صفحه اصلی

بهترین تنظیمات مودم برای گیم و استریم

۱۳ شهریور ۱۴۰۱

در هنگام بازی آنلاین یا استریم کردن، یکی از مهم ترین موارد، برخورداری از اینترنت پرسرعت است که از اهمیت بالایی برخوردار است. اما تنها بههر مند شدن از اینترنت کافی نیست و لامز است تا همراه این موضوع، مودم یا روتر شما تنظیمات درستی داشته باشد. در این مقاله به بررسی بهترین تنظیمات مودم برای گیم و استریم می پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا تنظیمات مودم برای بازی آنلاین و استریم ضروری است؟

اگر گیمر باشید قطعا با پدیده لگ و پینگ بالا آشنایی دارید. هر چند که در مقاله ترفندهای کاهش پینگ به 10 روش بسیار کاربردی برای پایین آوردن پینگ اشاره شده است اما به طور کل برای اینکه تجربه شما از بازی های آنلاین و استریم کردن بدون قطعی باشد لازم است تا تنظیمات مودم خود را به درستی اعمال کنید. از این رو در ادامه به بررسی بهترین تنظیمات مودم برای گیم و استریم می پردازیم.

چرا تنظیمات مودم برای بازی آنلاین و استریم ضروری است؟

اهمیت تنظیمات مودم برای بازی آنلاین و استریم

7 مورد از تنظیمات ضروری مودم برای گیم و استریم

هنگام بازی آنلاین یا استریم، روتر شما بر تجربه شما تأثیر می گذارد. اگر با قطع ارتباط، تاخیر یا سایر مشکلات بازی آنلاین مواجه هستید، این بهترین تنظیمات روتر، نکات و ترفندها را برای بازی بررسی کنید.

حال بیایید نحوه بهینه سازی روتر خود را برای بازی با استفاده از گزینه ها و ویژگی های زیر بررسی کنیم. این موارد به شما کمک می کند تا مشکلات شبکه را به حداقل برسانید، عملکرد را به حداکثر برسانید، و امیدواریم بتوانید تجربه ای عالی از بازی کردن و همچنین استریم به دست بیاورید.

1- فعال کردن کیفیت خدمات (QoS)

کیفیت خدمات یک ویژگی روتر است که بسته های داده را برای دستگاه های متصل خاص در اولویت قرار می دهد. وقتی چندین کاربر در شبکه دارید که همه فعالیت‌های شبکه فشرده را انجام می‌دهند، مفید است.

به عنوان مثال، اگر همسر شما در حال تماشای نتفلیکس 4K در حالی که پسر شما در حال چت ویدیویی با دوستش است و حجم عظیمی از داده را در پس‌زمینه دانلود می‌کند، پهنای باند زیادی را افزایش می‌دهد. وقتی سعی می‌کنید یک بازی را با تمام این موارد انجام دهید، پهنای باند زیادی باقی نمی‌ماند و در نتیجه تاخیر و عملکرد ضعیفی ایجاد می‌شود.

با فعال بودن QoS، می‌توانید رایانه یا کنسول بازی خود را بر دستگاه‌های دیگری که از شبکه استفاده می‌کنند، اولویت دهید. این روتر شما را مجبور می کند قبل از اینکه نگران چیزهای دیگر باشید، ابتدا داده های بازی را مدیریت کند.

2- از استانداردهای مدرن Wi-Fi استفاده کنید

تقریباً هر روتر مدرن دو بانده است، به این معنی که از هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند. شبکه‌های 5 گیگاهرتزی قابل اعتمادتر از باندهای قدیمی 2.4 گیگاهرتز هستند، اما دامنه کوتاه‌تری دارند.

برخی از دستگاه‌های قدیمی‌تر فقط از Wi-Fi 2.4 گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند، اما می‌توانید با دستگاه‌های جدیدتر از 5 گیگاهرتز استفاده کنید و مدل دو باند را حیاتی می‌کند. اگر مجبورید برای بازی از Wi-Fi استفاده کنید، اگر سیستم شما از باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند استفاده کنید.

در یک آپارتمان کوچک، لازم نیست نگران برد کوتاهتر باشید. اما در یک خانه بزرگ، سعی کنید تنظیمات خود را به گونه ای تنظیم کنید که روتر بیش از یک اتاق با دستگاه بازی شما فاصله نداشته باشد.

3- (MU-MIMO (multiple-input and multiple-output چیست؟

MU-MIMO (چند کاربر، ورودی چندگانه، خروجی چندگانه) یک ویژگی مهم است اگر شبکه شما به دستگاه های مختلف سرویس می دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده از برنامه های کاربردی با پهنای باند بالا در حالی که سعی می کنید بازی کنید، برای چندین کاربر معمول است.

بدون MU-MIMO، روتر شما باید هر دستگاه را یکی یکی سرویس دهد، که می تواند سرعت کلی شبکه را کاهش دهد. با MU-MIMO، روتر چندین “مینی شبکه” را راه اندازی می کند و با هر دستگاه به طور همزمان کار می کند.

4- کانال وای فای خود را بهینه کنید

یکی از دلایل اصلی اجتناب از Wi-Fi هنگام بازی این است که سیگنال های Wi-Fi می توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند. هنگامی که یک سیگنال با تداخل مواجه می شود، نمی تواند به مقصد برسد و باید داده ها را مجددا ارسال کند. با تداخل کافی، تأخیر و از دست دادن بسته ها افزایش می یابد و بر بازی شما تأثیر می گذارد.

تداخل می تواند در هر دو باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز رخ دهد، اما در استفاده از 2.4 گیگاهرتز بسیار رایج تر است. باند 2.4 گیگاهرتز فقط می تواند در 11 کانال در ایالات متحده پخش شود و تنها سه تای آنها همپوشانی ندارند. از آنجایی که باند 2.4 گیگاهرتز به آنچه دیگر دستگاه‌های خانگی معمولی مانند مایکروویو و مانیتور کودک استفاده می‌کنند نزدیک است، می‌توانید تداخل را حتی از دستگاه‌های غیر Wi-Fi دریافت کنید.

در مقابل، باند 5 گیگاهرتز دارای 23 کانال غیر همپوشانی است. هرچه تعداد پخش‌ها در یک کانال بیشتر باشد، ازدحام بیشتر می‌شود – به این معنی که فضای بیشتری در شبکه‌های 5GHz در فضاهای شلوغ فیزیکی وجود دارد.

صرف نظر از اینکه از چه باندی استفاده می کنید، قطعاً باید شبکه Wi-Fi خود را تجزیه و تحلیل کنید، ببینید کدام کانال کمتر استفاده شده است و به صورت دستی روتر خود را برای استفاده از آن کانال تنظیم کنید. این باید به تداخل و ازدحام کمک کند.

5- CPU و RAM کافی داشته باشید

CPU و RAM هنگام انتخاب رایانه و دستگاه های تلفن همراه ملاحظات مهمی هستند، اما احتمالاً برای روتر خود به آن فکر نمی کنید. و در حالی که روترها مجبور نیستند برنامه های پرمصرف مانند فتوشاپ را اجرا کنند، باید به طور مداوم حجم زیادی از داده های شبکه را مدیریت کنند.

اگر CPU روتر شما ضعیف است، ممکن است نتواند با تقاضای سنگین شبکه سازگاری داشته باشد. بازی‌ها معمولاً داده‌های زیادی را به خودی خود ارسال نمی‌کنند، اما هنگامی که هجوم دائمی داده‌های جریان‌های ویدیویی، دانلود فایل‌ها، چت ویدیویی و سایر موارد استفاده از چندین دستگاه متصل را به آن اضافه کنید، روتر ضعیف‌تر ممکن است در زیر بار مشکل داشته باشد.

اگر رایانه و تلفن هوشمند شما تنها دستگاه‌های موجود در شبکه هستند، ممکن است بتوانید با یک روتر ارزان‌تر کنار بیایید. اما اگر ده‌ها تبلت، لپ‌تاپ، سایر گوشی‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و دستگاه‌های مختلف اینترنت اشیا دارید، یک CPU سریع باید در اولویت باشد.

6- زمانبندی خاموش و روشن کردن مودم

وقتی مشکلی در دستگاهی پیش می‌آید، احتمالاً می‌دانید که ابتدا باید چه مرحله عیب‌یابی را انجام دهید: آن را خاموش و دوباره روشن کنید. این امر مخصوصاً برای روترهای قدیمی‌تر صدق می‌کند، که می‌توانند به‌طور ناگهانی اتصالات را قطع کرده و بدون دلیل ظاهراً مسدود شوند.

به همین دلیل، می‌توانید با خودکار کردن برنامه راه‌اندازی مجدد روتر، برخی از سردردها را برطرف کنید. برخی از روترها دارای این داخلی هستند. اگر این کار را نکنید، تغییر به یک سیستم عامل روتر سفارشی ممکن است این گزینه را به شما بدهد. در غیر این صورت، همیشه می توانید یک سوئیچ تایمر قابل برنامه ریزی بخرید تا روتر خود را به آن وصل کنید.

7- Universal Plug-and-Play در روتر

UPnP یا Universal Plug and Play یک ویژگی رایج در روترها است که فرآیند ارسال پورت را برای شما ساده می کند. اگر نمی‌دانید، پروتکل‌های مختلف اینترنتی از طریق پورت‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند، که روتر شما از آن‌ها برای تعیین ترافیک دستگاه‌ها استفاده می‌کند.

بازی های آنلاین از پورت های مختلفی استفاده می کنند. اگر در استفاده از چت صوتی در یک بازی خاص مشکل دارید، احتمالاً باید پورت را روی روتر خود فوروارد کنید تا بداند این ترافیک را به کجا ارسال کند.

UPnP به طور خودکار پورت ها را همانطور که دستگاه های مختلف در شبکه شما به آنها نیاز دارند، فوروارد می کند. فعال کردن این کار راحت است، زیرا هر بار که یک بازی آنلاین جدید را انجام می‌دهید، از درگیری با پورت‌ها جلوگیری می‌کند.

با این حال، استفاده از UPnP یک خطر امنیتی بالقوه برای روتر شما است، زیرا می تواند فعالیت های مخرب را به شبکه شما راه دهد. این به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید که آیا این راحتی ارزش آن را دارد یا خیر.

چه ویژگی های روتر بر بازی آنلاین تأثیر می گذارد؟

درک اینکه چه جنبه هایی از روتر و شبکه خانگی شما واقعاً بر بازی آنلاین تأثیر می گذارد بسیار مهم است.

سرعت بالای شبکه برای عملکرد خوب در بازی های آنلاین حیاتی نیست. سرعت بیشتر بر دانلود به‌موقع به‌روزرسانی‌های بازی تأثیر می‌گذارد (و پهنای باند کافی در شبکه‌های شلوغ، همانطور که قبلاً بحث شد). هنگامی که یک بازی را دانلود کردید، می توانید عملکرد خوبی با آن در اتصال کندتر داشته باشید — تا زمانی که پایدار باشد.

مهمترین جنبه ثبات اتصال شما به سرور بازی است که اکثر بازی ها آن را به صورت تاخیر یا پینگ شما نشان می دهند. در حالی که یک روتر قدرتمند ممکن است اتصال سریع و پایداری را از کنسول بازی شما به مودم شما ارائه دهد، اما واقعاً بر اتصال سیستم شما به سرور بازی تأثیر نمی گذارد. اگر ISP شما غیرقابل اعتماد باشد، ممکن است حتی با یک روتر پیشرفته با اتصال ضعیف مواجه شوید.

برای اکثر کاربران خانگی با اتصال به اینترنت متوسط، معمولا بین 50 تا 100 میلی‌ثانیه پینگ را در بازی‌های آنلاین مشاهده خواهید کرد (بسته به اینکه چقدر به سرورها نزدیک هستید). این بسیار کمتر از میانگین زمان واکنش اکثر انسان ها است، به این معنی که کاهش پینگ شما تا چیزی در حدود 30 میلی ثانیه فایده چندانی ندارد.

دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *