صفحه اصلی

امروزه زیرساخت‌های داده چگونه بازتعریف می‌شود ؟

۲۵ مهر ۱۴۰۰

در این مقاله برخی از رویکردهای جدید ذخیره‌سازی داده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بسیاری از سرویس دهندگان امروزه راه‌حل‌های ذخیره‌سازی خود مانند آرایه‌های فلاش، ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار، ذخیره‌سازی بدون ساختار و ذخیره‌سازی مبتنی بر فایل و نیز مدیریت زیرساخت‌های‌‌ ذخیره‌سازی داده‌ها را ارایه می‌دهند.

با پیشرفت روز افزون فناوری‌های‌‌ دیجیتال، ماهیت ذخیره‌سازی داده‌ها پیوسته در حال تغییر است. داده همان چیزی است که امروزه تصمیمات را در سطوح مختلف هدایت می‌کند. برای شرکت‌ها ، امکان دسترسی سریع به اطلاعات خود به صورت کارآمد می‌تواند عامل موفقیت در رقابت در یک بازار شلوغ و مخرب باشد.

بر اساس داده‌های‌‌ IDC، میزان داده‌های‌‌ موجود در تمامی دستگاه‌های‌‌ دیجیتالی جهان، در مجموعه حدود 163 زتابایت (Zettabyte) اندازه‌گیری شده است. علاوه بر این، در حالی که کاربران عادی بخش عمده‌ای از داده‌ها را ایجاد کرده اند، پیش بینی می‌شود 60 درصد از داده‌های‌‌ جهان را در سال 2025 توسط کاربران ایجاد شود.

براساس گزارش وضعیت زیرساخت‌های‌‌ سال 2018، رشد داده‌ها و ذخیره‌سازی بزرگترین عامل محرک تغییر زیرساخت‌های‌‌ فناوری اطلاعات است، به طوری که 55 درصد از پاسخ دهندگان آن را به عنوان یکی از سه عامل برتر ذکر کردند. همانطور که اهمیت امر ذخیره‌سازی داده‌ها را بررسی می‌کنیم، لازم است به موارد مهمی درباره آن‌ها توجه کنیم :

  • لازم است سرعت دسترسی به داده‌ها افزایش پیدا کند.
  • ‌‌ ذخیره‌سازی داده‌ها باید از لحاظ تسریع در رشد، بسیار مقیاس پذیر باشند.
  • ‌‌ ذخیره‌سازی داده‌ها باید هوشمندانه باشد و انواع داده‌ها با فضای مناسب مطابقت داشته باشد.
  • شرکت‌ها برای اطمینان از عملکرد مطمئن و پیش بینی زیرساخت‌های‌‌ خود به مدیریت، نظارت و پشتیبانی فعال نیاز دارند.
  • شرکت‌ها می‌خواهند هر چند سال یکبار خود را از تعمیرات‌های‌‌ پرهزینه در زیرساخت‌های‌‌ داده خود خلاص کنند.

نیاز به سرعت

امروزه بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند در صورت نیاز اطلاعاتی را خریداری کنند و سرعت در این فعالیت نقش مهمی دارد.‌‌ شرکت‌ها به آرایه‌های‌‌ فلش (AFA) روی می‌آورند. بازار AFA در مقایسه با سال 2017، 37.6 درصد رشد داشته است و آن را به یک صنعت 1.4 میلیارد دلاری تبدیل کرده است. در حالی که از قیمت سرویس‌های معمولی گران‌تر است. با ادغام ابزارهای مبتنی بر اطلاعات در زیرساخت‌های‌‌ ذخیره‌سازی AFA، شرکت‌ها می‌توانند به نسبت‌های‌‌ کاهش داده‌های‌‌ 2:1، 4:1 و حتی 10:1 برسند. برخی از این ابزارهای کاهش شامل موارد زیر است:

  • فشرده سازی داده‌ها – ترکیبی از فشرده سازی درون خطی و کاهش مبتنی بر الگوریتم ، به کاهش داده در حدود 2 تا 4 برابر کمک می‌کند. این ترکیب فشرده سازی قدرتمند فرمت اصلی فشرده سازی داده‌ها برای پایگاه‌های‌‌ داده است.
  • کاهش کپی – چند کپی از داده‌ها را برای شات‌های سریع، شبیه‌سازی و کپی در اختیار می‌گذارد.
  • تهیه دقیق – فایل‌های‌‌ غیر قابل استفاده را با ذخیره داده‌ها به صورت پویا از بین می‌برد.

حال این واقعیت را در نظر بگیرید که این قابلیت‌های‌‌ پیشگیرانه از دوگانه‌سازی و حذف الگو کمک می‌کند تا حداکثر‌‌ ذخیره‌سازی خود را انجام دهید. این ویژگی‌های‌‌ نرم افزاری که با نام ” تکنیک‌های‌‌ جلوگیری از نوشتن” شناخته می‌شوند، به کاهش تعداد دفعات ارسال اطلاعات به آرایه کمک می‌کنند. استفاده کمتر به ماندگاری و عملکرد سیستم شما کمک می‌کند.

AFA همچنین به کاهش هزینه‌های‌‌ دیتاسنتر کمک می‌کند. وقتی صحبت از ذخیره‌سازی به روش سنتی می‌شود، همه به یاد گرما و انرژی زیادی که هدر می‌رود، می‌افتیم. برخلاف دستگاه‌های‌‌ ذخیره‌سازی سنتی، هیچ حرکتی در درایوهای فلش وجود ندارد. درایوهای بدون حرکت برابر هستند با کاهش هزینه‌های‌‌ برق و کاهش گرما.

ذخیره تعریف‌شده توسط نرم‌افزار

ما در سال‌های اخیر شاهد تعریف بسیاری از جنبه‌های مراکز داده از جمله مجازی سازی سرور و شبکه‌های تعریف‌شده نرم‌افزاری بوده‌ایم. ذخیره تعریف‌شده توسط نرم‌افزار (SDS)ماهیت بسیار زیادی از مراکز داده‌ها را در حال حاضر تغییر می‌دهد. به همان ترتیب که شرکت‌ها خودشان را از شر سخت‌افزار سرور گران‌قیمت رها کرده‌اند، آن‌ها مراکز داده‌ای خود را از راه‌حل‌های اختصاصی گران‌قیمت به سمت داده‌های ذخیره تعریف‌شده توسط نرم‌افزار تغییر می‌دهند که از تکنولوژی x86 استفاده می‌کند. این مساله فواید متعددی دارد:

  • دیگر نیازی به یک کنترلر ذخیره‌سازی اختصاصی در حالت اجرای نرم افزار اختصاصی وجود ندارد.
  • این قابلیت از تکنولوژی x86 استفاده می‌کند که اکثر متخصصان فناوری اطلاعات از قبل با آن آشنا هستند.
  • شرکت‌ها می‌توانند از قسمت‌های‌‌ ذخیره‌سازی موجود استفاده کنند.

SDS به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا محاسبه دارایی‌ها، ذخیره‌سازی و شبکه سازی را در یک سیستم مجتمع ادغام کنند که این مسئله به یک مدیر اجازه می‌دهد تا همه این جنبه‌ها را از طریق یک صفحه شیشه ای واحد مدیریت کند. گارتنر پیش بینی کرده است که شرکت‌ها قادر خواهند بود تا سال 2020 هزینه‌های‌‌ سرور و ذخیره خود را تا حد زیادی کاهش دهند.

مقیاس‌گذاری برای داده‌های‌‌ بدون ساختار

یکی از آغازکنندگان اصلی سرعت رشد داده‌ها امروز، انفجار داده‌های‌‌ بدون ساختار است. به گفته وسترن دیجیتال از بین بیش از 200 حامی فناوری، 63 درصد گزارش داده اند که ظرفیت ذخیره‌سازی 50 پتابایت یا بیشتر از آن را مدیریت می‌کنند و بیش از نیمی از این موارد در رده طبقه بندی نشده قرار نگرفته اند.

زیرساخت داده‌های‌‌ فعال مدیریت شده

تماس با پشتیبانی یک شرکت تولیدکننده لوازم دیجیتال راجع به یک داریو خراب سنتی را در نظر بگیرید. تماس شما توسط مسئول خدمات پاسخ داده می‌شود. نماینده درخواست می‌کند – شماره شناسه محصول، نام شما، اطلاعات تماس  و تاریخ انقضاء قرارداد خدمات فعلی خود را در اختیار وی قرار دهید. پس از ایجاد پروفایل، سؤالاتی مثل نمونه‌های‌‌ زیر شروع می‌شود:

  • چه نسخه نرم افزاری یا سیستم عامل را در اختیار دارید؟
  • آیا اخیراً در واحد تغییراتی ایجاد کرده اید؟
  • آیا می‌توانید به کنسول اداری دسترسی پیدا کنید؟
  • آیا چراغ هایی که روی درایوها چشمک می‌زنند روشن هستند؟
  • آیا اطلاعات شما در حال حاضر قابل دسترسی است؟

نهایتا این روش تاثیری برای شما نخواهد داشت و مشکل شما حل نخواهد شد.

نه تنها شرکت‌ها نمی‌توانند هیچگونه خرابی را در هنگام زیرساخت‌های‌‌ ذخیره‌سازی خود تحمل کنند، بلکه حتی نمی‌توانند ناکارآمدی متصدیان پشتیبانی شرکت‌های ارائه دهنده را تحمل کنند. به همین دلیل، برخی از فروشندگان سیستم های ذخیره‌سازی راه حل‌هایی را ارائه می‌دهند که به طور فعال از طریق فضای ذخیره‌سازی ابری کنترل و مدیریت شوند. ارائه دهندگان ذخیره‌سازی با استفاده از داده‌های‌‌ ارسال شده از سیستم‌های‌‌ ذخیره‌سازی در سراسر جهان، می‌توانند از تجزیه و تحلیل اطلاعات برای پیش بینی بیشتر مشکلات قبل از وقوع استفاده کنند.

دسته بندی ها : مرکزداده
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *