صفحه اصلی

تفاوت روتر و اکسس پوینت

۲۵ خرداد ۱۴۰۱

پیشرفت سریع و باورنکردنی فناوری‌های رایانه‌ای، دستگاه‌ها، لوازم خانگی و ابزارهای زیادی را برای بشر به ارمغان آورده است. در واقع، انواع و اقسام مختلف تجهیزات کامپیوتری وجود دارد که می تواند برای مصرف کنندگان معمولی بسیار آسان باشد که با ظرافت های هر دستگاه یا ابزار گیج شوند. البته که در مقالهپ های گذشته به بررسی تفاوت مودم و روتر پرداخته شد اما حال نوبت به یک بررسی دیگر است. یکی از سوالاتی که اغلب پرسیده می شود این است که تفاوت بین اکسس پوینت و روتر چیست. تفاوت روتر و اکسس پوینت بسیار ساده است، اما تفاوت های جزئی و در عین حال مهم دیگری نیز وجود دارد.

روتر چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه است که دو عملکرد اصلی را انجام می دهد: (1) چندین رایانه، تلفن، تبلت یا دستگاه های دیگر را برای تشکیل یک شبکه محلی مدیریت شده به هم متصل می کند، و (2) دسترسی به اینترنت را برای همه دستگاه های سازگار فراهم می کند. به روتر متصل می شوند.

یک شبکه محلی (LAN) را می توان به سادگی با استقرار یک روتر و اتصال یک یا چند دستگاه به آن راه اندازی کرد. روترهای مدرن به کاربران این امکان را می دهند که دستگاه ها را هم از طریق کابل اترنت و هم به صورت بی سیم (با استفاده از Wi-Fi) متصل کنند.

با این حال، برای اینکه روتر بتواند داده‌ها را به دستگاه‌های موجود در شبکه محلی توزیع و تحویل دهد، باید از طریق کابل اترنت به تجهیزات محل مشتری ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (CPE) متصل شود.

روتر چیست؟

مفهوم روتر

اکسس پوینت چیست؟

نقطه دسترسی یک دستگاه شبکه بی سیم است که به عنوان یک پورتال برای اتصال دستگاه ها به یک شبکه محلی عمل می کند. نقاط دسترسی برای گسترش پوشش بی سیم یک شبکه موجود و افزایش تعداد کاربرانی که می توانند به آن متصل شوند استفاده می شود.

یک کابل اترنت با سرعت بالا از یک روتر به یک نقطه دسترسی اجرا می شود که سیگنال سیمی را به یک سیگنال بی سیم تبدیل می کند. اتصال بی‌سیم معمولاً تنها گزینه موجود برای نقاط دسترسی است که با استفاده از Wi-Fi پیوندهایی با دستگاه‌های پایانی برقرار می‌کند.

توابع دیگر روترها به غیر از ایجاد بستری برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف، دارای قابلیت محافظت از فایروال و رمز عبور نیز هستند. این تضمین می کند که دستگاه های بی سیم متصل در برابر هر گونه تهدیدی که ممکن است از خارج از شبکه محلی ایجاد شود محافظت می شود.

اکسس پوینت چیست؟

مفهوم اکسس پوینت

تفاوت روتر و اکسس پوینت چیست؟

برای بررسی فرق روتر و اکسس پوینت باید گفت که تفاوت های اصلی روتر به عنوان یک هاب عمل می کند که یک شبکه محلی را راه اندازی می کند و همه دستگاه ها و ارتباطات موجود در آن را مدیریت می کند. از سوی دیگر، نقطه دسترسی، یک دستگاه فرعی در شبکه محلی است که مکان دیگری را برای اتصال دستگاه ها فراهم می کند و دستگاه های بیشتری را قادر می سازد در شبکه باشند.

روترهای بی سیم می توانند به عنوان نقاط دسترسی عمل کنند، اما همه نقاط دسترسی نمی توانند به عنوان روتر کار کنند. در حالی که روترها شبکه‌های محلی را مدیریت می‌کنند، با سیستم‌های شبکه خارج ارتباط برقرار می‌کنند، داده‌ها را در جهات مختلف به دست می‌آورند، توزیع می‌کنند و ارسال می‌کنند، نقطه اتصال را ایجاد می‌کنند و امنیت را تضمین می‌کنند، نقاط دسترسی معمولاً فقط دسترسی به شبکه ایجاد شده روتر را فراهم می‌کنند.

تفاوت روتر و اکسس پوینت چیست؟

فرق روتر و اکسس پوینت

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت روتر و اکسس پوینت پرداخته شد تا با توجه به آن بتوانید مناسب ترین و بهترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

سوالات متداول تفاوت روتر و اکسس پوینت

  1. روتر بهتر است یا اکسس پوینت؟
    پاسخ به این سوال که کدام یک بهتر است؟ این است که بستگی به نیاز دارد. برای خانه ها و مشاغل کوچک، روترها ممکن است راه حل بهینه (اگر نه بهترین) باشند، در حالی که شرکت ها و سازمان های متوسط ​​تا بزرگ مطمئناً به شبکه ای از نقاط دسترسی و سوئیچ ها نیاز دارند.
  2. روتر بهتر است یا اکسس پوینت؟
    این مورد بستگی به نوع کاربری شما دارد و نمی توان برای آن جواب دقیقی مشخص کرد.
  3. آیا روتر با مودم تفاوت دارد؟
    بله روتر با مودم متفاوت بوده و قابلیت و امکانات بیشتری دارد.
دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *