صفحه اصلی

انواع سرویس های ابری : IaaS، PaaS، بدون سرور، و SaaS

۲۹ مهر ۱۳۹۸

اکثر سرویس های رایانش ابری  (در مورد سرور ابری و رایانش ابری بیشتر بخوانید.) در چهار دسته گسترده قرار می گیرند: ساختار به عنوان سرویس (IaaS)، پلت فرم به عنوان سرویس (PaaS)، بدون سرور، و نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS). این سرویس ها گاهی اوقات پشته “stack” نامیده می شوند، زیرا برروی یک دیگر ساخته می شوند. اینکه این سرویس ها دقیقا چه چیزی هستند و با هم چه تفاوت هایی دارند، به شما می کند که راحت تر به اهداف تجاری خود برسید.

ساختار به عنوان سرویس (IaaS)

ساده ترین نوع خدمات رایانش ابری، IaaS است. به کمک این سرویس می توانید، زیرساخت IT را از یک ارائه کننده ابر براساس پرداخت به ازای مصرف اجاره کنید. این زیرساخت ها شامل سرورها، ماشین های مجازی، مخزن های ذخیره، شبکه ها، سیستم های عملیاتی هستند.

پلت فرم به ازای سرویس (PaaS)

پلت فرم به ازای سرویس به سرویس های رایانشی ابری ای اشاره می کند که برای توسعه، ارزیابی، ارسال و مدیریت برنامه های نرم افزاری، یک محیط در صورت تقاضا ارائه می کنند. PaaS با این هدف طراحی شده است که ساخت برنامه های موبایلی یا تحت وب را برای توسعه دهندگان سریع تر و آسان تر کند. به این صورت که دیگر لازم نیست در مورد اجرا یا مدیریت زیرساخت های اساسی سرورها، مخزن ذخیره، شبکه، و پایگاه های داده مورد نیاز برای توسعه نگران باشند.

رایانش بدون سرور

رایانش بی سرور، که با PaaS نیز اشتراکاتی دارد، روی ساخت اپلیکیشن ها به صورت کاربردی تمرکز می کند. در این حالت دیگر نیازی به صرف زمان مداوم برای مدیریت سرورها و زیرساخت ها نیست. ارائه کننده ابر، اجرا، ظرفیت سازی، و مدیریت سرور را برای شما انجام می دهد. معماری های بدون سرور به شدت مقیاس پذیر و مبتنی بر رویداد هستند و زمانی که یک تابع یا محرک خاصی اجرا می شود، فقط از منابع استفاده می کنند.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

نرم افزار به عنوان سرویس روشی برای ارائه برنامه های نرم افزاری روی اینترنت است. این برنامه ها براساس تقاضا ارائه می شوند و معمولا، مبنای بر مبنای اشتراک تحویل داده میشوند. ارائه دهندگان ابری، با SaaS، برنامه های نرم افزاری را میزبانی و مدیریت می کند. به علاوه، این سرویس ها فرایند نگهدری را نیز انجام می دهند، مانند به روزرسانی های نرم افزاری و امنیت.  همچنین کاربرها با استفاده از یک مرورگر وب، روی گوشی تلفن همراه شان، تبلت یا کامپیوتر شخصی، با استفاده از اینترنت به برنامه های دیگر ، در بستر اینترنت به برنامه متصل می شوند

 کاربرد رایانش ابری

احتمالا شما همین الان هم از رایانش ابری استفاده می کنید، حتی ممکن است متوجه نباشید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، دیدن فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، یا ذخیره تصاویر و و دیگر فایل ها استفاده می کنید، در واقع این رایانش ابری است که تمام این ها را امکان پذیر کرده است. اولین سرویس های رایانش ابری به ندرت اندازه یک قرن قدمت دارند، اما سازمان های گوناگونی وجود دارند-از استارتاپ های کوچک تا شرکت های جهانی، آژانس های دولتی تا غیرانتفاعی-که به دلایل مختلف از فناوری استفاده می کنند.

در اینجا 5 مثال ارائه شده اند که با سرویس های ابری از یک ارائه کننده ابر، چه کارهایی می توان کرد.

ساخت برنامه های بومی ابر

به کمک سرویس های ابری می توانید سریعا برنامه های مختلف بسازید، آنها را گسترش دهید و مقیاس بندی کند. این برنامه ها می توانند برای وب، موبایل و API باشد. از فناوری های بومی ابری و رویکردهایش مانند نگهدارنده ها، کوبرنتیز، معماری های میکرو سرویس، ارتباطات مبتنی بر API و DevOps استفاده کنید.

بیشتر بخوانید بهترین هاست VPS برای سایت شما کدام است؟

ارزیابی و ساخت اپلیکیشن ها

با استفاده از زیرساخت های ابری، هزینه و زمان مورد نیاز برای توسعه اپلیکیشن را کاهش دهید. این زیرساخت ها به راحتی می توانند بزرگ یا کوچک شوند.

ذخیره سازی، پشتیبانی و بازیابی داده

با انتقال داده ها به اینترنت و یک سیستم ذخیره ابری خارجی، از داده های تان با هزینه مقرون به صرفه تری محافظت کنید. این سیستم ها از هر مکان و در هر دستگاهی قابل دسترسی هستند.

تحلیل داده

داده های تان را در سرتاسر تیم ها، بخش ها، و مکان های مختلف در ابر یکپارچه کنید. سپس از سرویس های ابری، مانند یادگیری ماشین، و هوش مصنوعی برای بیان دیدگاه ها و تصمیم های آگاهانه تر استفاده کنید.

پخش ویدئو و صدا

در هر جایی که هستید و در هر زمانی با هر دستگاهی، با تولید فایل های صوتی و تصویری با کیفیت و توزیع جهانی آن با مخاطبان خود در ارتباط باشید.

هوش مصنوعی را در کار خود لحاظ کنید

برای کمک به جذب مشتریان و ارائه دیدگاه های ارزشمند از داده های تهیه شده، از مدل های هوش مصنوعی استفاده کنید.

تحویل نرم افزار در صورت تقاضا

نرم افزارهای درخواستی که با نام نرم افزار به عنوان سرویس نیز شناخته می شوند، به شما اجازه می دهند که آخرین نسخه نرم افزار و به روزرسانی ها را به مشتریان ارائه کنید، هر گاه که مشتریان نیاز داشته باشند و هر جایی که باشند.

مایکروسافت و رایانش ابری

مایکروسافت یک ارائه کننده پیشرو جهانی در زمینه سرویس های رایانش ابری برای انواع کسب و کارها با اندازه های مختلف است. برای اطلاعات بیشتر در مورد پلت فرم ابری مایکروسافت، کوبرنیتز در فروش آژور، پلفت فرم اپلیکیشن بدون سرور، و  مقایسه آژور مایکروسافت با دیگر ارائه کنندگان ابری، مقاله آژور چیست و آژور در مقابل AWS را مشاهده کنید.

مشاهده خدمات سرورمجازی ایران

دسته بندی ها : سرویس های ابری
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *