صفحه اصلی

تفاوت سرویس میزبانی ابری و میزبانی سرور مجازی اختصاصی چیست؟

۰۴ مهر ۱۴۰۰

زمانی که صحبت از انتخاب میزبانی می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد وب‌سایت است. با این حال میزبانی می‌تواند برای مقاصد مختلفی قابل اجرا است. ممکن است شما یک SMB را اجرا کنید، یک بلاگ‌نویس حرفه‌ای یا یک متخصص وب تنظیم‌کننده مرکز داده خود باشید؛ به همین خاطر، انتخاب میزبانی درست، بستگی به هدفی دارد که می‌خواخید از آن استفاده کنید.

در این مطلب، در رابطه با دو نوع از مناسب‌ترین سرویس‌ها برای میزبانی وب‌سایت تجاری یا اپلیکیشن تحت وب شما صحبت خواهیم کرد؛ سرویس میزبانی ابری، میزبانی سرور مجازی خصوصی، مزایای آن‌ها، تفاوت میان سرویس میزبانی ابری و میزبانی سرور مجازی خصوصی و این که اگر می‌خواهید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اما در ابتدا به مبحث مشترک مجازی‌سازی می‌پردازیم.

مجازی‌سازی سرور چیست؟

مجازی سازی (Virtualization) سرور در بیان ساده به معنی تقسیم سرور فیزیکی به چند سرور کوچک‌تر با استفاده از یک Hypervisor (یک نرم‌افزار مجازی سازی) است. این سرورهای تقسیم‌شده ماهیتا مجازی هستند و هر کدام از آن‌ها به‌صورت یک موجودیت مستقل عمل می‌کند و هرکدام مالک مجموعه‌ی منابع خودش است. در واقع، زمانی که میزبانی سرور مجازی خصوصی یا VPS را برای وب‌سایت خود انتخاب می‌کنید، شما برای کل سرور هزینه پرداخت نمی‌کنید و تنها برای یک بخش مستقل آن این پرداخت را انجام می‌دهید. بنابراین، مجازی‌سازی به حفظ منابع سخت‌افزاری، کاهش هزینه‌های نگهداری و برق مورد نیاز برای اجرای زیرساخت فیزیکی کمک می‌کند.

هر دو سرویس میزبانی ابری و VPS مجازی‌سازی را به‌کار می‌گیرند، به‌گونه‌ای که هر سرور یک ماشین اختصاصی به‌نظر می‌رسد اما اساسا یک سرور مجازی است. با این حال، حتی اگر آن‌ها یک مورد مشابه را به اشتراک بگذارند، جنبه‌های خاصی وجود دارند که کاملا آن‌ها را تمییز می‌کنند.

سرویس میزبانی ابری چیست؟

میزبانی ابری اساسا مجموعه‌ای از سرورهای بسیاری است که با یک شبکه به یکدیگر متصل شده‌اند و در نتیجه، یک سرور بزرگ را تشکیل می‌دهند. در مقابل میزبانی سنتی، سرویس میزبانی ابری منابع خود مانند RAM، CPU و فضای دیسک را بین سرورها توزیع می‌کند. به این ترتیب هیچ تاخیری در تحویل قدرت CPU یا در دسترس بودن RAM وجود ندارد.

میزبانی ابری در تقویت وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب هیچ محدودیتی ندارد و همچنین شامل ذخیره‌سازی، نیاز به امنیت بالای سیستم‌های انتهایی، دسترسی به‌عنوان کاربر ریشه (اصلی، root) را شامل می‌شود.

مزایای سرویس میزبانی ابری کدامند؟

  1. با توجه به سرورهای چندگانه، میزبانی ابری به راحتی مقیاس پذیر است، زیرا بار به‌صورت برابر میان همه‌ی گره‌ها توزیع شده است. اگر ترافیک شما به‌صورت ناگهانی افزایش پیدا کند، وب‌سایت شما به دلیل کمبود منابع تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد؛ زیرا می‌تواند در یک روش بسیار سریع آن منابع را از دیگران به‌دست آورد. بنابراین عملکرد وب‌سایت شما هرگز به خطر نمی‌افتد.
  2. همان طور که در بالا بیان شد، در سرویس میزبانی ابری منابع به اشتراک گذاشته می‌شوند و به این مفهوم است که هیچ نقطه‌ای از شکست وجود ندارد. این ویژگی نه تنها زمان آپ‌تایم (uptime) وب‌سایت شما را تضمین می‌کند، بلکه امنیت بیشتری را نیز فراهم می‌کند؛ زیرا هیچ نقطه تماسی برای ورود هکرها یا مهاجمین وجود ندارد. به همین خاطر سرویس ابری ثابت می‌کند که مورد اعتماد است.

میزبانی سرور مجازی اختصاصی چیست؟

سرور مجازی اختصاصی که با نام میزبانی VPS نیز شناخته می‌شود، نسخه‌ای ترکیبی از دو میزبانی خصوصی و میزبانی اشتراکی است.

در میزبانی VPS یک ماشین بزرگ به چندین باکس مجازی تقسیم می‌شود. این باکس‌های مجازی منابع اختصاصی خودشان را دارند، مانند RAM و CPU و سیستم‌عامل و فضای دیسک.

مزایای میزبانی VPS چیست؟

  1. یکی از مزایای استفاده از میزبانی VPS این است که می‌توانید به‌عنوان کاربر اصلی (root) دسترسی کاملی به سرور خود داشته باشید؛ درست مانند میزبانی اختصاصی. بنابراین می‌توانید محیط سرور خود را بنا بر نیازهای‌تان سفارشی‌سازی کنید؛ به عنوان مثال، می‌توانید هر اپلیکیشنی که می‌خواهید بر روی آن نصب کنید.
  2. با میزبانی VPS منابع شما با دیگران به اشتراک گذاشته نمی‌شوند و شما ویژگی‌ها و عملکردهای یک سرور اختصاصی را دریافت می‌کنید. به دلیل این که یک سرور فیزیکی میان چندین وب‌سایت به اشتراک گذاشته می‌شود، هزینه‌ی آن پایین خواهد بود.
  3. مزیت دیگر میزبانی VPS ویژگی IP اختصاصی و KVM (kernel-based Virtual Machine) بسیار پر سرعت است که عملکرد وب‌سایت شما را می‌سنجد. اساسا KVM کاربران را قادر می‌سازد که حداقل و حداکثر منابع خود را مشخص کنند؛ بنابراین شما به عنوان یک کاربر تنها از منابعی استفاده می‌کنید که اپلیکیشن‌های شما نیاز دارند. این ویژگی مجازی‌سازی وب‌سایت شما را قادر می‌سازد که بر روی Hypervisor عملکرد بهتری همراه با نیازمندی‌های کمتر داشته باشد.

چرا سرویس میزبانی ابری را انتخاب می‌کنید؟

  1. شما مالک یک کسب‌وکار رو به رشد هستید و درحال تجربه‌ی حجم بسیار بزرگی از ترافیک هستید.
  2. شما نیاز به پهنای باند بزرگ و دانش تکنیکی بسیار عمیقی دارید.
  3. شما می‌خواهید در هر زمان که لازم است با چند کلیک ساده وب‌سایت خود را بسنجید.

چرا میزبانی VPS را انتخاب می‌کنید؟

  1. شما به دنبال سروری با محیط قابل سفارشی‌سازی هستید.
  2. شما می‌خواهید که سرور شخصی خودتان را دارید، اما کسب‌وکار بزرگی ندارید.
  3. شما می‌خواهید که محیط میزبانی اختصاصی را داشته باشید اما دوست دارید ک این میزبانی ویژگی‌هایی داشته باشد که نسبت به قیمت آن ارزش داشته باشد.

کدام یک را باید انتخاب کنید؟

برای مقایسه‌ی میزبانی ابری و میزبانی VPS باید بگوییم که هر کدام دارای مجموعه‌ی مزایای مختص خودشان هستند؛ اما کدام گزینه برای شما مناسب است؟

اگر شما یک کسب‌وکار جدیدی را شروع کرده‌اید که انتظار پیشرفت و ترافیک افزایشی برای آینده دارید، بهترین انتخاب شما میزبانی VPS خواهد بود. زیرا این نوع میزبانی مقرون‌ به‌صرفه است و به دانش تکنیکی کمتری نیاز دارد و به همین دلیل برای مدیریت آسان‌تر است.

از سوی دیگر، اگر در حال گسترش کسب‌وکار خود هستید و سرور فعلی شما قادر به کنترل موثر بار و نیازمندی‌های ترافیک آنلاین ورودی نیست، توصیه می‌شود که میزبانی خود را به سرویس میزبانی ابری تغییر بدهید.

 

دسته بندی ها : سرور,سرویس های ابری
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *