صفحه اصلی

ایلان ماسک و اینترنت ماهواره‌ای

۱۲ آذر ۱۳۹۹

شرکت اسپیس ایکس(SpaceX) قصد عملی کردن ایده اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک را دارد. این پروژه در سال‌های اخیر یک ایده غیرممکن بود ولی امروزه بیشتر مسیر را طی کرده است. ایلان ماسک این پروژه را استارلینک (STARLINK) نام گذاری کرده و طبق گفته او با اتمام این پروژه تمامی افراد ساکن کره زمین از اینترنت پرسرعت و ارزان قیمت بهره مند می‌شوند. حال سوالی پیش میاید که چگونه این کار ممکن است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این پروژه بیشتر توضیح دهیم.

 

 

اینترنت ماهواره ای

 

استارلینک چیست؟

پروژه استارلینک به منظور بهبود ارتباط اینترنتی دنیا کلید خورده است. ایلان ماسک موسس شرکت اسپیس‌ایکس و تسلا با خلق ایده اینترنت رسانی از طریق ماهواره‌های فضایی، جنجالی در دنیا به پا کرد. زمان مطرح شدن این ایده، انجام این کار غیرممکن بود زیرا هزینه بسیار زیادی صرف انجام این پروژه میشد.

اما امروزه بیش از 500 ماهواره را با 9 موشک به فضا پرتاب کردند و انتظار می‌رود تا سال 2027، 48 هزار ماهواره را به دور کره زمین و تا فاصله 550 کیلومتری آن مستقر کند. تا پایان سال 2020 و زمانی که تعداد ماهواره‌های مستقر به 800 برسد تست بتای این پروژه راه اندازی می‌شود و ساکنان برخی شهرها می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

اهداف استارلینک

شرکت اسپیس ایکس با انجام این پروژه قصد اینترنت رسانی به مناطق محروم هر کشور و خدمات شهری را دارد. اگرچه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای هزینه زیادی دارد و با تاخیر زیاد متصل می‌شود ولی SpaceX مدعی شده که هزینه بهره بری از این سرویس ارزان و سرعت آن نیز بسیار بالا خواهد شد.

طوری که تاخیر اتصال اینترنت را به 20 میلی ثانیه پایین میاورد این مقدار تقریبا 25 برابر بیشتر از سریعترین اینترنت کره زمین است. در پایان ذکر کرد که هزینه دریافتی از خدمات اینترنت ماهواره‌ای صرف امور اولیه برای پروژه سفر به مریخ و زندگی رو ماه می‌شود.

 

 

اینترنت در همه جای دنیا با اینترنت ماهواره ای

 

راه اندازی استارلینک

ماسک در توییتی اعلام کرد که نصب و راه اندازی استارلینک کار سخت و پیچیده ای نیست. فقط کافیست ابزارهای مربوطه آن را که شامل گیرنده و پایه اینترنت است را تهیه کنید. سپس گیرنده را به برق زده و در فضای باز رو به آسمان قرار دهید. لازم به ذکر است برای نصب آن نیاز به هیچ متخصص ونصب کننده ای ندارید.

قیمت عرضه آن به مشتریان نیز قیمتی حدود 300 دلار گفته شده است. ناگفته نماند این پروژه مخالفان خود را نیز دارد. بسیاری از منجمان از این طرح به دلیل آلودگی‌های نوری و اختلال در رصد آسمان انتقاد کردند.

دسته بندی ها : اینترنت
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *