صفحه اصلی

افزایش و کاهش منابع در سرورهای مجازی

۳۱ شهریور ۱۴۰۰

سرور مجازی سروری است که قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سرور فیزیکی را تقسیم می‌کند. به عبارت بهتر با مجازی‌سازی می‌توان یک سرور فیزیکی را به چند بخش تبدیل کرده و از هریک به‌طور جداگانه استفاده کرد. اما مهم‌ترین چالشی که درباره سرورهای مجازی وجود دارد، نحوه مدیریت منابع مربوط به هریک از آن‌ها است. در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه ایجاد یک برنامه مدیریتی برای افزایش و کاهش منابع سرورهای مجازی صحبت کنیم.

منظور از مدیریت منابع سرور مجازی چیست؟

مدیریت منابع سرور مجازی مربوط به نگهداری هریک از سرورها و مدیریت نرم‌افزار و سخت‌افزار اختصاص داده‌شده به هریک از آن‌ها است. همچنین نظارت بر عملکرد در طول زمان نیز در حوزه مدیریت منابع قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب می‌توان عملکرد هریک از سرورها را تجزیه‌وتحلیل کرده، شیوه‌ها و میزان استفاده را منابع را بهینه‌سازی کرده و درنهایت از سوء عملکرد سخت‌افزاری جلوگیری کنید. اما این کار چگونه انجام می‌شود؟

نکات مهم در مدیریت منابع سرور مجازی

برای استفاده بهتر از سرورهای مجازی باید برنامه‌ریزی دقیق را با نظارت و بهینه‌سازی مداوم منابع ترکیب کنید. نخستین مرحله در مدیریت منابع سرور مجازی، مدیریت ظرفیت روزانه است. تیم IT شرکت وظیفه دارد که در هر رو با توجه به خواسته‌های تجاری و اهداف آن روز، منابع را کنترل و سازگار کند. این نظارت و بهینه‌سازی باید به‌طور مداوم انجام گیرد. تخصیص منابع می‌تواند به تیم شما کمک کند تا از منابع به بهترین وجه استفاده کند. به‌این‌ترتیب زیرساخت‌های شما مقیاس‌پذیر شده و بار کاری به‌درستی تقسیم می‌شود.

هدف اصلی در این مرحله جلوگیری از هرگونه کمبود به دلیل کشش بیش از حد منابع است. بررسی‌های روزانه به شما امکان می‌دهد تا از سناریویی که به دلیل کمبود منابع بر خدمات تاثیر منفی می‌گذارند، اجتناب کنید. همچنین نظارت روزانه به شما کمک می‌کند تا منابع را به سمت مکان موردنیاز هدایت کنید. به‌این‌ترتیب اتلاف کاهش پیدا می‌کند. همچنین شما مطمئن خواهید شد که منابع درستی در اختیار سرورهای مجازی مختلف قرار گرفته است.

همچنین می‌توانید با استفاده از ویژگی Migration Tracking که در بیشتر نرم‌افزارهای مجازی‌سازی ارائه شده است، سرورهای مجازی تلفیق‌شده خود را کنترل کنید. تلفیق چند سرور مجازی می‌تواند باعث ایجاد ترافیک زیاد در شبکه و درنتیجه کاهش سرعت شود. اما استفاده از این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا منابع را به‌درستی در میان سرورهای مجازی تلفیق‌شده تقسیم کرده و درنتیجه پیش از جدی شدن فشار، منابع را کاهش دهید.

نحوه مقیاس‌گذاری منابع در سرور مجازی

منابع موجود در سرورهای مجازی باید بسته به وظیفه‌ای که به هر سرور محول شده است، تقسیم شوند. به همین دلیل در هر بار تخصیص وظایف لازم است که منابع افزایش یا کاهش یابند تا سرور مجازی بتواند با سرعت بیشتری کارهای خود را سروسامان دهد. پیش از انجام مقیاس‌گذاری منابع باید یک حساب کاربری در vSphere ایجاد کنید. حال بر روی آیکون سرور مجازی کلیک راست کرده و برای رفتن به بخش تنظیمات گزینه Private Cloud را انتخاب کنید. در این منو می‌توانید منابع سرور مجازی خود را افزایش دهید. در ادامه نحوه افزایش منابع در هریک از قسمت‌ها آورده شده است:

  • پردازنده یا CPU

تعداد پردازنده‌ها به اسلات‌های موجود در میزبان محدود می‌شوند. افت عملکرد زمانی اتفاق میفتد که پردازنده اختصاص داده‌شده به سرور مجازی کمتر از حد موردنیاز آن باشد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید با تعیین حداقل و حداکثر فرکانس پردازنده و تعداد هسته‌های هر سوکت، CPU مناسب را به سرور مجازی اختصاص دهید. برای این کار گزینه Enable CPU Hot Add را علامت بزنید. البته این گزینه بسته به سیستم‌عاملی که از آن استفاده می‌کنید ممکن است غیرفعال باشد.

  • حافظه رم

همانند پردازنده حافظه رم نیز به منابع میزبان محدود است. در این قسمت می‌توانید به هر سرور مجازی یک حافظه رم حداقلی نسبت دهید.

  • هارددیسک

شما می‌توانید با توجه به فضای باقیمانده در پایگاه داده مورداستفاده، اندازه هارددیسک را تغییر دهید. برای این کار بهتر است از کنترل‌کننده‌های SCSI به‌جای IDE استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید از قسمت‌های مختلف نسخه پشتیبان تهیه کنید. همچنین در این بخش می‌توانید حالت دیسک را هم انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال حالت Independent – Persistent در هر بار راه‌اندازی مجدد دستگاه، داده‌ها را ذخیره خواهد کرد. اما حالت Independent – nonPersistent پس از هر بار راه‌اندازی مجدد، تمامی داده‌ها را پاک خواهد کرد.

  • آداپتور شبکه

می‌توانید نحوه اتصال به آداپتور در هنگام راه‌اندازی سرور مجازی و نوع آداپتور را در این بخش تغییر دهید. همچنین می‌توانید شناسه پورت و آدرس MAC خود را تائید کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید امنیت شبکه را افزایش دهید.

  • درایو CD یا DVD

وجود یک درایو مجازی بر روی سرور به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر ISO را بر روی ماشین مجازی خود نصب کنید. البته بهتر است پس از استفاده از درایوهای مجازی، آن‌ها را حذف کنید.

  • افزودن دستگاه

درنهایت می‌توانید دستگاه‌های دیگری را اضافه کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *