صفحه اصلی

تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی

۱۳ دی ۱۴۰۰

یکی از مهم ترین مسائلی که همواره بسیاری از افراد هنگام خرید آن درگیر آن می شوند کابل های شبکه تقلبی هستند که بالطبع کارایی کابل های اصلی را ندارند. در این صورت تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که تشخیص این دو کابل از یکدیگر کار سختی نبوده و شما پس از مطالعه این مقاله به راحتی می توانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید.

تفاوت کابل شبکه اصل و تقلبی

تشخیص کابل شبکه اصلی از تقلبی علاوه بر اینکه  کابل ها تفاوت های عملکردی واضحی با یکدیگر دارند از راه دیگری نظیر سال تولید هم انجام داده می شود. به عنوان مثال کابل کت 4 از سری کابل شبکه ای است که دیگر تولید نشده و در ایران وارد نمی شود از این رو بسیاری از کابل های شبکه کت 4 موجود در بازار تقلبی بوده و هنگام خرید باید دقت داشته باشید.

اما با جایگزینی کابل شبکه کت 5 و cat5e اوضاع متفاوت بوده و تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی پر اهمیت تر می شود. چرا که هر دو کابل همچنان تولید شده و در بازار هم به صورت اصل و هم به صورت تقلبی پیدا می شوند. لازم به ذکر است که کابل های جدید تر مانند کت 6 و … نیز همین شرایط را دارا هستند.

برای تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی باید به چند نکته توجه کنیم که این نکات عبارت اند از:

تفاوت کابل شبکه اصل و تقلبی

کابل شبکه اصل و کابل شبکه تقلبی در کنار یکدیگر

جنس کابل شبکه چیست؟

جنس سیم های درون کابل شبکه عموما مسی بوده و با روکش های متفاوتی بر حسب کارایی و سری کابل شبکه محافظت می شوند. اما برخی تولید کنندگان برای اینکه هزینه تولید را کاهش دهند اقدام به کم کردن مقدار مس داخل کابل و جایگزینی آن با فلزات دیگری نظیر آلومینیوم و فولاد می کنند.

لازم به ذکر است که در صورت انجام این جایگزینی افت سرعت و کیفیت اینترنت به طور واضحی اتفاق افتاده و نتیجه دلخواه شما حاصل نمی شود. از آن جا که ممکن است نتوانید هنگام خرید درون کابل را مشاهده کنید بهتر است از فروشگاه های معتبر کابل شبکه را خریداری کنید تا از مشکلات این چنینی جلوگیری نمایید.

البته یکی از راه های تشخیص کابل اصل از تقلبی به خصوص برای تست جنس آن، این است که قسمتی از کابل را حرارت دهید. از آن جا که مس مقاومت گرمایی بالایی داشته اگر که کابل به سرعت تغییر رنگ داد یا از بین رفت می توانید اطمینان پیدا کنید که کابل تقلبی است.

روکش کابل شبکه برای تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی

یکی از راه های تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی این است که از طریق روکش آن متوجه شویم. کابل های شبکه عموما دارای روکش پی وی سی هستند اما در برخی موارد کابل ها برای شرایط ضد حریق تولید می شوند که در این صورت ممکن است تولید کنندگان برای ارزان تر شدن هزینه تولید کیفیت مواد را کاهش یا آن ها را جایگزین می کنند.

برای متوجه شدن میزان ضد حریق بودن کابل شبکه می توانید هنگام خرید آن را حرارت دهید تا ببینید در هنگام آتش گرفتن دود می کنند یا نه.

از دیگر راه های تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی از طریق روکش کابل این است که کابل های تقلبی یا فیک عموما دارای روکش ناهموار بوده و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند. اما روکش کابل های اصل به طور واضحی با کیفیت تر از روکش های تقلبی بوده و با لمس کابل می توانید به خوبی متوجه این موضوع شوید.

روکش کابل شبکه

روکش و سیم های درون کابل شبکه

بسته بندی و جعبه کابل شبکه

از دیگر روش های تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی؛ تشخیص از روی جعبه می باشد. این راه در بسیاری از موقعیت ها جوابگو بوده اما به طور 100 درصدی نیم تواند تضمین کننده اصلی یا تقلبی بودن کابل شبکه باشد و باید به عنوان مکمل دیگر روش ها قرار بگیرد تا بتوانید در آخر بهترین انتخاب را داشته باشید.

شرکت های تولید کننده کابل شبکه برای کابل های خود جعبه های شکیل در نظر گرفته تا حس اعتماد را به مشتریان منتقل کنند از این رو شما می توانید با وجود جعبه از اصلی بودن کابل شبکه تا حدودی مطمئن شوید. البته لازم به ذکر است که کابل های شبکه عموما به صورت متری تولید و عرضه می شوند و درون جعبه قرار می گیرند و ممکن است هنگام خرید فروشنده بخشی از کابل را بردیه و درون جعبه قرار داده باشد تا شما بسته به متراژ مورد نیاز خود کابل را خریداری نمایید.

تست عملکرد کابل بهترین روش تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی

یکی از بهترین روش هایی که می توان برای تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی به کار برد گرفتن تستی به نام تست فلوک از کابل است. این تست دارای دو نوع تست به نام های پرمننت و چنل بوده که تفاوت آن ها در نوع سوکت می باشد.

لازم به ذکر است که اگر کابل تست پرمننت را در 90 متر با موفقیت پشت سر بگذارد به دلیل دقیق تر بودن تست پرمننت نسبت به چنل قطعا چنل را نیز با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت.

کابل های تقلبی عموما در تست چنل موفق ظاهر شده و در تست پرمنن شکست می خورند. از این رو این تست یکی از بهترین روش های تشخیص کابل اصل از تقلبی می باشد.

تست فلوک از کابل شبکه

تجهیزات مربوط به تست فلوک

سخن پایانی

برای اینکه بتوانیم از نهایت عملکرد کابل شبکه خود استفاده کنیم باید از اصل بودن آن مطمئن باشیم. تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی کار دشواری نبوده و شما می توانید با انجام تست فلوک، حرارات دادن سیم و … از اصل بودن آن مطمئن شوید. بهتر است کابل شبکه خود را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید تا دغدغه ای از بابت این مسئله نداشته باشید.

سوالات متداول تشخیص کابل شبکه اصل از تقلبی

  1. آیا کابل شبکه تقلبی به هیچ عنوان کار نمی کند؟
    بسته به کیفیت کابل شبکه تقلبی دارد. برخی از کابل های تقلبی ممکن است کابل شما را نیز به خوبی انجام دهند اما بالطبع کیفیت آن ها به نسبت کابل اصل پایین تر است.
  2. منظور از کابل شبکه ضد حریق چیست؟
    این کابل در مقابل حرارت از خود دود تولید نکرده و آسیب کمتری می بیند.
  3. آیا برند کابل شبکه نیز مهم است؟
    در صورت برند بودن کابل شبکه و وجود جعبه آن شما می توانید از طریق کد روی جعبه نیز در برخی موارد اصل بودن کابل را چک نمایید که این مورد کارایی کمتری دارد.
دسته بندی ها : شبکه,مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *