صفحه اصلی

سرور اختصاصی یا سرور مجازی؟ مساله این است!

۲۱ مهر ۱۴۰۰

اگر در فکر راه‌اندازی یک وب‌سایت تازه هستید، به طور قطع می‌دانید که برای شروع کار به خدمات هاستینگ برای میزبان اطلاعات وبسایت در بستر وب نیاز دارید. شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ شما، دروازه‌ی ورود شما به دنیای مجازی‌ است و این امکان را فراهم می‌کند که کاربران از سراسر جهان و به کمک اینترنت بتوانند به سایت و اطلاعات شما دسترسی یابند. سرور اختصاصی و سرور مجازی ، دو مدل اصلی از نحوه ارائه خدمات هاستینگ‌ هستند که در ادامه، به معرفی هرکدام و بررسی تفاوت‌های‌شان خواهیم پرداخت.

کمی بیشتر درباره‌ی هاست

لپ‌تاپ، کامپیوتر و یا تلفن همراه شما یک سیستم‌عامل برای ارتباط دارد. ویندوز و مکینشاش، متدوال‌ترین سیستم‌عامل‌های مورد استفاده برروی کامپیوترهای شخصی هستند که برای شما امکان استفاده از اطلاعات و امکانات کامپیوترتان را فراهم می‌آورند. شرکت‌های تامین کننده‌ی هاستینگ نیز دقیقا همین کار را انجام می‌دهند: به بازدیدکنندگان وب‌سایت شما اجازه‌ی دسترسی به صفحات مختلف سایت را داده و کمک می‌کنند تا از امکانات مختلف سایت شما بهره ببرند.

همانطور که قدرت کامپیوترهای شخصی را با المان‌هایی نظیر مقدار حافظه، Ram و CPU می‌سنجیم، در هاستینگ‌ها نیز همین عوامل موجب می‌شوند که یک هاستینگ را باکیفیت و سریع، یا بی‌کیفیت و کند بدانیم. به عبارتی دیگر، تفاوت میان هاستینگ‌های مختلف نشات گرفته از منابع مورد استفاده در هرکدام است و می‌بایست متناسب با نیازهای وب‌سایت و البته مقدار بازدیدکنندگان آن تعیین شود.

آنچه تا به این‌جا مطرح شد کمک می‌کند تا شناخت بهتری نسبت به هاستینگ‌ها داشته باشید. در ادامه، به شناخت VPS hosting و Dedicated hosting  خواهیم پرداخت.

سرور مجازی / VPS Hosting

برای آنکه با مفهوم سرور مجازی آشنا شوید، لازم است تا نسبت به هاستیگ اشتراکی (میزبانی وب اشتراکی ) شناخت بیشتری پیدا کنید. هاست اشتراکی درست شبیه به آن است که بر روی یک کامپیوتر، تعداد کاربران متعددی را تعریف و به هرکدام از آن‌ها دسترسی‌های مشخصی را اعطا کنیم. همه‌ی این کاربران امکان دسترسی به منابع آن کامپیوتر و طبعا بهره‌مندی از آن‌ را خواهند داشت. در هاستینگ‌های اشتراکی، منابع یک سرور بین تعدادی کاربر/وبسایت تقسیم می‌شود. اگر یکی از این وب‌سایت‌ها، منابع زیادی را به خود اختصاص دهد، عملا منابع باقی وب‌سایت‌ها محدود می‌شود.

سرور مجازی نیز، امکان بهره‌مندی از یک سرور برای چند وب‌سایت را فراهم می‌کند. با این تفاوت که با استفاده از راهکارهای نرم‌افزاری، منابع موجود را به شکلی مشخص بین سایت‌ها تقسیم می‌نماید. به عنوان مثال اگر مقدار RAM سرور ۱۰۰ مگابایت باشد و ده سرور مجازی در آن قراره گرفته باشد، هرکدام از آن‌ها از ظرفیت ۱۰ مگابایتی RAM بهره‌ خواهند بود. این تناسب در مورد سایر منابع نیز به همین شیوه صادق است.

سرور اختصاصی / Dedicated hosting

همانطور که از نام سرور اختصاصی بر می‌آید، شما یک سرویس/ سرور کاملا اختصاصی برای وب‌سایت خود خواهید داشت که با هیچ وب‌سایت دیگری، منابع آن مشترک نیست. به عبارت بهتر، شما می‌توانید دقیقا مطابق با نیاز و سلیقه‌ی خود منابع مورد نظرتان را تعریف و از تمام آن بهره ببرید. علاوه بر آن، مدیریت و نظارت و اختیار تام دارید تا چگونه بر آن مدیریت کنید. این مدیریت شامل انتخاب سیستم‌عامل، بروزرسانی‌های مورد نیاز و هر اقدام دیگری در آن است. سرور اختصاصی می‌تواند سیستم‌عامل مورد نیاز شما را داشته باشد و دقیقا همانطوری تنظیم شود که شما به آن نیازمندید. طبیعتا مدیریت سرور اختصاصی به دانش و مهارتی مرتبط نیازمند است که بتواند کاربری لازم را برای‌تان فراهم آورد.

سرور اختصاصی یا سرور مجازی: انتخاب درست کدام است؟

سرورهای مجازی عموما از سرورهای اختصاصی هزینه‌ی کمتری دارند. مشخصا این هزینه‌ی کمتر به دلیل آن است که منابع و اختیارات کمتری بر روی سرور خود دارید و می‌بایست منابع موجود را با دیگران به صورت اشتراکی استفاده کنید. برای انتخاب بین این دو نوع خدمات دیتاسنتر ، مهمترین عامل تاثیرگذار در انتخاب شما نوع وب‌سایت و منابع مورد نیاز آن است.

منابع مورد نیاز شما، خود تعیین‌کننده‌ی نوع هاستینگ مورد نیاز شماست. آیا قصد دارید تا تعداد زیادی فایل با حجم بالا را در وب‌سایت خود میزبانی کنید؟ آیا قرار است تعداد بالایی از کاربران به طور مستمر از سایت شما بازدید کنند؟ آیا نرم‌افزار آنلاینی برروی وب‌سایت خود راه‌اندازی می‌کنید که به منابع RAM  و CPU نیاز مند است؟ اگر پاسخ‌تان به هرکدام از این سوالات مثبت است، شما باید به سمت تهیه‌ی سرور اختصاصی حرکت کنید.

همانطور که پیش از این عنوان شد، در سرور اختصاصی شما اختیار تام در خصوص منابع مختلف سرور و همچنین شکل استفاده از آن را دارید، برای همین کاملا می‌توانید مدیریت امور را به دست گرفته و دقیقا مطابق با آنچه نیاز دارید، سرویس را بهینه کنید. این اختیار عمل در سرور مجازی وجود نداشته و ممکن است در کیفیت سرویس‌دهی به کاربران‌تان دچار اختلال شوید.

اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر فکر می‌کنید در حال حاضر شرایط فوق را ندارید و پیش‌بینی می‌کنید که در آینده به این نقطه برسید، می‌توانید کار را با یک سرور مجازی آغاز کرده و در آینده به سرور اختصاصی مهاجرت کنید.

انتخاب میان سرور مجازی و سرور اختصاصی، شاید کمی سخت و دشوار به نظر برسد، اما اگر بتوانید بهینه‌ترین انتخاب را داشته باشید، وب‌سایتی خواهید داشت که همواره با کیفیت آماده‌ی خدمت‌رسانی‌ست و در نهایت کاربران خوشحال و راضی خواهید داشت. پس مطلوب است که وقت و مطالعه‌ی کافی برای تهیه‌ی این سرویس اختصاص دهید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید. کارشناسان صفرویک در کنار شما هستند تا به شما در انتخاب بهینه کمک کند.

دسته بندی ها : سرور
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *