صفحه اصلی

سرور مجازی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

۰۵ بهمن ۱۴۰۱

امروزه، اینترنت به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. افزایش روزافزون استفاده از اینترنت به‌منظور خریدهای آنلاین، عرضه خدمات و بسیاری کاربردهای دیگر و ایجاد بازار رقابتی، صاحبان کسب‌وکار را ملزم کرده‎است که به استفاده از بسترهای اینترنت قدرتمند روی‌آورند و همواره به فکر ارتقای آن بستر باشند. مدتی است که سرور مجازی یا همان VPS به جهت مزایایی که دارد، بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ اما این نوع سرور دقیقا به چه شکل عمل می‌کند؟ چه کاربردهایی دارد؟ و سرور مجازی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟ در این مقاله، به این سوالات و دیگر سوالات متداول شما در رابطه با سرور مجازی پاسخ خواهیم داد. در ادامه با ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده از سرور داشته باشیم، می‌توان گفت سرور، کامپیوتری همواره دردسترس است که درخواست کاربران را در هر زمانی پاسخگوست و تمام سیستم‌های شبکه از این کامپیوتر فرمان می‌گیرند. اما سرور مجازی چه نوع سروری است؟ سرور مجازی یا همان VPS که مخفف Virtual Private Server است، به سروری اطلاق می‌شود که طی فرایند مجازی‌سازی شکل گرفته است. طی این فرایند، یک سرور فیزیکی به چندین سرور کوچک‌تر تقسیم می‌شود که هر یک به‌طور مستقل به فعالیت می‌پردازند. درواقع سروری را سرور مجازی می‌نامیم که منابع آن بین چندین کاربر تقسیم شده است یا به‌عبارتی‌دیگر، هر VPS، سهم ویژه‌ای از منابع سرور اصلی دارد. این منابع مواردی همچون حافظه و فضای دیسک را شامل می‌شوند.

انواع سرور مجازی

انواع سرورهای مجازی بر اساس چگونگی مدیریت سرور

سرور مجازی مدیریت‌شده:گاهی کاربران به دلیل سنگین و پربازدید بودن وب‌سایت خود و همچنین عدم تسلط کافی بر موضوع مدیریت سرور، ترجیح می‌دهند که از این نوع سرور مجازی استفاده کنند. در این نوع سرور مجازی، مدیریت سرور بر عهده متخصصان شرکت هاستینگ است. طبیعتا هزینه‌ای که کاربر برای این نوع سرور می‌پردازد، بیشتر از سرور مجازی مدیریت‎نشده است.

سرور مجازی مدیریت نشده: در این نوع پلن، کنترل و مدیریت سرور، کاملا بر عهده کاربر است.

  • انواع سرورهای مجازی بر اساس سیستم‌عامل مورداستفاده

سرور مجازی لینوکس: بهره‌گیری از یک نوع سخت‌افزار قدرتمند و توانایی اجرای اکثر برنامه‌ها، از مزیت‌های این نوع سرور مجازی است.

سرور مجازی ویندوز: این نوع سرور دارای سیستم‎عامل ویندوز است که سیستم‌عاملی نسبتا قدرتمند و البته بسیار محبوب در میان کاربران به‌حساب می‌آید.

سرور مجازی میکروتیک: سیستم‌عامل این نوع سرور بر پایه لینوکس و بیشتر مناسب افراد حرفه‌ای است.

انواع سرور مجازی بر اساس نوع مجازی‎ساز

Xen: این نوع مجاز‎ی‎ساز هم برای سرورهای مجازی لینوکس و هم سرورهای مجازی ویندوز، قابل استفاده است و به‌عنوان پرسرعت‌ترین نوع مجازی‎ساز شناخته می‌شود. البته این نوع مجازی‎ساز را می‌توان به‌صورت مستقیم و بدون وجود سیستم‌عامل نیز، بر روی سخت‌افزار نصب کرد.

Esxi: این نوع مجازی‎ساز را نیز می‌توان به‌طور مستقیم و بی‌واسطه بر روی سخت‌افزار نصب نمود.

OpenVZ: این مجازی‎ساز نیز جزو مجازی‎سازهای پرطرفدار محسوب می‌شود که دارای برخی مزیت‌های ویژه است. به‌عنوان‌مثال برای ایجاد سرور مجازی لینوکس با برخی سیستم‌های‎عامل خاص مانند centos، تنها از این نوع مجازی‎ساز می‌توان استفاده کرد.

انواع سرور مجازی بر اساس موقعیت جغرافیایی (داخل و یا خارج از ایران)

سرور مجازی خارجی: سروری است که امکان ارائه آن در داخل کشور ایران نیست. توجه داشته باشید که محل قرارگیری سرور نکته بسیار مهمی است. برای مثال اگر از برنامه‌هایی استفاده می‌کنید که تحت تحریم هستند یا بازدیدکنندگان وب‌سایت شما، اکثرا در کشورهای خارجی اقامت دارند، سرور مجازی خارجی، گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

سرور مجازی داخلی: از مزیت‌های این نوع سرور نسبت به سرور مجازی خارجی می‌توان به قیمت پایین‌تر آن اشاره کرد.

سرورهای مجازی در چه نوع کسب‌وکارهایی، بیشترین بازدهی را خواهند داشت؟

در قسمت قبل در مورد انواع سرورهای مجازی و کاربرد برخی از آن‌ها، به‌طور مختصر صحبت کردیم اما به‌طورکلی سرور مجازی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟ و با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، بیشتر مناسب چه نوع کسب‌وکارهایی هستند؟

یکی از مزایای مهم سرورهای مجازی نسبت به انواع دیگر سرورها، انعطاف‌پذیری بالای آن‌هاست، به‌طوری‌که به‌راحتی می‎توان آن‌ها را توسعه داد. از همین رو سرورهای مجازی، گزینه ایده آلی برای کسب‌وکارهایی هستند که به‌تازگی راه افتاده‌اند و درواقع در حال رشد و پیشرفت هستند. از طرفی سرعت‌ بالای این نوع سرور و بهره‌گیری از منابع مختلف باعث می‌شود که سرورهای مجازی در کسب‌وکارهایی که ترافیک بالا دارند نیز به‌خوبی پاسخگوی نیازهای ما باشند، ازجمله این نوع کسب‎وکارها می‌توان به فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد.

مزیت مهم دیگر این نوع سرور، امنیت بالای آن است، ازآنجاکه این نوع سرورها، یک نوع سرور اشتراکی محسوب نمی‌شوند، امکان درز اطلاعات، بسیار پایین است، به همین جهت در کسب‌وکارهایی که اطلاعات، در بازار رقابتی نقش مهمی دارند، سرور مجازی بسیار مورداستفاده قرار می‎گیرد. همچنین با توجه به هزینه نسبتا پایین سرورهای مجازی، می‌توان این سرورها را گزینه‌ای مناسب برای کسب‌وکارهایی که دارای مشکل بودجه هستند، نامید.

سخن پایانی

کیفیت و قیمت هر سرور، مواردی هستند که صاحبان کسب‌وکار بایستی در هنگام خرید یک نوع سرور، موردتوجه قرار دهند و با توجه به ساختار و ویژگی‌های کسب‌وکار خود، بهترین توازن ممکن را بین این دو متغیر به وجود آورند و سپس به خرید بهترین گزینه اقدام کنند. موارد دیگری مانند امکان توسعه سرور، می‌توانند تا حدی در هنگام خرید، تعیین‌کننده باشند. با توجه به ویژگی‌های خاصی که سرورهای مجازی دارند، در پاسخ به سرور مجازی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟ باید گفت که در بسیاری از کسب‌وکارها، گزینه مناسبی به نظر می‌رسند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *