صفحه اصلی

تفاوت سرور اختصاصی با سرور مجازی

۲۳ شهریور ۱۴۰۰

در ابتدای شروع به کار استفاده از سرور اشتراکی می‌تواند انتخابی مناسب و مقرون‌به‌صرفه باشد. اما زمانی که تعداد کاربران وب‌سایت شما بالا رفت، ممکن است همین موضوع باعث کندی بارگذاری سایت و پاسخ به درخواست‌های کاربران شود‌. این موضوع می‌تواند روی رتبه سایت شما تاثیرات منفی بگذارد و همه زحمات شما برای بهینه‌سازی سئو و جذب کاربران را به باد دهد. در این موارد استفاده از یک سرور اختصاصی یا سرور مجازی می‌تواند کمک‌کننده باشد. اما مسئله اینجا است که کدام‌یک از این سرورها بهتر است؟ در این مطلب درباره تفاوت‌های دو سرور توضیح می‌دهیم تا شما بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

سرور اختصاصی و مجازی چیست؟

در سرور اختصاصی، سرور با همه منابع و امکانات فقط در اختیار سایت شما قرار می‌گیرد. بنابراین بالا رفتن ترافیک دیگر سایت‌ها تاثیری روی سرعت بالا آمدن آن نخواهد داشت. در سرور مجازی منابع فیزیکی مشترک است اما فضایی مجازی به هر سایت اختصاص داده می‌شود. تعداد کاربران این منبع مشترک کمتر از سرویس‌های اشتراکی است. به همین دلیل منابع مخصوص هر سایت بیشتر بوده و سرعت آن‌ها بالاتر است.

تفاوت سرور اختصاصی و مجازی

  • سرعت سایت

شاید در ابتدای کار که حجم سایت شما کم بوده و بازدیدهای کمتری از آن می‌شود، تفاوتی بین سرور مجازی و اختصاصی نباشد. اما برای سایت پرترافیک با صفحات زیاد قطعا استفاده از سرور اختصاصی باعث بهبود سرعت سایت می‌شود. چراکه منابع تماما در اختیار سایت شما قرار دارند. بنابراین شما می‌توانید از کل ظرفیت سرور یا دیتا سنتر استفاده کنید.

  • امکان ارتقا

بدون شک در هر دو نوع سرور منابع موجود در دیتا سنتر محدود بوده و بالاخره روزی نیاز به ارتقای منابع سخت‌افزاری سرور خواهید داشت. در سرورهای مجازی این امکان کمی مشکل است. چراکه منابع سخت‌افزاری شما با دیگران مشترک است و شما نمی‌توانید سهمی بیشتر ازآنچه اکنون در اختیارتان قرارگرفته داشته باشید. بنابراین باید به‌طور کامل سرور ارائه‌دهنده خدمات سایتتان را عوض کنید. در سرور اختصاصی این موضوع معنایی ندارد. هر زمان که نیاز به منبع بیشتر داشته باشید، می‌توانید بدون نگرانی سرور را ارتقا دهید.

  • امنیت

سرور مجازی نسبت به سرور اشتراکی دارای امنیت به‌مراتب بالاتری است. چراکه تعداد سایت‌های شریک در دیتا سنتر بسیار کمتر است و سهم مجازی شما به‌صورت کاملا اختصاصی به شما تعلق دارد. درواقع این سرور مثل یک واحد در آپارتمانی چند واحده می‌ماند. شما اختیار واحد خود را دارید اما باید از بخش‌هایی مشترک با دیگر همسایگان استفاده کنید. در سرور اختصاصی شما صاحب یک خانه دربستی هستید که می‌توانید هرقدر که نیاز دارید امنیت آن را بالا ببرید. به‌علاوه در این سرور کسی با شما شریک نیست. بنابراین نمی‌تواند به‌راحتی به فضای اختصاصی نفوذ پیدا کند. پس می‌توان نتیجه گرفت که امنیت سرور اختصاصی بیشتر از سرور مجازی است.

  • قیمت

برای خرید یک سرور اختصاصی شما باید بیشتر هزینه کنید. چراکه باید هزینه همه منابعی را که در اختیار می‌گیرید پرداخت کنید و این منابع بسیار گسترده‌تر از منابع سرور مجازی هستند. پس قیمت بالاتری دارند. در سرور مجازی شما تنها هزینه جزئی از دیتا سنتر را می‌پردازید و فضای اختصاصی مجازی را خریداری می‌کنید. بنابراین هزینه کمتری را باید پرداخت کنید.

  • تقسیم سرور به ماشین‌های کوچک

ممکن است شما بخواهید به‌جز وب سرور بخش‌های دیگری را برای مدیریت بهتر سایتتان اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال یک میل سرور مجازی برای مدیریت ایمیل‌ها راه‌اندازی کنید. این امکان روی سرور اختصاصی وجود دارد. شما می‌توانید بر روی این سرور چند ماشین مجازی اجرا کرده و به هریک برای مدیریت سایت بخشی را اختصاص دهید. اما در سرور مجازی این امکان وجود ندارد. شما نمی‌توانید ماشین‌های مختلف را بر روی این سرور اجرا کنید. درواقع مجازی‌سازی در بستر مجازی کاری بسیار پیچیده است و ممکن است سایت شما را دچار مشکل کند.

  • قابلیت حمل

منظور از قابلیت حمل این است که آیا امکان دارد اطلاعات موجود بر روی یک سرور را از یکی به دیگری منتقل کرد؟ در سرور مجازی انتقال اطلاعات سایت از یک دیتا سنتر به دیتا سنتر دیگر کار مشکلی نیست. چراکه این سرورها به منابع فیزیکی وابستگی زیادی نداشته و انتقال فضای مجازی آن‌ها هم چندان دشوار نخواهد بود. برای انتقال این فضا تنها باید یک نسخه پشتیبان از داده‌ها تهیه‌کرده و سپس آن‌ها را در محل جدید بازیابی کنید. در مقابل انتقال سرور اختصاصی کمی مشکل‌تر بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد. چراکه در این سرورها شما باید همه داده‌ها را کپی کرده و پس از انتقال منابع فیزیکی همه‌چیز را مجددا نصب کنید.

  • پهنای باند

یکی از عواملی که باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت می‌شود، پهنای باند است. معمولا سرور اختصاصی دارای پهنای باند بیشتری است و به همین دلیل سرعت بالاتری دارد. در سرور مجازی پهنای باند نیز اشتراکی است. درواقع در این سرورها تنها بخشی از پهنای باند سرور فیزیکی در اختیار سایت شما قرار می‌گیرد و این موضوع باعث افت سرعت آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *