صفحه اصلی

تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟

۲۰ دی ۱۴۰۰

در مسائلی که با حجم های گوناگون نظیر حجم اینترنت، حجم حافظه و … سر و کار دارند کلماتی که اغلب به گوش می رسند مگابیت و مگابایت هستند. اما تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ این پرسش، رسشی بسیار مهم بوده که برای هرکسی که با اینترنت و حجم سروکار دارد دانستن آن واجب است.

به طور کل برای اینکه به پاسخ پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ برسیم لازم است با ریشه این کلمات و نحوه نام گذاری آن ها بیش تر آشنا شویم.

بررسی تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟

در پاسخ به پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ باید به این مسئله توجه نمود تفاوت اصلی این دو کلمه در کلمه بیت و بایت بوده پس بهتر است اول با این مفاهیم آشنا شده تا بتوانیم به نحو احسنت پاسخ پرسش خود را بیابیم.

بررسی تفاوت مگابایت و مگابیت

بررسی فرق مگابایت و مگابیت

منظور از بیت چیست؟

در دنیای کامپیوتر مفهومی به نام عدد باینری وجود دارد و بیت نیز یک واحد عدد باینری است و در واقع بیت یک عدد باینری یا به عبارتی دیگر 0 و 1 بوده که در دنیای کامپیوتر مقداری بسیار کوچک در نظر گرفته می شود. بیت ها ریشه ای ترین واحد در دنیای کامپیوتر بوده و دقیقا پاسخ پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ از همین جا شروع می شود.

مگابیت چیست؟

لازم به ذکر است که حروف اختصاری بیت با حرف b  بوده و در مگابیت این کلمه Mb  نوشته می شود که یکی دیگر از پاسخ های پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ می باشد. اما مگابیت به چه معنا است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در فیزیک مگا به معنای یک میلیون بوده یا به عبارتی برابر 10 به توان 6 است. از این رو برای نشان دادن بیت عموما از مگا استفاده می شود.بنابراین منظور از یک مگابیت در واقع یک میلیون بیت است که کنار هم قرار گرفته اند.

 منظور از بایت چیست؟

اما همانطور که گفته شد بیت واحد بسیار کوچکی بوده و محاسبات آن ممکن است آزار دهنده باشد از این رو از مفهوم دیگری نیز استفاده می شود. بیت واحد بسیار کوچکی است از این رو طبق قواعد ساختاری خاصی قوانینی تعیین شد و واحد دیگری روی کار آمد که آن را بایت نامیدند. بنا بر قوانین هر بایت برابر با 8 بیت بوده و برای محاسبه حجم هایی که بر حسب بیت هستند باید آن ها را تقسیم بر 8 نمایید تا مقدار آن ها بر حسب بایت به دست آید.

معادل سازی مگ و مگابایت

یک مگابایت معادل هشت مگابیت

مگابایت چیست؟

همانطور که گفته شد مگا به معنای یک میلیون بوده و از این رو یک مگابایت 1 میلیون بایت شده و به عبارت دیگر 8 میلیون بیت است. سرعت دانلود اینترنت، حجم حافظه شما و … همگی بر حسب مگابایت و واحد های بالاتر بر حسب بایت( نظیر گیگابایت، ترابایت و …) بوده که محاسبات و تصمیم گیری ها را درباره حجم بسیار راحت تر می کند.

نماد مگابایت MB بوده و یکی دیگر از پاسخ های پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ می باشد. لازم به ذکر است که هنگامی که سرعت دانلود نمایان می شود این مقدار را بر حسب ثانیه نشان داده و به صورت MBps  که به معنای مگابایت بر ثانیه می باشد نمایش می دهند.

حال که پاسخ تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ را دریافتید ممکن است با پرسش دیگری نیز روبرو شوید. مسئله اینجاست که با توجه به اینکه کار با مگابایت و واحد های بر جسب بایت راحت تر است پس چرا همچنان از مگابیت نیز استفاده می شود. پاسخ این پرسش به عوامل مختلفی می تواند بستگی داشته باشد. از مهم ترین این عوامل می توان اشاره کرد به:

استفاده از مگابیت یک تکنیک بازاریابی

بازاریابی و فروش یکی از مهم ترین ارکان زندگی عصر امروز به شمار می روند. شما بدون بازاریابی و جذب مشتری نمی توانید مشتری جذب کنید. در دنیای اینترنت و کامپیوتر نیز یکی از مهم ترین تکنیک های بازاریابی از دل پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ بیرون می آید.

در واقع هنگامی که بخواهید اینترنت پرسرعت تهیه نمایید سرعت شما عموما بر حسب بیت بوده و سرعت دانلود شما بر حسب بایت باید محاسبه شود. به عنوان مثال سرویس 16Mbps سرویسی است که به ازای هر ثانیه 16 مگابیت دیتا جابجا می کند اما سرعت دانلود چقدر است؟

همانطور که در فرق های مگابایت و مگابیت گفته شد برای محاسبه سرعت دانلود باید بیت را تقسیم بر 8 کرده تا بتوانید بایت را بدست آورید. در نتیجه سرعت دانلود شما در واقع 2MBps بوده و این به این منظور است که در هر ثانیه 2 مگابایت از حجم فایل شما دانلود می شود. یعنی به طور مثال دانلود یک فایل 10 مگابایتی 5 ثانیه زمان خواهد برد.

سرعت اینترنت بر حسب مگابیت

سرعت اینترنت بر حسب مگابیت در تست سرعت

سخن پایانی

یکی از مهم ترین مسائل در دنیای تکنولوژی و کامپیوتر دانستن پاسخ پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ می باشد. به طور کل تفاوت بیت و بایت در این است که هر بایت شامل 8 بیت بوده و از این رو مقدار بزرگتری محسوب می شود. همچنین این دو در علامت های اختصاری نیز تفاوت داشته و مگابایت با  MB و مگابیت با Mb نمایش داده می شود.

دانستن پاسخ پرسش تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟ در زمینه خرید سرویس اینترنت پرسرعت بسیار مهم بوده و دانستن آن به شما کمک می کند تا اطلاع دقیقی از سرویس خریداری شده خود داشته باشید. در صورت تمایل جهت خرید اینترنت پرسرعت و یا اطلاعات بیش تر می توانید با کارشناسان مجرب صفرویک در تماس باشید.

سوالات متداول تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟
  1. ترابایت و گیگابایت در چه زمینه هایی به کار می روند؟
    این واحد ها عموما در زمینه های حجم حافظه ها نظیر هارد ها و … و یا حجم دانلود به کار می روند.
  2. هر گیگابایت برابر چند بایت است؟
    گیگا به معنای 1 میلیارد بوده از این رو هر ترابایت معادل یک میلیارد است.
  3. سایت هایی که سرعت اینترنت را نشان می دهند عموما سرعت را بر حسب چه واحدی نشان می دهند؟
    بر حسب نوع سایت عموما اغلب سایت ها سرعت شما را بر حسب مگابیت بر ثانیه نشان می دهند و در کنار آن پینگ و سرعت آپلود شما را نیز نمایش می دهند.
دسته بندی ها : آموزشگاه,مجله صفر و یک
برچسب ها :

یک دیدگاه برای "تفاوت مگابایت و مگابیت چیست؟"

  1. عبدالرحيم طبيشي گفت:

    سلام عالی بود
    سرعت اینترنت خانگی ما بسیار پایین و در حد صفر است
    بنظر شما این سرویس مناسب هست و یا خیر

    سرویس استاندارد کم حجم ۳۵ گیگ- – ۱۶Mb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *