صفحه اصلی

تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری

۱۲ مرداد ۱۴۰۱

کمبود جهانی کابل فیبر نوری باعث افزایش قیمت‌ها و طولانی‌تر شدن زمان تحویل شده است و برنامه‌های جاه‌طلبانه شرکت‌ها برای راه‌اندازی زیرساخت‌های مخابراتی پیشرفته را به خطر می‌اندازد. در این مقاله به بررسی تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری می پردازیم. بر اساس گزارش Cru Group، یک شرکت اطلاعاتی بازار، اروپا، هند و چین از جمله مناطقی هستند که بیشتر تحت تاثیر این بحران قرار گرفته‌اند و قیمت فیبر تا 70 درصد نسبت به پایین‌ترین حد خود در مارس 2021 افزایش یافته است، از 3.70 دلار به 6.30 دلار در هر کیلومتر فیبر.

جزئیات تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری

اگرچه همه‌گیری کرونا باعث شد برخی از بزرگ‌ترین گروه‌های فناوری و مخابراتی هزینه خود را کاهش دهند، اما تقاضا برای خدمات اینترنت و داده افزایش یافته است که منجر به تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری و کمبود در دسترس بودن مواد مهم می‌شود.

شرکت‌هایی مانند آمازون، گوگل، مایکروسافت و صاحب فیس‌بوک متا در حال گسترش امپراتوری‌های مراکز داده خود برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده، از جمله ایجاد شبکه‌های فیبر بین‌المللی گسترده در زیر اقیانوس هستند. در همین حال، دولت ها اهداف بلندپروازانه ای را برای عرضه پهنای باند فوق سریع و 5G در نظر گرفته اند، که هر دو نیاز به مقادیر زیادی کابل فیبر نوری برای نصب در زیر زمین دارند. با توجه به اینکه هزینه استقرار به طور ناگهانی دو برابر شده است، اکنون سؤالاتی در مورد اینکه آیا کشورها می‌توانند به اهداف تعیین‌شده برای ساخت زیرساخت‌ها دست یابند و آیا این می‌تواند تأثیری بر اتصال جهانی داشته باشد، وجود دارد یا خیر

بر اساس برآوردها، کل مصرف کابل در نیمه اول سال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته 8.1 درصد افزایش یافته است. چین 46 درصد از کل این کشور را به خود اختصاص داده است و آمریکای شمالی با 15 درصد رشد سالانه، سریع ترین منطقه در حال رشد را به خود اختصاص داده است.

جزئیات تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری

جزئیات تهدید زیرساخت های مخابراتی

مواد مورد استفاده در کابل فیبر نوری

به واسطه تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری، افزایش قیمت برخی از اجزای حیاتی فناوری فیبر نوری است که از الیاف هسته شیشه ای انعطاف پذیر برای انتقال نور استفاده می کند.

هلیوم، یک عنصر حیاتی در ساخت فایبرگلاس، تا حدی به دلیل قطع کارخانه در روسیه و ایالات متحده کمیاب شده است و قیمت این عنصر را در دو سال گذشته 135 درصد افزایش داده است. در همین حال، قیمت تتراکلرید سیلیکون، یکی دیگر از اجزای کلیدی در تولید الیاف، تا 50 درصد افزایش یافته است.

وندل ویکس، مدیرعامل کورنینگ، بزرگترین تولید کننده کابل های فیبر نوری در جهان، که نقش مهمی در اختراع این فناوری در سال 1970 ایفا کرد، گفت: «من هرگز در زندگی حرفه ای خود چنین بحران تورمی ندیده ام.

ویکس اضافه کرد که به دلیل تهدید زیرساخت های مخابراتی به دلیل کمبود جهانی کابل فیبر نوری این شرکت برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده دولت‌ها، شرکت‌های مخابراتی و فناوری بزرگ، از جمله ساخت کارخانه‌های جدید در ایالات متحده و اروپا، تولید خود را افزایش می‌دهد.

ویکس گفت که قیمت های ایالات متحده در سال 2022 فقط 2 درصد افزایش یافت و در غیر این صورت از سال 2012 هر سال کاهش یافته است.

دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *