صفحه اصلی

تفاوت DNS پویا و معمولی چیست؟

۰۶ بهمن ۱۴۰۰

DNS مخفف Domain Name Service بوده که نقش آن به عبارتی تبدیل زبان کامپیوتر به انسان و بالعکس است. به طور کل هر دامنه دارای IPهای متعددی می باشند که این IP ها به صورت عدد هستند و به خاطر سپاری عدد ها بالطبع سخت تر از نام دامنه ای نظیر است. از این رو مفهومی مانند DNS به میان آمد تا کار را بسیار ساده تر کند. جهت اطلاعات بیشتر می توانید DNS چیست؟ را مطالعه کنید.

اما به طور کل دو دسته از DNS موجود بوده که پویا و معمولی نامیده می شوند و هر کدام به نوبه خود برای دسته ای از افراد مناسب بوده و ممکن است برای دیگری مناسب نباشد. اما تفاوت DNS پویا و معمولی چیست؟ و کدام یک بهتر است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

مقایسه DNS پویا و معمولی

DNS معمولی و DNS پویا هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند و در محل های متفاوتی استفاده می شوند و هرکدام برای دسته ای از افراد مناسب و کارآمد هستند. از این رو تفاوت DNS پویا و معمولی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد که عبارت اند از:

مقایسه DNS پویا و معمولی

مقایسه کامل DNS پویا و معمولی

تفاوت از نظر اسم

اولین تفاوتی که از تفاوت DNS پویا و معمولی می توان به آن اشاره کرد تفاوت در نام این دو است. DNS معمولی به طور کل با DNS نشان داده می شود و شما وقتی به DNS اشاره می کنید پیش فرض منظورتان DNS معمولی است، اما DNS پویا با نام DDNS نمایش داده می شود که مخفف Dynamic Domain Name Server است. از این رو هنگامی که منظورتان DNS پویا است لازم است تا از DDNS اشاره کنید.

هزینه کمتر DDNS نسبت به DNS

از دیگر تفاوت هایی که DNS و DDNS دارند از حیث هزینه است. DDNS عموما از DNS معمولی ارزان تر بوده و حتی از شسایت هایی خاص می توانید آن را رایگان دریافت کنید. البته لازم به ذکر است که در سرتاسر اینترنت هم DNS های معمولی رایگان وجود دارند که می توانید استفاده نمایید اما تعداد دسته ای از آن ها که واقعا کاربردی هستند بسیار اندک است.

تفاوت از DNS پویا و معمولی از نظر طرز کارکرد

همانطور که گفته شد DNS ها وظیفه تبدیل IP ها به نام انسانی دامنه را دارند و بالعکس. از این رو بدیهی است که در صورتی که IP ثابت باشد نیاز به استفاده از DNS معمولی یا ثابت و در صورتی که IP داینامیک یا پویا باشد نیاز به استفاده از DNS پویا می باشد. در صورتی که IP ثابت باشد . اطلاعات شما بر روی آن ثبت شده باشد دیگر نگرانی از بابت از دست دادن اطلاعات نخواهید داشت.

اما در صورتی دیگر اگر IP متغیر باشد بعد از هر تغییر یافتن IP اطلاعات شما بر روی IP دیگری ذخیره می شود. در نتیجه اطلاعات قبلی شما از بین می رود. در این حالت لزوم استفاده از DDNS یا DNS پویا مشخص می شود.

تفاوت از DNS پویا و معمولی از نظر طرز کارکرد

تفاوت از DNS پویا و معمولی از نظر کارکرد

DNS و DDNS هر کدام مناسب چه کسانی هستند؟

از دیگر تفاوت DNS پویا و معمولی این است که هر کدام ممکن است تنها برای عده ای از افراد کاربرد داشته باشند و شما باید بسته به کاربرد خود از آن ها استفاده نمایید. به طور مثال اگر DNS را مانند شماره تلفن در نظر بگیریم DNS پویا مانند این است که هر روز شماره تلفن شما تغییر کند؛ در اینصورت همگان شما را گم خواهند کرد اما در صورتی که تلفن شما خودکار نام شما را در لیست دوستانتان ثبت کند چه؟ این دقیقا طرز کار DDNS است.

اما بدیهی است که این طرز کار برای فعالیت هایی نظیر ترید مناسب نیستند چرا که سخت گیری در این بازارها بیشتر است. از این رو برای ترید بید از IP ثابت استفاده نمایید که در اینصورت نیاز به DNS معمولی یا ثابت دارید. از این رو می توان گفت که DNS پویا بیشتر مناسب افرادی است که از اینترنت استفاده عادی و خانگی داشته و DNS معمولی برای فعالیت هایی مانند ترید که نیاز به ثبات دارند و از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

عملکرد DHCP برای تنظیم DNS

DHCP در واقع یک پروتکل مدیریت شبکه است که نقش اتوماتیک کردن کانفیگ یا به عبارتی پیکربندی IP را در ایفا می کند. این پروتکل به IP ها اجازه می دهد تا از خدمات شبکه نظیر NTP، DNS و به طور کل هر پروتکلی که مبنی بر UTP یا TCP باشد. در واقع DHCP به هر دستگاه به صورت خودکار IP و سایر پارامترها را اختصاص می دهد تا دستگاه بتواند با سایر شبکه ها در ارتباط باشد.

DHCP برای تنظیم DNS

عملکرد DHCP برای تنظیم DNS

سخن پایانی

DNS پویا و یا DDNS در واقع برای افرادی که به دنبال عملکرد ثابتی می گردند و علاقه مند به فعالیت هایی نظیر استفاده های خانگی، وب گردی و … می باشند بسیار مناسب است و به صورت پیش فرض همین مورد نیز توسط شرکت های ارائه دهنده اینترنت به کاربر تحویل داده می شود.

اما در DNS معمولی که درواقع ثابت می باشد هدف درست انجام شدن فعالیت هایی است که نیاز به حساسیت بالایی دارند. این فعالیت ها مانند ترید در حساسیت بالایی انجام شده و در صورتی که از IP های متغیر استفاده شود ممکن است اصلا نتوانید با سرور ها اتصال برقرار کنید یا به طور کل منع شوید.

سوالات متداول تفاوت DNS پویا و معمولی چیست؟

  1. مزایای DDNS یا DNS پویا چیست؟
    آُسانی دسترسی و بدون قطع به سایت ها ، قیمت پایین و در برخی موارد DDNS رایگان، ساده بودن اتصال تنها چند مورد از مزایای DDNS هستند. منظور از دسترسی آُسان این است که بر خلاف DNS ثابت در صورتی که IP شما تغییر کند ارتباط شما قطع نشده و همچنان می توانید به فعالیت خود ادامه دهید.
  2. به طور کل چرا به DNS نیاز داریم؟
    این نیاز به این دلیل است که بتوانیم بدون نیاز به حفظ کردن IP به فضای سایت ها دسترسی یابیم و علاوه بر آن بخش مهم تر این نیاز از این رو است که سیستم بتواند دامنه ها و IP ها را تطبیق دهد و آن ها را تشخیص دهد.
  3. امنیت DNS بالاتر است یا DDNS ؟
    به دلیل متغیر بودن DDNS می توان گفت که از امنیت بالاتری برخوردار است که همین مسئله یکی از موارد در تفاوت DNS پویا و معمولی می باشد.
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *