صفحه اصلی

آیا داغ شدن مودم طبیعی است؟

۰۸ مرداد ۱۴۰۱

مودم یکی از مهم ترین وسیله ها در زمینه اتصال به اینترنت پرسرعت است. اما آیا داغ شدن مودم طبیعی است؟ در ادامه به بررسی این پرسش می پردازیم. با ما همره باشید.

آیا برای داغ شدن مودم باید نگران بود؟

اگر مودم خود را در مکانی قرار ندهید که جریان هوای مناسبی داشته باشد، ممکن است داغ شود. مانند بسیاری از لوازم الکترونیکی، این می تواند منجر به داغ شدن مودم شود. هنگامی که مودم بیش از حد گرم می شود، می تواند اتصال شما به اینترنت را کند کند. حتی بدتر از آن، ممکن است مجبور شوید یک مودم جدید بخرید.

خوشبختانه، چند قدم ساده وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مودم خود انجام دهید. هنگامی که مودم خود را به درستی تنظیم کردید تا بیش از حد داغ نشود، می توانید دوباره آن را فراموش کنید.

علائم داغ شدن بیش از حد مودم چیست؟

چند راه مختلف برای تشخیص داغ شدن بیش از حد مودم وجود دارد. در ادامه به بررسی نشانه های داغ شدن بیش از حد مودم می پردازیم.

علائم داغ شدن بیش از حد مودم چیست؟

علائم داغ شدن بیش از حد مودم

کند شدن یا قطعی اتصال اینترنت از علائم گرم شدن بیش از حد مودم

اگر سرعت اتصال اینترنت شما به طور اتفاقی کاهش یابد، ممکن است مودم شما بیش از حد داغ شده باشد.

مودم شما کلید اصلی اتصال اینترنت است، بنابراین اگر به درستی کار نکند، همه دستگاه های اینترنتی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر اجزای داخل مودم گرم می شوند، آنها به اندازه ای که باید بهینه کار نمی کنند. این امر ارسال و دریافت اطلاعات به اینترنت را به تاخیر می اندازد و در نتیجه اتصال اینترنت کندتر می شود. در برخی موارد حتی، در صورت داغ شدن مودم ممکن است که مودم به کلی خاموش شود.

قرمز شدن چراغ پاور از نشانه های داغ کردن مودم

راه دیگر برای تشخیص بیش از حد داغ شدن مودم این است که چراغ پاور آن قرمز است یا خیر. چراغ پاور روی همه مودم‌ها ممکن است هنگام داغ شدن بیش از حد قرمز نشود، برای همین لازم است که دفترچه راهنمای مودم خود را بررسی کنید تا ببینید آیا این اتفاق می‌افتد یا خیر.

فرض کنید سرعت اتصال اینترنت شما کند می شود یا کلا قطع می شود. ممکن است فکر کنید گرمای بیش از حد مودم دلیل مشکلات شماست. اگر به مودم خود نگاه کنید و چراغ پاور سبز است باز هم احتمال دارد که گرما باعث کند شدن شده باشد اما احتمال آن کم است. در این حالت جهت اطمینان می توانید حدود 30 ثانیه مودم خود را خاموش کنید.

قرمز شدن چراغ پاور از نشانه های داغ کردن مودم

قرمز شدن چراغ پاور مودم

وقتی دست می زنید، مودم داغ است

این مورد از نشانه های داغ شدن مودم نیز کاملا بدیهی است. اگر مودم شما بیش از حد گرم می شود، اگر دست خود را به آن نزدیک کنید، مشخصا داغ است.

فقط به این دلیل که هوای گرم مودم شما از آن خارج می شود به این معنی نیست که بیش از حد گرم شده است. این مهم است که به یاد داشته باشید که وقتی مودم شما روشن است، کمی گرما می دهد.

علت داغ شدن مودم چیست؟

هنگامی که دستگاه های الکترونیکی شما روشن و در حال استفاده هستند، گرما تولید می کنند. این گرما باعث افزایش دمای دستگاه می شود. مشکل این است که مدارهای الکترونیکی به گرما حساس هستند و اگر خیلی داغ شوند آنطور که باید کار نمی کنند.

بسیاری از دستگاه های الکترونیکی برای آزادسازی گرمای تولید شده طراحی شده اند. برای مثال، به همین دلیل است که بسیاری از کامپیوتر ها دارای فن های داخلی هستند. فن ها مدارهای الکترونیکی را در حین کار خنک می کنند تا از داغ شدن بیش از حد آنها جلوگیری کنند. اگر این مکانیسم ها نتوانند گرمای تولید شده توسط دستگاه را به اندازه کافی سریع آزاد کنند، می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.

علت داغ شدن مودم چیست؟

علت داغ شدن مودم

این دقیقاً همان چیزی است که مودم شما بیش از حد گرم می شود. هنگامی که جریان هوای کافی از طریق دستگاه وجود نداشته باشد، مودم خیلی داغ می شود. محل قرارگیری مودم و محیطی که در آن کار می کند می تواند تأثیر زیادی بر دمای دستگاه داشته باشد.

خبر خوب این است که جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مودم آسان است. مودم‌ها با فن ساخته نمی‌شوند زیرا معمولاً آنقدر داغ نمی‌شوند که به آن‌ها نیاز داشته باشند. در عوض، آنها سوراخ هایی دارند تا گرما به راحتی از آنها خارج شود.

دلایل مختلفی برای گرم شدن بیش از حد مودم وجود دارد. مهم است که بدانید اینها چیست تا بتوانید اقداماتی را برای جلوگیری از آنها انجام دهید.

مناسب نبودن مکان مودم از علل داغ شدن مودم

یکی از علت های داغ شدن مودم می تواند به محدود شدن جریان هوا مربوط شود. همانطور که قبلا ذکر شد، مودم ها توسط هوایی که در آنها جریان دارد خنک می شوند. به طور طبیعی، اگر جریان هوا مسدود یا محدود شود، باعث داغ شدن مودم می شود. شایع ترین دلیل برای محدود شدن جریان هوا از طریق مودم، جایی است که مودم قرار می گیرد. اگر در منطقه ای قرار نگیرد که جریان هوای کافی دارد، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

مناسب نبودن مکان مودم از علل داغ شدن مودم

مناسب نبودن مکان مودم

بهترین محل برای مودم کجاست؟

برخی از افراد مودم خود را در کمد یا کابینت قرار می دهند. جریان هوای طبیعی بسیار کمی در این مناطق وجود دارد. بدتر این است که مودم هوای اطراف را گرم می کند و هوای گرم نمی تواند از محیط بسته خارج شود. این در واقع باعث می شود که مودم حتی گرمتر کار کند زیرا محیط اطراف آن گرمتر است. این یک چرخه معیوب است که باید از آن اجتناب کرد. از این رو قرار دادن مودم در فضایی که اطراف آن باز است در جلوگیری از داغ شدن مودم بسیار تاثیرگذار است.

فرم نامناسب  قرارگیری از علل داغ شدن مودم

مودم ها به گونه ای طراحی شده اند که روی پایه های خود به صورت عمودی بایستند. به همین دلیل است که آنها در وهله اول پایگاه دارند. پایه مودم شما آن را نگه می دارد تا از جریان هوای مناسب مطمئن شود. اگر مودم خود را به پهلو بخوابانید، سطحی که می تواند توسط هوا خنک شود را کاهش می دهید.

در صورتی که مودم خود را به صورت اشتباه قرار دهید، تمام دریچه های یک طرف در صورتی که مودم به سمت خود قرار گیرد پوشیده می شود. با سوراخ های کمتری برای عبور هوا، گرمای تولید شده توسط مودم زمان بیشتری برای آزاد شدن دارد. این باعث افزایش دما و گرمای بیش از حد احتمالی می شود.

وجود گرد و خاک در مودم

گرد و خاک در مودم

وجود گرد و خاک در مودم

یکی از علل داغ شدن مودم  وجود گرد و خاک است. ذرات گرد و غبار همچنین می تواند منجر به کاهش جریان هوا از طریق مودم شود. طبیعتاً ذرات گرد و غبار در هوا وجود دارد که در داخل مودم شما جمع می شود، اما معمولاً زمان زیادی طول می کشد تا مشکل ایجاد شود.

اگر مودم روی زمین یا سایر قسمت‌های خانه شما که گرد و غبار جمع می‌شود، باشد، ذرات گرد و غبار بسیار سریع‌تر جمع می‌شوند.

آیا گرمای هوا باعث داغ شدن مودم می شود؟

اگر هوای اطراف مودم شما گرم است، مودم شما نیز گرم خواهد بود. همچنین هوای گرم اطراف مودم باعث می‌شود که مودم شما را سخت‌تر کند تا گرمای تولید شده را آزاد کند. اگر در اتاقی که مودم کار می کند تهویه مطبوع داشته باشید، نگرانی کمتری خواهید داشت. البته شما می توانید به دفترچه راهنمای مودم خود مراجعه کنید و ببینید که مودم حداکثر تا چه دمایی را تحمل می کند.

چگونه از داغ شدن مودم جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از داغ شدن مودم چه کاری می توان انجام داد؟ در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم.

لزوم قرار دادن مودم در مکان مناسب

اگر مودم خود را در مکان مناسب قرار دهید، می توانید خیالتان راحت باشد و بدانید که بیش از حد گرم نمی شود. در حالت ایده آل، شما می خواهید مودم خود را در یک اتاق کنترل آب و هوا و به دور از هر بخاری قرار دهید.

اگر سیستم تهویه مطبوع ندارید، می توانید از یک فن استفاده کنید تا مطمئن شوید که هوای خوبی در اطراف مودم جریان دارد تا گرمای تولید شده را از بین ببرید.

چگونه از داغ شدن مودم جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از داغ شدن مودم

قرار دادن درست مودم

شرایط محیطی که مودم خود را در معرض آن قرار می دهید مهم است و همچنین محل قرارگیری مودم نیز مهم است. با نگه داشتن مودم خود در فضای باز و بدون انسداد، جریان هوا را از طریق آن ارتقا می دهید. همانطور که قبلا ذکر شد، جریان هوا نحوه حفظ دمای مودم است. بنابراین، جریان هوای مناسب دمای کارکرد نرمال را برای مودم شما افزایش می دهد.

پاک کردن گرد و غبار از روی مودم

پاک کردن گرد و غبار یک راه مناسب برای جلوگیری از داغ شدن مودم است که تنها لازم است با یک دستمال هر از چندگاهی مودم خود را تمیز کنید.

سخن پایانی

برای اینکه بفهمید داغ شدن مودم شما طبیعی است یا خیر باید به کیفیت اینترنت خود توجه کنید و به عنوان مثال، اگر مودم شما به طور تصادفی خاموش می شود، بررسی کنید که چقدر داغ است. اگر مودم اخیراً زیاد خاموش شده و بسیار داغ است لازم است تا هچه زودتر تدابیر لازم را در نظر بگیرید. علاوه بر این در این مقاله به بررسی مواردی پرداختیم تا بتوانید با توجه به آن به نحو احسن از مودم خود نگهداری کنید.

سوالات متداول داغ شدن مودم

  1. آیا گرما می تواند به مودم آسیب برساند؟
    روترها هنگام استفاده گرما تولید می کنند و اگر بیش از حد داغ شوند، ممکن است شروع به خرابی کنند. در موارد شدید، روترهای گرمای بیش از حد ممکن است غیرقابل تعمیر آسیب ببینند. اکثر روترها دارای محدوده دمایی حدود 40 درجه سانتیگراد تا 65 درجه سانتیگراد هستند.
  2. هر چند وقت یکبار باید مودم را تعویض کنم؟
    به طور معمول، شما باید هر دو تا چهار سال یک بار به دنبال ارتقا یا تعویض مودم کابلی خود باشید. فناوری جدیدتر مودم کابلی، مانند DOCSIS 3.1، می‌تواند پیشرفت‌های مختلفی داشته باشد، از جمله سرعت دانلود سریع‌تر، سرعت بالا بردن سریع‌تر، قابلیت‌های پخش جریانی پیشرفته، قابلیت‌های DOCSIS 3.1 و موارد دیگر.
  3. آیا مودم می تواند آتش بگیرد؟
    آتش سوزی ها به دلیل خرابی دستگاه های شارژ شروع شده است. دستگاه را در طول شب یا اگر در خانه نیستید روی شارژر نگذارید. وسایلی را که در حال شارژ شدن هستند روی یا اطراف مواد قابل احتراق که به راحتی می توانند آتش بگیرند قرار ندهید. دستگاه هایی مانند روتر، مودم و رمزگشا نیز باید در نظر گرفته شوند.
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *