صفحه اصلی

میزبانی ابری چیست؟ اجاره سرور ابری چه مزایایی دارد؟

۲۵ شهریور ۱۳۹۷

در سرورهای میزبان ابری، اطلاعات در نقاط مختلف جغرافیایی قرار می‌گیرند و با استفاده از فناوری سرورهای مجازی این امکان فراهم می شود تا هریک از این سرورها بخشی از وظیفه میزبانی را بر عهده بگیرند.  از سرویس های میزبانی ابری برای میزبانی وب‌سایت ها در فضای مجازی که منابع مورد استفاده آن توسط شبکه گسترده ای از سرورهای فیزیکی تامین می‌شود، استفاده می‌شود.

میزبانی ابری می تواند جایگزین سرور اختصاصی و یا سرورهای اشتراکی (هاست) باشد و همچنین می‌تواند به‌عنوان توسعه مفهوم هاستینگ خوشه‌ای نیز در نظر گرفته شود که در آن وبسایت‌ها روی سرورهای متعدد میزبانی می‌شوند. شبکه سرورهای مورد استفاده در میزبانی ابری بسیار سریع است و گاهی از مرکز داده‌های مختلف که در مکان‌های مختلف قرار گرفته‌اند، این منابع دریافت می‌شود.

درست مانند چیزی که در مورد شبکه اتفاق افتاده است، فضای ابری به‌عنوان یک فناوری با استفاده‌ی نامحدود (به‌طور عمده ذخیره‌سازی)، شروع فراگیری همه‌جانبه کرده است. براورد شده است که در حال حاضر، فضای ابری از یک اگزابایت داده در سراسر جهان میزبانی می‌کند.

با این‌حال، این تکنولوژی هنوز با چالش‌های بسیاری مواجه است. اصلی‌ترین چالش آن صداقت است؛ زیرا بسیاری از کاربران بالقوه (هم شرکت‌ها و هم افراد) تمایلی به انتقال اطلاعات اساسی و محرمانه به فضای ابری ندارند. با این وجود، دلایلی بسیاری وجود دارند که به شما توصیه می‌شود که بیشتر با فضای‌ ابری تعامل داشته باشید.

در ادامه، سه مزیت کلیدی میزبانی ابری ( سرور ابری ) را شرح می‌دهیم:

  • مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری

منابع در همان لحظه‌ای که درخواست شود در دسترس خواهند بود و محدودیتی برای آن‌ها وجود ندارد. اگر وبسایتی منابع بیشتری از قبیل ترافیک و یا نیاز به پیاده سازی قابلیت های جدید تقاضا داشته باشد، به‌صورت یکپارچه در اختیار او قرار می‌گیرد.

خدمات ابری که منابع کامپیوتری ذخیره‌شده در مراکز داده‌ی شخص ثالث را ارائه می‌دهند، از همان ابتدا الگوهای سابق شامل به‌کارگیری یک راهکار ذخیره‌سازی یا نرم‌افزار را ترک کرده و به مدل‌های «پرداخت برای هر استفاده» علاقه داشتند.

مقیاس‌پذیری خدمات در فضای ابری، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌انجامد؛ اما جنبه‌ی مهم‌تر آن توانایی ارائه‌ی کسب‌وکارهای کوچک و میانه در دنیای جدیدی از امکانات است. تاکنون این قابلیت تنها برای شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های هنگفت و تیم‌های بزرگ امکان‌پذیر بود. در دنیای فناوری اطلاعات، این قابلیت سیستم‌های ذخیره‌سازی را کانون‌زدایی می‌کند، مدیریت مالی را کارامدتر می‌کند، پروسه‌ی مربوط به قراردادها را دیجیتالی می‌کند و غیره.

نتایج استفاده از فضای ابری در بیشتر مواقع مثبت است. در یک نظرسنجی که در آمریکا انجام شده است، ۸۲ درصد ازشرکت‌ها اعلام کردند که درحال حرکت به سمت فضای ابری برای صرفه‌جویی در پول هستند و ۸۰ درصد از شرکت‌ها نیز در همان ۶ ماه اول پذیرش فضای ابری، پیشرفت عملیاتی را تجربه کرده‌اند.

  • هزینه‌های کمتر

اگرچه به این مزیت بارها و بارها اشاره شده است، پس‌انداز‌هایی که با استفاده از خدمات فضای ابری می‌توانیم داشته باشیم، اغلب مربوط به عدم وجود مجوزهای گران‌قیمت است که بیشترین راهکارهای آفلاین را ترسیم می‌کند.

در سرویس‌های عادی میزبانی، علاوه بر این که برای منابع سرور سقفی در نظر گرفته می‌شود؛ حداقلی نیز برای آن‌ها وجود خواهد داشت. صاحبان وب سایت برای آن که با اختلال در سایتشان مواجه نگردند، مجبورند میزان منابع مورد نیاز سایت را در پرمصرف‌ترین حالت در نظر بگیرند. ممکن است در اکثر مواقع این مقدار از منابع مورد نیاز وب سایت نباشد اما می‌بایست به اندازه منابع رزرو شده هزینه پرداخت کنند. اما میزبانی ابری می‌تواند مانند سرویس گاز و برق در نظر گرفته شود که مشتری به اندازه نیاز خود مصرف می‌کند و هزینه آن به اندازه مصرف او محاسبه می‌شود. در میزبانی ابری هم بسته به نیازهای وب سایت، کاربران منابع دریافت می‌کنند و به همان اندازه که منابع مصرف کرده‌اند، هزینه پرداخت می‌کنند.

اما صرفه‌جویی‌های ارائه‌شده در فضای ابری واقعا فراتر است:

صرفه‌جویی در زیرساخت‌: یک سرویس میزبان در فضای ابری نیاز به هیچ‌گونه سخت‌افزار یا فضای فیزیکی ندارد و همچنین هزینه‌ی تعمیر و نگهداری آن نزدیک به صفر است.

هزینه‌های کمتر برای پذیرش فضای ابری: بیشتر خدمات مبتنی بر فضای ابری، رابط‌های کاربری شهودی و مبتنی بر پلت‌فرم ، شبیه برنامه‌های کاربردی موبایل‌مان یا حساب‌های ایمیل ما، به‌کار می‌گیرند؛ این رابط‌های کاربری برای استفاده آسان هستند.

حفظ امنیت: زیربنای سرورهای فیزیکی همچنان در مرکز داده‌ها مستقر می‌شود و اقدامات امنیتی برای جلوگیری از دسترسی و اختلال در وبسایت‌ها پیاده سازی می‌شود. حفظ امنیت یکی از اصلی‌ترین مزایای فضای ابری است. زیرا کسب اطمینان نسبت به ارائه‌دهندگان از طریق فایروال‌ها یا کپی‌برداری‌های امنیتی بسیار گران‌تر از انتخاب یک راهکار ضمانتی در فضای ابری است. به دلیل این‌که تیم و همچنین قابلیت‌های امنیتی فضای ابری به مراتب بهتر از هر SMEای است.

  • کانون‌زدایی

فراگیری فضای ابری در کمپانی‌ها، یک سکوی آزمایشی بزرگ برای اجرای دستورکارهای دورکاری، همکاری بهتر، جهانی‌سازی تجهیزات یا کار برون‌مرزی در راستای هرچه نزدیک‌تر شدن به مشتری است. به این معنا که کاربران سایناتور می‌توانند در هر زمانی از مشتری یا ارائه‌دهنده بخواهند که در خانه یا دفتر کار، و از طریق هر دستگاهی مانند موبایل، تبلت یا لپتاپ، یک قرارداد را امضا کند یا گزارش‌های مرتبط با امضا را بررسی کند. به لطف این قابلیت فضای ابری، کسانی که باید امضا کنند، نیازی ندارند که از اسناد امضاشده کپی یا اسکنی تهیه کنند یا تحرکی برای امضا داشته باشند.

دسته بندی ها : سرویس های ابری
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *