صفحه اصلی

راه اندازی Mirror مخازن لینوکس در صفر و یک (با ترافیک نیم بها)

۱۴ شهریور ۱۴۰۰

پس از بروز رسانی های مورد نیاز در دیتاسنتر صفر و یک، شرکت مهندسی صفر و یک پرداز موفق به راه‌اندازی سرویس Mirror توزیع های لینوکسی از جمله اوبونتو به‌صورت نیم بها شد. صفر و یک اکنون دوازدهمین شرکت در ایران است که توانسته با اجرای این طرح به‌نوعی دین خود را به جامعه‌ی لینوکسی ادا کند. اما بیایید باهم ببینیم سرویس Mirror مخازن لینوکس چیست؟ و این اقدام چه تأثیری بر رضایت کاربران لینوکس خواهد گذاشت؟ با ما همراه باشید.

مخزن چیست؟

کاربران سیستم‌عامل‌های ویندوز یا مک، عموماً به‌منظور استفاده از برنامه‌ای خاص، ابتدا آن را در اینترنت جست‌وجو کرده و سپس اقدام به دانلود و نصب آن می‌کنند. گاهی اوقات هم نصب نرم‌افزارها از طریق CD، DVD و غیره انجام خواهد شد.

اما این مورد برای توزیع های مختلف لینوکس کمی متفاوت است. درواقع علاوه بر اینکه می توان نرم افزارها را از طریق CD نصب کرد، نرم افزارهای دیگری تحت پسوندهای .deb و یا .rpm وجود دارند که برای نصب آن ها لازم است تا این بسته ها استخراج شوند و بعد از استخراج می توانید از آن ها بر روی CD و … استفاده نمایید.

در حقیقت مخزن های سرور لینوکس مکانی هستند که شامل این بسته ها می باشند و نرم افزارهای کاربردی را در اختیار شما قرار می دهند.

ابزار دسترسی به مخزن

عموماً شما می‌توانید با ابزاری مانند “apt” به این مخازن دسترسی داشته باشید. این ابزار می‌توانند تمام بسته‌هایی که نصب کرده‌اید و همچنین بسته‎‌هایی که در مخزن شما در دسترس هستند را به‌صورت فهرست درآورند. همچنین شما را قادر می‌سازند تا بتوانید برنامه‌های ساده‌ای مانند “image editor” را جست‌وجو کنید.

این ابزار به شما روشی بسیار ساده جهت نصب نرم‌افزار و همچنین به‌روزرسانی آن‌ها ارائه می‌دهند.

دانستن این موضوع که اکثر ابزارهایی که قصد دارید در توزیع لینوکس مورد نظرتان از آن‌ها استفاده کنید، از قبل در مخازن آنها قرار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

این بسته‌ها یا کد منبع آن‌ها را می‌توانید در اینترنت جست‌وجو کنید، اما توجه داشته باشید که در این صورت نصب آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود و ممکن است با سیستم شما مطابقت پیدا نکنند.

قابلیت Mirror در مخزن Linux چیست؟

تصور کنید که شما می خواهید تغییراتی را بر روی سرور اعمال نمایید و به قولی از مخازن لینوکس خود برای استخراج نرم افزار ها بهره ببرید. از طرف دیگر نیز کاربران می خواهند به سرور شما متصل شوند، حتی با وجود منابع بالا نیز احتمال داون شدن سرور و از دسترس خارج شدن سایت صفر نیست.

در این هنگام می تواند از قابلیت میرور در توزیع های مختلف لینوکس نظیر میرور ابونتو استفاده کرد که با استفاده از این ویژگی می توانید اطلاعات سرور را به صورت همزمان بر روی دیگر سرور ها کپی کنید و با متصل شدن کاربر ها به سرورهای مختلف، از حجم بار ورودی و فشار بر روی سرورها کاسته شود. از روی دیگر این کار سبب می شود تا سرعت تبادل اطلاعات نیز بالاتر رود.

لزوم استفاده از قابلیت میرور (Mirror) در مخازن لینوکسی

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، حتی اگر سرور شما دارای منابع زیادی نیز باشد، محدودیت های خاص خود را دارد. از این رو برای از دسترس خارج نشدن در پیک اتصال کاربران لازم است تا از قابلیت های نظیر میرور استفاده شود. میرور در مخازن لینوکس به شما کمک می کند تا بتوانید سرور خود را در هنگام اوج پیک ترافیک ورودی کاربران در امان نگه دارید.

چگونه از این Mirror استفاده کنیم؟

به‌منظور استفاده از این سرویس کافی است آدرس مخزن خود را به آدرس زیر تغییر دهید:

 

https://mirror.0-1.cloud/ubuntu/

 

به‌عنوان‌مثال فایل etc/apt/sources.list/ در اوبونتو نسخه ۱۹.۰۴ (Disco) به شکل زیر خواهد شد:

 

deb http://mirror.0-1.cloud/ubuntu/ disco main restricted

deb-src http://mirror.0-1.cloud/ubuntu/ disco main restricted

سخن پایانی

صفرویک ارائه دهنده بهترین و پایدارترین مخازن لینوکسی با پشتیابنی 24 ساعته می باشد که این اطمینان را برای شما ایجاد می کنید که در هنگام بروز هرگونه دغدغه، در سریع ترین زمان مشکل رفع می شود. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. Mirroring در لینوکس چیست؟
    عملکرد میرور یک ویژگی برای توزیع به‌روزرسانی‌های تعریف به مشتریان لینوکس است که از System Center 2012 Endpoint Protection (SCEP) استفاده می‌کنند که اتصال اینترنت ندارند.
  2. Mirroring در سیستم RAID چیست؟
    Disk Mirroring که با نام RAID 1 نیز شناخته می شود، همانند سازی داده ها به دو یا چند دیسک است. Disk Mirroring برای برنامه هایی که نیاز به عملکرد بالا و در دسترس بودن بالا دارند، مانند برنامه های کاربردی تراکنش، ایمیل و سیستم عامل ها، انتخاب خوبی است.
  3. mirror repository چیست؟
  4. Repository Mirroring در Space به شما امکان می دهد یک کپی همگام از یک مخزن میزبان خارج از Space ایجاد و نگهداری کنید. مخازن میرور در هر دو جهت هماهنگ می شوند. می توانید commit ها را در مخزن پوش کنید و از این رو رد فضاهای دیگر از آن ها استفاده کنید.
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *