صفحه اصلی

سرویس ابری IaaS چیست؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۱

زیرساخت به عنوان یک سرویس یا Infrastructure as a service که به اختصار IaaS نوشته می شود یک سیستم رایانش ابری است که منابع محاسباتی مجازی را از طریق اینترنت ارائه می‌کند. IaaS یکی از سه دسته اصلی خدمات رایانش ابری به همراه نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) و پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) است. در ادامه به بررسی بیشتر اینکه سرویس ابری IaaS چیست؟ می پردازیم با ما همراه باشید.

منظور از سرویس ابری Infrastructure as a service (IaaS) چیست؟

سرویس ابری IaaS یک سیستم مبتنی بر ابر است که منابع مجازی را از طریق اینترنت ارائه می‌کند  و همچنین به سرعت با تقاضا افزایش یا کاهش می یابد و به جلوگیری از نیاز به تهیه سرورهای فیزیکی و سایر زیرساخت های مرکز داده کمک می کند. هر منبع به عنوان یک جزء خدمات مجزا ارائه می شود. یک ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری زیرساخت را مدیریت می‌کند، در حالی که کاربر نرم‌افزار را نصب، پیکربندی و مدیریت می‌کند، از جمله برنامه‌های کاربردی، میان‌افزار، و سیستم‌های عامل.

منظور از سرویس ابری Infrastructure as a service (IaaS) چیست؟

منظور از سرویس ابری IaaS

سرویس ابری IaaS چه مزایایی دارد؟

مزایای اصلی سرور ابری صرفه جویی در هزینه، کشش و دسترسی است. پلتفرم‌های خدماتی مانند سرورها، نرم‌افزارها و مدیریت توسط ارائه‌دهنده پرداخت می‌شوند و می‌توانند در افزایش‌های انعطاف‌پذیر متناسب با نیازهای فردی تنظیم شوند. مشترکین یا کاربران برای ویژگی های مورد نیاز خود هزینه پرداخت می کنند و تنظیم آن خدمات پویا است. برنامه های ابری را می توان از هر نقطه ای از جهان باز کرد و در چند ساعت، روز یا هفته مستقر کرد.

قابلیت استفاده از IaaS در هر مکان

دو مدل استقرار خدمات ابری برای مدل‌های سطح سرویس (IaaS، PaaS، SaaS) ابر عمومی و ابر خصوصی هستند.

مدل ابر عمومی قدیمی الگویی از تعداد زیادی سرور ابری تلفیقی در مراکز داده برای ارائه خدماتی از طریق اینترنت استفاده می کند که مشتریان می توانند در آن ثبت نام کنند و به آن دسترسی داشته باشند. زیرساخت زیربنایی، از جمله سرورها، در بین تمام کاربران نهایی سرویس به اشتراک گذاشته شده است واز مزایای سرویس ابری IaaS این است که نقاط دسترسی به طور آشکار برای همه، در هر مکان و از طریق هر دستگاهی در دسترس است. با این حال، این انعطاف‌پذیری مسئله امنیت را شفاف تر می کند.

آیا سرویس ابری IaaS قابلیت ارتقا دارد؟

از طریق ترکیب قدرت محاسباتی سرورهای ابری، ارائه دهندگان ابر خدمات بسیار مقیاس پذیر را بدون ظرفیت جزئی ارائه می دهند. افزایش تقاضا از سوی یک کلاینت به لطف ابروایزرهایی که منابع محاسباتی را به حداکثر می‌رسانند، فوراً با قدرت محاسباتی پاسخگو مواجه می‌شود.

هیچ مشکلی با عملکردهای محدود یک سرور و اجبار مشتریان به خرید سرورهای اضافی در صورت افزایش تقاضا وجود ندارد. در جایی که سیستم قبلاً تهیه شده است، مشتری می تواند بدون هزینه یا تاخیر در راه اندازی اولیه سرور به سرویس دسترسی داشته باشد.

آیا سرویس ابری IaaS قابلیت ارتقا دارد؟

قابلیت ارتقا در سرویس ابری IaaS

قابل اطمینان بودن سرویس ابری Infrastructure as a service

با تکیه بر تعداد زیادی از سرورهای ابری، خدمات کمتر به دلیل مشکلات عملکرد یا خرابی به دلیل افزایش تقاضا قطع می شوند. این مدل همچنین در برابر نقاط شکست منفرد محافظت می کند. اگر یک سرور آفلاین شود، سرویسی که منابع را کمک می کند مختل نمی کند زیرا سرورهای متعدد دیگری افزونگی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک سرور فیزیکی می تواند در دیتا سنترهای مختلف قرار گیرد، بنابراین از مزیت های سرویس ابری IaaS  این است که اگر یک خرابی شدید یک مرکز داده را مجبور به آفلاین کند، هیچ اختلالی ایجاد نمی شود.

هزینه مناسب از مزایای زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

مقیاس پذیری پاسخگو سرورهای ابری به این معنی است که خدمات صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای کاربر نهایی ارائه می دهد. مشتریان فقط برای آنچه استفاده می‌کنند پرداخت می‌کنند و مجبور نیستند برای ظرفیتی که ممکن است به آن نیاز نداشته باشند، از قبل هزینه بپردازند، و از هزینه‌های راه‌اندازی آنلاین کردن سرورهای فردی اجتناب می‌کنند. برعکس، هر گونه هزینه راه اندازی از آنلاین کردن سرورهای ابری برای ارائه دهنده ابر سربار است. بسیاری از سرویس های ابری با ارائه خدمات استاندارد، تلاش و هزینه مشتریان خود را به حداقل می رساند.

IaaS هزینه پیکربندی و مدیریت یک مرکز داده فیزیکی را حذف می کند، که آن را به یک انتخاب مقرون به صرفه برای مهاجرت به ابر تبدیل می کند. مدل‌های اشتراک پرداختی که توسط ارائه‌دهندگان IaaS استفاده می‌شود به شما کمک می‌کند هزینه‌های سخت‌افزار و تعمیر و نگهداری را کاهش دهید و تیم فناوری اطلاعات خود را قادر می‌سازید تا بر تجارت اصلی تمرکز کنند.

امنیت بالا از مزایای سرویس ابری IaaS

با قرارداد خدمات مناسب، یک ارائه‌دهنده خدمات ابری می‌تواند امنیت بهتری را برای برنامه‌ها و داده‌های شما نسبت به امنیتی که در سایر تکنولوژی ها به دست می‌آورید ارائه دهد.

امنیت بالا از مزایای سرویس ابری IaaS

امنیت بسیار بالا از مزایای سرویس ابری IaaS

قابلیت ارائه سریع تر نرم افزار در سرویس IaaS

با IaaS، هنگامی که تصمیم به راه‌اندازی یک محصول یا ابتکار جدید گرفتید، زیرساخت محاسباتی لازم می‌تواند در عرض چند دقیقه یا چند ساعت آماده شود، نه در چند روز یا هفته. و از آنجایی که نیازی به راه‌اندازی زیرساخت‌های اساسی ندارید، IaaS به شما امکان می‌دهد برنامه‌های خود را سریع‌تر به کاربران تحویل دهید.

سرویس ابری IaaS چگونه کار می کند؟

مشتریان IaaS از طریق یک شبکه گسترده (WAN) مانند اینترنت به منابع و خدمات دسترسی دارند و می توانند از خدمات ارائه دهنده ابر برای نصب عناصر باقی مانده از یک پشته برنامه استفاده کنند. به عنوان مثال، کاربر می تواند برای ایجاد ماشین های مجازی (VM) به پلتفرم IaaS وارد شود. نصب سیستم عامل در هر VM؛ استقرار میان افزارها، مانند پایگاه های داده؛ ایجاد مخازن ذخیره سازی برای حجم کاری و پشتیبان گیری؛ و حجم کار سازمانی را در آن VM نصب کنید. سپس مشتریان می توانند از خدمات ارائه دهنده برای ردیابی هزینه ها، نظارت بر عملکرد، تعادل ترافیک شبکه، عیب یابی مشکلات برنامه ها و مدیریت بازیابی فاجعه استفاده کنند.

البته در این میان ارائه دهنده سرویس ابری IaaS از اهمیت بالایی برخوردار است. صفرویک ارائه دهنده انواع مختلف سرورهای ابری می باشد که با پشتیبانی 24 ساعته و متخصصان حاذق و قیمت مناسب می تواند به نیاز شما به طور کامل پاسخ دهد.

Infrastructure as a service در کسب و کار چه کاربری دارد؟

از کاربردها و استفاده هایی که از سرویس ابری IaaS می شود می توان اشاره کرد به:

جابجایی آسان دیتا به وسیله سرویس ابری IaaS

سریعترین و کم هزینه ترین روش برای انتقال یک برنامه یا دیتای کاری به فضای ابری استفاده از سرویس ابری IaaS است. با این روش بدون تغییر ساختار زیربنایی خود، می توانید مقیاس و عملکرد را افزایش دهید، امنیت را افزایش دهید و هزینه های اجرای برنامه یا حجم کاری را کاهش دهید.

استفاده از سرویس ابری IaaS در مشاغل برای تست و توسعه

تیم شما می‌تواند به سرعت محیط‌های آزمایش و توسعه را راه‌اندازی و از بین ببرد و برنامه‌های جدید را سریع‌تر به بازار عرضه کند. IaaS مقیاس‌بندی محیط‌های توسعه‌دهنده و  تست بالا و پایین را سریع و اقتصادی می‌کند.

استفاده از سرویس ابری IaaS در مشاغل برای تست و توسعه

استفاده از IaaS برای تست و توسعه

استفاده از سرویس IaaS برای بک آپ گیری اطلاعات

سازمان شما از هزینه‌های سرمایه برای ذخیره‌سازی و پیچیدگی مدیریت ذخیره‌سازی اجتناب می‌کند، که معمولاً به کارکنان ماهر برای مدیریت داده‌ها و برآورده کردن الزامات قانونی و انطباق نیاز دارد. IaaS برای رسیدگی به تقاضای غیرقابل پیش بینی و نیازهای ذخیره سازی به طور پیوسته در حال رشد مفید است. همچنین می تواند برنامه ریزی و مدیریت سیستم های پشتیبان گیری و بازیابی را ساده کند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سرویس ابری IaaS پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه از تکنولوژی هی مربوط به رایانش ابری افزایش دهید.

سوالات متداول سرویس ابری IaaS

  1. ابر IaaS چگونه کار می کند؟
    IaaS به گونه ای کار می کند که زیرساخت مجازی یا فیزیکی موجود در یک ارائه دهنده ابر را شناسایی می کند. این مشتری را به ارائه دهنده ابر پیوند می دهد و چندین سرویس مانند مجازی سازی، شبکه را ارائه می دهد. سازمان نیاز خود را شناسایی کرده و خدمات مناسب را درخواست می کند.
  2. پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) چیست؟
    پلتفرم به عنوان یک سرویس به خدمات رایانش ابری اطلاق می شود که یک محیط بر اساس تقاضا برای توسعه، آزمایش، تحویل و مدیریت برنامه های کاربردی نرم افزاری را فراهم می کند. PaaS به گونه‌ای طراحی شده است که توسعه‌دهندگان را برای ایجاد سریع برنامه‌های وب یا موبایل، بدون نگرانی در مورد راه‌اندازی یا مدیریت زیرساخت‌های زیربنایی سرورها، ذخیره‌سازی، شبکه و پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز برای توسعه، آسان‌تر کند.
  3. رایانش ابری چیست؟
    رایانش ابری ارائه خدمات محاسباتی با استفاده از شبکه ای از سرورهای راه دور میزبانی شده در اینترنت برای ذخیره، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *