صفحه اصلی

راهنمای خرید سرور اختصاصی

۱۴ شهریور ۱۴۰۰

درروند توسعه کسب‌وکار و گسترش کاربری وب‌سایت، سرور نیز باید ارتقا پیدا کند. در این هنگام، از مرحله‌ای به بعد شاهد کاهش سرعت لود در مواقع شلوغی سایت و افزایش نیاز به حافظه و امنیت اطلاعات هستیم. به این طریق است که به‌جای سرورهای اشتراکی و مجازی، به یک سرور اختصاصی نیاز پیدا می‌کنید. سرورهای اختصاصی درواقع سخت‌افزارهایی هستند که منابع (CPU، RAM و هارددیسک) موردنیاز شما را در اختیارتان قرار می‌دهند. منابع این سرور برخلاف سرور مجازی انعطاف‌پذیر نیستند و قیمت آن‌ها بیشتر است. اما چه چیزی باعث بهتر بودن یک سرور اختصاصی می‌شود؟ در هنگام خرید سرورهای اختصاصی باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه مطلب به پاسخ این سؤالات می‌پردازیم.

در خرید سرور به موارد زیر دقت کنید

برای خرید بهترین سرور اختصاصی، ابتدا باید بدانید منظورتان از «بهترین» چیست. به این منظور باید نیازهای خود را درک کنید، به دنبال یک ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب باشید که با نیازها و شرایط شما متناسب باشند و سپس یک تصمیم صحیح بگیرید. در اینجا به بررسی معیارهایی که باید در انتخاب سرور اختصاصی در نظر بگیرید می‌پردازیم.

هزینه

قیمت نهایی سرور اختصاصی از چند هزینه تشکیل می‌شود. قیمت ماهانه شامل برق و بسته پهنای باند، قیمت مجوز نرم‌افزار برای استفاده از سیستم‌عامل اختصاصی، قیمت به‌روزرسانی‌ها و قطعات سخت‌افزاری برای تأمین نیازهای روزافزون زیرساخت‌هایی مانند رم یا فضای ذخیره‌سازی و قیمت پهنای باند اضافی که در صورت اتمام بسته ماهانه، به آن نیاز پیدا می‌کنید.

خدمات مدیریت و پشتیبانی

در هنگام خرید سرور، به خدماتی که تیم مدیریت و پشتیبانی باید به شما ارائه ‌دهند دقت کنید. خدمات سرورهای اختصاصی شامل موارد زیر هستند: نصب برنامه، پیکربندی یک محیط میزبانی وب امن و بهینه‌شده و نظارت بر سرور. برخی از ارائه‌دهندگان، مدیریت میزبانی وب را نیز ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که کارکنان آن‌ها همه موارد مربوط به عملکرد خوب وب‌سایت‌ها و برنامه‌های وب شما را مدیریت کرده و آپتایم 100 درصدی را حفظ می‌کنند.

سیستم‌عامل

اگر به دنبال میزبانی MS SQL Server هستید، از Microsoft IIS استفاده می‌کنید یا به دنبال یک سیستم‌عامل با رابط گرافیکی هستید، پس به یک سرور اختصاصی با Windows Server 2016 نیاز دارید. اگر می‌خواهید از LAMP استفاده کنید، لینوکس بهترین انتخاب است. اگر به دنبال ثبات و بهترین عملکرد موجود در بازار هستید، لینوکس برای 95 درصد از وب‌سایت‌ها، سیستم‌عامل بهتری است.

عملکرد CPU و RAM

 

پردازنده یا CPU سرور اختصاصی خود را بررسی کنید. این دو از مهم‌ترین منابع سرور شما هستند که سرعت، دقت و امنیت سایت را دستخوش تغییرات جدی می‌کنند. برای این امر، از تجربه مشتریان ارائه‌دهنده سرور استفاده کنید.

پهنای باند

پهنای باند به‌صورت ماهیانه شارژ می‌شود و بسته به زیرساخت‌های سرور، دارای کیفیت متفاوتی است. در انتخاب سرور به قیمت پهنای باند و کیفیت زیرساخت آن توجه کنید.

کیفیت شبکه

کیفیت شبکه به مکان فیزیکی سرورهای اختصاصی و کیفیت شبکه ارائه‌دهنده میزبانی شما بستگی دارد. موقعیت فیزیکی سرورهای اختصاصی به‌طور مستقیم بر روی تجربه کاربران نهایی تأثیر می‌گذارند و سرعت انتقال داده‌ها به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند.

مکان

هنگامی‌که بیشتر مشتریان شما در یک منطقه جغرافیایی ساکن هستند، باید یک سرور اختصاصی نزدیک به آن‌ها را پیدا و خریداری کنید. برای مثال اگر بیشترین بازدید سایت شما از اروپا است، بهترین انتخاب یک سرور اروپایی است.

دسترسی مداوم

در صورت خرابی در زیرساخت‌های سرور که از کابل‌های نوری تشکیل‌شده‌اند، سرور شما باید با بهره‌گیری از ماهواره‌ها بتواند اتصالات را به‌صورت مداوم میان شما و سرورتان حفظ کند. در غیر این صورت، شما باید بتوانید تا زمان دسترسی مجدد به سرور خودتان، از یک سرور جایگزین بهره ببرید.

پشتیبانی فنی

در صورت بروز هرگونه ایراد در بخش فنی، نیاز است تا نیروی انسانی متخصص و با تجربه‌ای در تیم پشتیبانی حضورداشته باشند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، ایرادات را برطرف سازند. تیم پشتیبانی همواره باید در دسترس باشند و از طریق تلفن، ایمیل و حتی به‌صورت مستقیم بتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد.

امنیت

امنیت سرور اختصاصی شما باید از دو جهت تأمین شود. امنیت اطلاعات در صورت حمله هکر، ویروس، بدافزار و امثال آن باید با یک فایروال قوی و غیرقابل نفوذ تضمین شود. از جهت دیگر باید توجه داشته باشید که امنیت دیتاسنتر از سطح بالایی برخوردار باشد. دوربین‌های مداربسته، سیستم پیشرفته و به‌روز برای بررسی ورود و خروج پرسنل و امنیت فیزیکی سخت‌افزارها از جهت شرایط نگهداری ازجمله مواردی هستند که برای تضمین امنیت سرور و داده‌ها لازم هستند.

سخن پایانی

در این مطلب هر آنچه را که در هنگام خرید سرور اختصاصی نیازمند دقت و توجه شما هستند، موردبررسی قرار دادیم. برای اطمینان از خرید سرور متناسب با نیاز کسب‌وکار خود، بهتر است با یک مشاور یا متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کنید و یک خرید مطمئن و مناسب را برای تأمین نیازهای وب‌سایت خود تجربه کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *