صفحه اصلی

تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت چیست؟

۱۷ شهریور ۱۴۰۱

در دنیای امروز اینترنت مفاهیم مختلفی نظیر نرخ تاخیر، پینگ پهنای باند و … وجود دارند که گاه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از دسته این موارد می توان به پهنای باند و سرعت اینترنت اشاره کرد که با اینکه از نظر مفهومی مرتبط هستند، اما یکسان نیستند. در این مقاله به بررسی پرسش تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت چیست؟ می پردازیم تا با توجه به آن بتوانید به نحو احسن تفاوت این دو را درک کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

پهنای باند (Bandwidth) چه تفاوتی با سرعت اینترنت دارد؟

سرعت اینترنت و پهنای باند به هم مرتبط هستند اما معیارهای متفاوتی برای اتصال شما به یک اینترنت پرسرعت هستند.

درواقع برای رساندن مفهوم تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت می توان گفت که سرعت اینترنت به حداکثر سرعتی که می توانید اطلاعات را انتقال دهید، اشاره دارد که معمولاً به صورت مگابیت در ثانیه (mbps) اندازه گیری می شود. پهنای باند به حداکثر مقدار داده ای اشاره دارد که اتصال شما می تواند در هر لحظه از آن استفاده کند، همچنین به صورت مگابیت در ثانیه (و به طور فزاینده gbps برای اتصالات گیگابایت) اندازه گیری می شود.

یک مثال ساده برای فکر کردن در مورد آن وجود دارد: پهنای باند بزرگراه است و خودروها داده. هر چه تعداد خودروها در بزرگراه بیشتر باشد، ترافیک بیشتر می شود. درک تفاوت بین سرعت و پهنای باند به شما کمک می کند تا طرح اینترنتی مناسب برای کسب و کار خود را پیدا کنید. برای مثال، برخی از گزینه‌های اینترنتی برای مشاغل کوچک واقعاً پهنای پاند مشترکی هستند که برای شرکت هایی طراحی شده‌اند که فقط با پشتیبانی بهتر پشتیبانی می‌شوند. منظور ما از پهنای باند مشترک، این است که شما پهنای باند را با مشتریان دیگر به اشتراک می گذارید.

پهنای باند (Bandwidth) چه تفاوتی با سرعت اینترنت دارد؟

فرق پهنای باند (Bandwidth) با تفاوتی با سرعت اینترنت

نحوه تشخیص سرعت و پهنای باند مورد نیاز

در حالی که یک کسب‌وکار کوچک می‌تواند با توجه به تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت تست سرعت انجام دهد و محاسبات سریع انجام دهد، تخمین استفاده از پهنای باند و نیازمندی‌ها با رشد شرکت شما چالش برانگیز است. استفاده با توجه به زمان روز، تعداد کاربران همزمان و نوع و مقدار نقاط پایانی مستقر شده متفاوت خواهد بود.

دسته بندی سرعت اینترنت برای تعیین پهنای باند

هر دستگاه را بر اساس میزان مصرف ترافیک اینترنت در دسته های زیر دسته بندی کنید:

مصرف کم اینترنت در پهنای باند

با توجه به تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت ، تجهیزاتی که از 100 کیلوبیت در ثانیه (Kbps) یا کمتر استفاده می‌کنند، مانند دستگاه‌های فکس الکترونیکی، رایانه‌ها برای کارهای اولیه ایمیل و گشت و گذار در وب، و تلفن‌های VoIP به پهنای باند متفاوت تری نیاز دارند.

نحوه تشخیص سرعت و پهنای باند مورد نیاز

روش تشخیص سرعت و پهنای باند مورد نیاز

نقش مصرف متوسط اینترنت در میزان Bandwidth

دستگاه‌هایی که سرعت 100 تا 500 کیلوبیت بر ثانیه را هنگام ارسال ایمیل، دانلود فایل‌ها، پخش ویدیو و مرور گسترده وب منتقل می‌کنند.

مصرف اینترنت بالا در میزان پهنای باند تاثیر دارد؟

سخت افزاری که به 500 کیلوبیت در ثانیه تا 2 مگابیت در ثانیه نیاز دارد که از برنامه های نرم افزاری مبتنی بر ابر، از جمله برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) پشتیبانی می کند. یا دستگاه هایی با سرعت 2 مگابیت در ثانیه یا بالاتر، مانند تجهیزات کنفرانس ویدیویی HD برای اتاق های جلسه و کاربران شخصی.

حداکثر استفاده از پهنای باند خود را با محاسبه چند ساعت در روز استفاده از هر دستگاه تعیین کنید. در مرحله بعد، در نظر بگیرید که چه تعداد کارمند از یک شبکه استفاده می کنند و چه مقدار زمان را به صورت آنلاین سپری می کنند. بررسی استفاده در میان کاربران و دستگاه‌ها بینشی در مورد کیفیت خدمات در زمان اوج عملیات و محدودیت‌های ظرفیت ارائه می‌دهد.

تست های سرعت برای تشخیص Bandwidth مورد نیاز

تست‌های سرعت منظم، تغییرات بین روزها و زمان‌ها را در اتصالات سیمی و بی‌سیم نشان می‌دهند. تکمیل مکرر آنها ضروری است تا اطمینان حاصل شود که خدمات شما با استانداردهای ارائه شده توسط ارائه دهنده شما مطابقت دارد. علاوه بر این، یک تست سرعت می‌تواند مشکلات کیفی را پس از معرفی فناوری‌های جدید یا تکمیل اهداف تحول دیجیتال پیدا کند.

تست‌های سرعت، سرعت آپلود، پینگ و سرعت دانلود را محاسبه می‌کنند. پینگ میزان زمان مورد نیاز برای اتصال شما را اندازه گیری می کند درواقع مدت زمانی که طول می کشد تا یک کامپیوتر سیگنالی را به دیگری در همان شبکه ارسال کند. پینگ یک سفر یک طرفه است، در حالی که تاخیر سفر رفت و برگشت را اندازه گیری می کند. علاوه بر این، سرعت آپلود و دانلود مگابیت بر ثانیه شما را محک بزنید. همچنین برای کاهش پینگ نیز می توانید مقاله روش های کاهش پینگ را مطالعه نمایید.

تست های سرعت برای تشخیص Bandwidth مورد نیاز

تست های سرعت برای تشخیص Bandwidth

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت  پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید پهنای باند خود را به نحو درست تری مدیریت نمایید و همچنین پهنای باند مورد نیازی که برای خود یا کسب و کارتان نیاز دارید را تعیین نمایید.

سوالات متداول تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت
  1. آیا سرعت اینترنت بیشتر به معنای پهنای باند بیشتر است؟
    درست است که پهنای باند بیشتر با سرعت‌های بیشتر مرتبط است، زیرا می‌توانید داده‌های بیشتری را با سرعت بیشتری دریافت کنید، اما با سرعت واقعی، عامل دیگری در بازی وجود دارد. هر یک از دستگاه‌های متصل به شبکه شما – خواه رایانه، تلفن هوشمند، تلویزیون یا سیستم بازی باشد – به پهنای باند یا یک خط در بزرگراه نیاز دارد.
  2. آیا سرعت اینترنت مهم است یا پهنای باند؟
    سرعت اینترنت مهم است زیرا پارامترهایی را برای کارهایی که می توانید آنلاین انجام دهید را تعیین می کند. ارائه دهندگان خدمات اینترنتی طرح هایی را می فروشند که از کمتر از 1 مگابیت در ثانیه (فوق العاده آهسته) تا 5000 مگابیت در ثانیه (به شدت سریع) متغیر است، اما اکثر کاربران اینترنتی از سرعت دانلود 100 مگابیت بر ثانیه راضی هستند.
  3. اگر پهنای باند کافی نداشته باشید چه اتفاقی می افتد؟
    به طور مشابه، یک اتصال با پهنای باند کم که چندین درخواست شبکه را سرویس می دهد، سرعت را به شدت کاهش می دهد. یک اتصال با پهنای باند بالا می تواند بسیاری از درخواست ها و کاربران را بدون قربانی کردن سرعت گرانبها سرویس دهد. باز هم یادآوری این نکته مهم است که پهنای باند کم به معنای عملکرد کند شبکه است.
دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *