صفحه اصلی

تفاوت پورت LAN و WAN

۲۴ فروردین ۱۴۰۱

هنگامی که بحث اینترنت پایدار و اتصال گروهی به اینترنت به میان می آید دو گزینه ای که همیشه روی میز هستند کابل های لن و ون می باشند. اما تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟ این دو پورت دارای تفاوت های متعددی هستند که به شما کمک می کنند تا بتوناید به بهترین نحو از اینترنت و شبکه استفاده کنید. از این رو در این مقاله به بررسی تفاوت پورت لن و ون می پردازیم. اما در ابتدا باید با مفهوم کابل لن و ون به خوبی آشنا باشیم.

پورت لن چیست؟

به طو کل لن به این معنا است که یک شبکه محلی اینترنت با چند کامپیوتر در تماس باشد و همگیکامپیوترها نیز به یکدیگر متصل باشند. البته این ارتباط لازم نیست تا حتما با سیم باشد و می تواند به صورت بدون سیم باشد که به آن WLAN می گویند.

این ارتباط سبب می شود تا قردت پایداری و اتصال شما به اینترنت بسیار قو تری شده و به واسطه ارتباط مستقیمی که با روتر یا مودم دارید می توانید از نهایت سرعت اینترنت خود بهره ببرید. در صورتی که در تنظیمات بدون سیم یا Wireless به دلایل مختلفی نظیر فاصله، دستگاه هایی که در اینترنت اختلال ایجاد می کنند و …  ممکن است شما با افت سرعت اینترنت مواجه شوید.

پورت لن چیست؟

پورت لن

آیا می شود با کابل LAN آنلاین بازی کرد؟

درصورتی که بخواهید با افراد دیگری در یک اتاق به عنوان مثال بازی کامپیوتری کنید می توانید از کابل LAN و یا اتصال WLAN استفاده نمایید. ولی به طور کل می توانید با تصال کابل به روتر و سپس کامپیوتر خود به صورت آنلاین نیز بازی نمایید. البته در صورتی که مایل باشید تا به صورت گروهی در یک ساختمان بازی کنید نیز کابل لن برای شما این امکان را فراهم می کند که به آن شبکه محلی گفته می شود.

پورت WAN چیست؟

پورت ون درواقع بسیار شبیه به لن می باشد اما گسترده تر. درواقع بسیاری به اشتباه تصور می کنند که پورت ون درواقع همان اینترنت است کگه این طرز فکر تا حد زیادی اشتباه است. اینترنت شبکه ای است که شبکه ها به وجود می آورد و پورت ون نز یک شبکه زیر مجموعه از اینترنت است. از این رو هر چقدر که این پورت بزرگ باشد نیز نمی توان گفت که ون همان اینترنت است.

پورت WAN چیست؟

پورت WAN

تفاوت پورت LAN و WAN چیست؟

تا اینجا با مفهوم پورت لن و ون آشنا شدیم. در روترها و مودم های امروزی یک درگاه مخصوص پورت ون تعبیه شده و یک یا چند درگاه بسته به روتر و مودم مخصوص لن. از این رو یکی پایه ای ترین تفاوت های این دو پورت را در استانداردهای آن ها می توان به این مسئله نسبت داد.

دومین تفاوت پورت LAN و WAN از نظر منطقه تحت پوشش است. با پورت لن لازم است فاصله بین روتر و کامپیوتر بیش از اندازه های خاصی نباشد. در واقع پورت لن شما می توانید نهایتا تا فاصله خاصی را از نظر اینترنتی تامین کنید. اما پورت ون قادر است تا فراتر از کشورها و حتی قاره ها را پوشش دهد.

از نظر سرعتی نیز پورت لن و ون دارای مقادیر مشابهی هستند مگر اینکه در هنگام تولید سازنده از پورت های پرسرعت تر استفاده کند.

آیا روتری داریم که بدون پورت ون باشد؟

با توجه به تفاوت پورت لن و ون باید گفت که بله. البته این روترها اختصاصا برای موسسات و شرکت های استفاده می شود که نیازی به ارتباط با اینترنت نداشته و به صورت درون سازمانی صرفا برای جابجایی اطلاعات اقدام می نمایند. از این رو اطلاعات محرمانه باقی می ماند و از امنیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است که در ساخت این نوع روترها تنها از پورت های لن استفاده شده و انتقال اطلاعات بسیار سریع و ایمن صورت می گیرد. از این رو می توان این نوع روتر را مناسب ترین گزینه برای شرکت هایی که تمایل به امنیت بالا دارند دانست.

آیا روتری داریم که بدون پورت ون باشد؟

روتر بدون پورت ون

سخن پایانی

هر کدام از پورت های ون و لن مزایا و معایب خاص خود را دارا هستند و نمی توان دقیق گفت که کدام یک بهتر از دیگری است. درواقع هرکدام به سبب اتصالاتی که دارند و ویژگی هایی که در دسترس کاربران قرار  می دهند دارای محبوبیت خاصی هستند. اما به هرحال با پیشرفت تکنولوژی از پورت لن استفاده بیشتری می شود و عموما از پورت ون استفاده می نمایند.

در این مقاله به بررسی تفاوت پورت LAN و WAN پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید و شبکه را بیشتر بشناسید. همچنین در صورتی که تمایل دارید تا برای خود کابل لن خریداری نمایید می توانید مقاله راهنمای خرید کابل شبکه را مطالعه نمایید.

سوالات متداول تفاوت پورت LAN و WAN

  1. کلمه WAN مخفف چه عبارتی است و چه معنایی دارد؟
    کلمه WAN مخفف Wide Area Network می باشد و این کلمه به معنای شبکه گسترده است.
  2. در صورت ناپایداری اینترنت باید از WAN استفاده کرد یا کابل LAN؟
    در صورتی که نیاز به نهایت پایداری اینترنت خود دارید و می خواهید از نهایت سرعت آن استفاده نمایید می توانید از کابل لن استفاده کنید. با توجه تفاوت پورت LAN و WAN کابل لن برای شبکه های کوچک و محلی بسیار مناسب بوده و می تواند پایداری بسیاری را برای شما ایجاد کند.
  3. هزینه نصب WAN بیشتر است یا نصب LAN؟
    با توجه به اینکه کابل لن برای استفاده محلی کاربرد دارد؛ هزینه راه اندازی آن کمتر از پورت ون می باشد. از طرف دیگر به دلیل شبکه محلی بودن هزینه راه اندازی کابل لن نیست کمتر و مدت زمان کمتری می طلبد.
دسته بندی ها : شبکه
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *