صفحه اصلی

اینترنت کابل فیبر نوری یا اینترنت بیسیم؟ شما کدام یک را ترجیح می دهید؟

۱۳ مهر ۱۴۰۰

با توجه به توسعه سریع  علم و تکنولوژی، امروزه اکثر مردم به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند . شبکه خانگی و شرکت ها بر تکنولوژی کابلی یا بی سیم حساب میکنند.  وایرلس اشتراکی(اینترنت بیسیم) نیز به عنوان یک جایگزین مدرن برای شبکه های سنتی سیمی در نظر گرفته شده است . اما زمانی که سرویس فیبر نوری و اینترنت بی سیم  را مقابل هم قرار میدهیم کدام یک در این مسابقه پیروز خواهد شد ؟

 کابل فیبر  نوری چیست ؟

اینترنت بر بستر فیبر نوری یک روش انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر با ارسال پالس نور از طریق فیبر نوری میباشد.

انتقال اطلاعات با استفاده از امواج نوری ، توسط لوله های شیشه ای نازک که با نام کابل فیبر نوری شناخته می شوند ، انجام می پذیرد. این از طریق لوله های شیشه ای نازک به نام فیبر نوری با استفاده از امواج نور تحویل می شود. این تکنولوژی به طور کلی به عنوان جانشین پهنای باند DSL که بر روی شبکه تلفن مسی تحویل داده می شود، در نظر گرفته می شود. ( برای آشنایی با سرویس اینترنت پرسرعت ADSL کلیک کنید.)

 اینترنت بیسیم چیست ؟

اینترنت وایرلس یا بیسیم شبکه ای است که با استفاده از فرکانس سیگنال رادیویی برای برقراری ارتباط میان رایانه ها و سایر دستگاه های شبکه تنظیم شده است. گاهی اوقات نیز به شبکه WiFi یا WLAN اشاره می شود. این شبکه در حال حاضر با ویژگی نصب آسان و بدون دخالت کابل کشی بسیار مورد توجه واقع شده و محبوب می باشد. بدون نیاز به سیم، می توانید کامپیوترهای خود را در هر نقطه از خانه خود به اینترنت متصل کنید. (اگر به دنبال یک راهنمای کامل برای خرید اینترنت خانگی هستید مقاله ی آن را از دست ندهید.)

اینترنت کابل فیبر نوری یا اینترنت بیسیم:    کدام  یک بهتر است ؟

  • سرعت

به لحاظ تئوری، اینترینت بیسیم می تواند داده ها را با سرعت مشابه کابل فیبر نوری انتقال دهد. در واقع، کابل فیبر نوری می تواند حداکثر سرعت را به دست آورد که با استفاده از اینترنت VDSL نیزمیتوانید شاهد این اتفاق باشید؛ زمانی که شبکه شلوغ  می شود و کاربران بیشتری همزمان در حال استفاده از اینترنت هستند و پهنای باند مشابهی را به اشتراک می گذارند، شبکه های بی سیم بیشتر شلوغ و در نتیجه کندتر خواهد شد. اگر شما یک کابل اترنت Cat6 دارید، یک اتصال اترنت سیمی به طور ذهنی تا 10 گیگابایت بر ثانیه ارائه می دهد. حداکثر سرعت دقیق کابل اترنت شما بستگی به نوع کابل اترنتی که شما استفاده می کنید دارد.

  • فاصله

علاوه بر این، قدرت سیگنال بیسیم می تواند در مسافت های طولانی تضعیف شود.اینترنت بر بستر کابل فیبر نوری می تواند یک سیگنال  مناسب  را بسیار دورتر انتقال دهد.

  • آسانی نصب

برای نصب شبکه فیبر میتواند بسیار وقت گیر و  پیچیده باشد. بسته به محیط تجاری و سایر متغیرها، روند نصب شبکه فیبر معمولا چند ماه طول می کشد. از سوی دیگر، نصب اینترنت بی سیم مایکروویو تنها چند روز طول می کشد و نیاز به منابع کمتر دارد.

با توجه به ابن که مناطقی که تحت پوشش فیبرنوری هستند کم است به علاوه این تنها ارائه دهنده این نوع سرویس فقط شرکت مخابرات ایران است هیچ رقابتی در این زمینه وجود نخواهد داشت و این سبب میشود که ما نتوادیم به سادگی انتخاب کنیم و احساس کنیم  به نسبت اپراتور دیگری که در این زمینه فعالیت کند در حال سود و یا ضرر هستیم.

  • جمع بندی

هر سکه دو طرف دارد .کابل فیبر نوری و وایرلس اشتراکی، هم از این قاعده مستثتا نیستند. اتصال به اینترنت فیبر نوری  قابل اطمینان تر ست  و پتانسیل کمتری برای تداخل در سرعت دریافتی شما ایجاد می کند. در حالی که وایرلس اشتراکی(اینترنت بیسیم) باعث انعطاف پذیری بیشتر و سهولت در از  استفاده  ای که دارد میتواند پر کاربرد تر باشد. ابن شما هستید که باید انتخاب نهایی را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: پهنای باند فیبر ، فیبر نوری در برابر VDSL و ADSL چقدر سریع تر است؟

دسته بندی ها : اینترنت
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *