آن‌ها بسیار به‌صرفه است و می‌توانند به یک شروع عالی و پر قدرت کمک کنند. با توجه به نکاتی که در این مطلب بیان شد، می‌توانید بهترین سرور مجازی را انتخاب کنید و برای شروع و توسعه کسب‌وکار خود از آن بهره ببرید.

برچسب ها :

۲ دیدگاه برای "سرور مجازی مناسب کسب‌وکار کوچک"

  1. نيما گفت:

    سلام خسته نباشید اینترنت نامحدود برای کسب و کارهای کوچک بهتره یا سرور مجازی؟

    1. Mobina afrasyabi گفت:

      سلام دوست عزیز
      با توجه به نیاز خود میتوانید به خرید سرور مجازی و یا اینترنت نامحدود بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *