صفحه اصلی

راهنمای خرید کابل شبکه

۱۱ دی ۱۴۰۰

یکی از بهترین تجهیزات هنگامی که بحث پایدار بودن سرعت اینترنت به میان می آید کابل شبکه ( کابل  LAN ) می باشد. کابل شبکه کابلی است که در انواع مختلفی که هر کدام دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند تولید شده و لازم است که قبل از خرید همه چیز را درباره این کابل ها بدانیم تا بتوانیم مناسب ترین خرید را داشته باشیم. در راهنمای خرید کابل شبکه به طور کامل به بررسی همین موضوع پرداخته ایم.

کابل شبکه ( LAN ) چیست؟

در ابتدای راهنمای خرید کابل شبکه بهتر است بدانیم که کابل LAN چیست؛ کابل شبکه یا کابل  LAN کابلی است که از یک سو به مودم و یا روتر متصل شده و از سوی دیگر به سیستمی که قصد داریم به آن اینترنتی پایدار ارائه کنیم.

امروزه اکثر کامپیوتر ها و سیستم هایی که دارای دسترسی های اینترنت هستند که تلفن های همراه در این بین استثناء می باشند دارای درگاه هایی بوده که شکل مخصوصی داشته و مخصوص اتصال کارت شبکه تعبیه شده است.

سر کابل شبکه دارای شکل خاصی بوده و به این منظور تعبیه شده تا بتوان آن را به راحتی از درگاه کابل شبکه خارج کرد. با به پایین فشار دادن سر آن باعث می شود تا کابل از حالت قفل در درگاه خارج شده و به راحتی بیرون بیاید. وجود این قفل از این جهت که سر کابل لن شل نشود و خود به خود بیرون نیاید امری بسیار مهم است.

کابل شبکه ( LAN )

چند نمونه از انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه ( کابل LAN  )

از دیگر مواردی که در راهنمای خرید کابل شبکه به آن اشاره می کنیم انواع این کابل ها است. برای نام گذاری کابل ها از کلمه CAT  استفاده می شود که مخفف کلمه CATEGORY بوده و به معنای «دسته» می باشد. کابل های شبکه از نظر سرعت وضخامت به انواع مختلفی تقسیم می شود. که این انواع عبارت اند از:

کابل شبکه CAT 5  به پایین

این کابل تقریبا از دور خارج شده و از دیگر کابل ها از نظر سرعت و پهنای باند بسیار ضعیف تر هستند بنابراین در راهنمای خرید کابل شبکه کمتر به آن می پردازیم. به عنوان مثال کابل شبکه CAT3 دارای نهایتا 10 مگابیت بر ثانیه ( در 100 متر مسافت) و دارای حداکثر 16 مگاهرتز پهنای باند می باشد.

کابل شبکه CAT 5

این نوع کابل از محبوب ترین انواع کابل های شبکه بوده و سرعت آن به حداکثر 100 مگابیت بر ثانیه می رسد و همچنین نهایت پهنای باند آن نیز 100 مگاهرتز است. کابل CAT5   کابلی است که تقریبا به دلیل وجود یک رده جدید تر منسوخ شده است اما هنوز در بازار وجود داشته و کاربردی است. این کابل برای مصارف پایین و معمولی کاربردی است و می توان از آن استفاده کرد.

کابل شبکه CAT 5 e

حرف e  در این نوع کابل شبکه از حرف اول کلمه enhanced  شده که به معنای بهتر شده و بهبود یافته می باشد. این کابل شبکه همانطور که اسمش نیز پیدا است نسخه بهبود یافته کابل شبکه CAT 5  بوده و از نظر نهایت سرعت 10 برابر کابل  CAT 5  بوده و 1000 مگابیت بر ثانیه و به بیانی دیگر 1 گیگابیت بر ثانیه می باشد.

همچنین نهایت پهنای باند این کابل شبکه مانند CAT 5  100 مگاهرتز می باشد و برای مصارف معمولی و خانگی بسیار مناسب است. این کابل برای آنلاین بازی کردن، ثبات اینترنت هنگام دانلود و … بسیار مناسب بوده و دیگر از مشکل بی ثباتی در سیگنال های وای فای رنج نخواهید برد و می توان آن را به عنوان بهرتین کابل در راهنمای خرید کابل شبکه در نظر گرفت.

لازم به ذکر است که کابل شبکه CAT 5 e به دلیل سرعت بالا و قیمت به نسبت پایین در حال حاضر محبوب ترین و پر فروش ترین نوع کابل شبکه درون بازار به شمار می رود و عموم مردم از این کابل برای مصارف اینترنت خود استفاده می کنند.

کابل شبکه cat5e

لایه و اجزای داخلی کابل شبکه cat5e

کابل شبکه CAT 6

این کابل ها از پهنای باند بیشتری نسبت به کابل CAT 5 e برخوردار هستند و از نظر استحکام دارای شرایط بهتری نسبت به کابل های سری پیشین خود دارند. برای استحکام بیشتر درون کابل های CAT6 لایه های محافظتی استفاده شده تا کابل به راحتی آسیب نبیند.

کابل های CAT 6  دارای سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه بوده و از نظر پهنای باند دارای پهنای باند 250 مگاهرتزی می باشند. این کابل ها به دلیل جنس مواد تشکیل دهنده و سرعت بیشتر از کابل های سری 5 گران تر هستند.

کابل شبکه  CAT 6 A

حرف A  در نام این کابل گرفته شده از کلمه Augmented   بوده که به معنای تقویت شده می باشد. تفاوت این کابل با کابل کت 6 معمولی این است که در صورت طویل شدن کابل کیفیت انتقال فایل ها کاهش چندانی پیدا نکرده و همچنین به دلیل لایه محافظتی بسیار ضخیم این کابل انعطاف پذیری کمی دارد اما در عوض نویز و سایر المان ها نمی توانند در کارکرد این کابل تاثیر منفی بگذارند.

سرعت این کابل ها تا 10 گیگابیت بر ثانیه بوده و حداکثر پهنای باند آن ها تا 500 مگاهرتز است. این نوع کابل برای مصارف تخصصی استفاده شده و نکته ای که در راهنمای خرید کابل شبکه باید ذکر شود این است که این کابل برای مصارف خانگی زیاد مناسب نیست.

مقایسه cat6 با cat5e

مقایسه cat6 با cat5e از نظر ساختار درونی

کابل شبکه CAT 7  و CAT 7 A

این کابل ها از نظر سرعت دارای سرعت فوق العاده ای بوده و در شرایط و مسافت های خاصی حتی تا 100 گیگابیت بر ثانیه نیز می رسند. تفاوت سری A  با سری معمولی از نظر بیشتر بودن پهنای باند سری آ است و از نظر سرعت با یکدیگر تفاوتی ندارند. این کابل ها برای جلوگیری از ایجاد اخلال توسط نویز از لایه های محافظتی بسیار خوبی استفاده می کنند.

در بررسی خرید کابل شبکه باید گفت که به طور کل به دلیل سرعت بسیار بالا و کیفیت این نوع کابل ارزان نبوده و برای مصارف بسیار تخصصی استفاده می شوند.

سخن پایانی

برای خرید کابل ابتدا لازم است با انواع آن ها آشنا باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. در راهنمای خرید کابل شبکه انواع کابل های موجود در بازار بررسی شد. به طور کل محبوب ترین این کابل ها کابل CAT 5e  بوده که بسیار پر فروش است. کابل ها برای اتصال پایدار اینترنت بسیار سودمند بوده در نتیجه انتخاب درست آن ها برای کارکرد آن ها بسیار حائز اهمیت است.

سوالات متداول راهنمای خرید کابل شبکه

  1. برای گیمینگ و دانلود چه نوع کابلی مناسب است؟
    کابل CAT 5 e می تواند کابل مناسبی برای این نوع مصارف باشد.
  2. آیا برند کابل در خرید کابل اهمیت دارد؟
    در خرید و راهنمای خرید کابل شبکه بیشتر از برند کارایی کابل مهم است و هر نوع کابلی که مناسب باشد می تواند انتخاب خوبی باشد. تنها نکته ای حائز اهمیت است خرید از فروشگاه های معتبر است تا احتمال تقلبی بودن کابل از بین برود.
  3. آیا نوع کابل های قابل استفاده در خانه با بیرون از خانه متفاوت است؟
    بهتر است برای درون خانه از کابل های UTP و کابل های بیرون خانه ازSTP   یا به قولی شیلد دار استفاده شود.

 

 

دسته بندی ها : اینترنت,مجله صفر و یک
برچسب ها :

یک دیدگاه برای "راهنمای خرید کابل شبکه"

  1. رضا گفت:

    کابل شبکه کت ۵ بهتره یا کت ۵ ای؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *