صفحه اصلی

اینترنت رفتارها یا IoB چیست؟

۰۵ آذر ۱۴۰۱

اینترنت اشیا (IoT) شبکه ای از اشیاء فیزیکی به هم پیوسته است که اطلاعات و داده ها را از طریق اینترنت جمع آوری و مبادله می کنند. اینترنت اشیا در دامنه پیچیدگی خود به طور مداوم در حال گسترش و تکامل است، یعنی روشی که در آن دستگاه ها به هم متصل می شوند، محاسباتی که می توانند توسط این اشیا به طور مستقل پردازش شوند و داده هایی که در ابر ذخیره می شوند به روشی پیچیده تر تکامل می یابند. جمع‌آوری داده‌ها (BI، Big Data، CDPs، و غیره) اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتارها، علایق و ترجیحات مشتری فراهم می‌کند و از آن به عنوان اینترنت رفتار (IoB) یاد می‌شود. IoB تلاش می کند تا داده های جمع آوری شده از فعالیت آنلاین کاربران را از دیدگاه روانشناسی رفتاری درک کند. به دنبال این است که به این سوال بپردازد که چگونه داده ها را درک کنیم، و چگونه از این درک برای ایجاد و بازاریابی محصولات جدید استفاده کنیم، همه از دیدگاه روانشناسی انسانی. در ادامه به بررسی اینکه اینترنت رفتارها یا IoB چیست؟ می پردازیم.

فرآیند عملکرد اینترنت رفتارها یا IoB

IoB به فرآیندی اشاره می کند که توسط آن داده های کنترل شده توسط کاربر از طریق دیدگاه روانشناسی رفتاری تجزیه و تحلیل می شود. با نتایج آن تجزیه و تحلیل، رویکردهای جدیدی برای طراحی تجربه کاربری (UX)، بهینه‌سازی تجربه جستجو (SXO) و نحوه بازاریابی محصولات نهایی و خدمات ارائه شده توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود. در نتیجه، انجام اینترنت رفتارها یا IoB برای یک شرکت از نظر فنی ساده، اما از نظر روانی پیچیده است. این نیاز به مطالعات آماری دارد که عادات و رفتارهای روزمره را بدون افشای کامل حریم خصوصی مصرف کننده به دلایل اخلاقی و قانونی ترسیم کند.

علاوه بر این، IoB فناوری‌های موجود را ترکیب می‌کند که مستقیماً بر روی افراد تمرکز می‌کنند، مانند تشخیص چهره، ردیابی مکان و داده‌های بزرگ. بنابراین ترکیبی از سه زمینه است: فناوری، تجزیه و تحلیل داده ها و روانشناسی رفتاری.

IoB به چه معناست و چه کمکی می کند؟

هدف IoB ضبط، تجزیه و تحلیل، درک و پاسخ به انواع رفتارهای انسانی است به گونه ای که امکان ردیابی و تفسیر آن رفتارهای افراد را با استفاده از نوآوری های تکنولوژیکی و پیشرفت های در حال ظهور در الگوریتم های یادگیری ماشین فراهم کند. رفتارهای افراد نظارت می‌شود و مشوق‌ها یا بازدارنده‌ها اعمال می‌شوند تا بر آن‌ها تأثیر بگذارند تا به مجموعه‌ای از پارامترهای عملیاتی مطلوب عمل کنند. چیزی که واقعاً در مورد اینترنت رفتارها یا IoB مرتبط است این است که نه تنها توصیفی (تحلیل رفتار)، بلکه فعال است (تشخیص اینکه کدام متغیرهای روانشناختی را تحت تأثیر قرار می دهد تا نتیجه خاصی حاصل شود).

IoB بر انتخاب مصرف کننده تأثیر می گذارد، اما زنجیره ارزش را نیز طراحی مجدد می کند. در حالی که برخی از کاربران نسبت به ارائه داده های خود احتیاط می کنند، بسیاری دیگر از انجام این کار خوشحال هستند تا زمانی که ارزش افزوده ایجاد کند – ارزش مبتنی بر داده. برای شرکت ها، این به این معنی است که می توانند تصویر خود را تغییر دهند، محصولات را به طور موثرتری برای مشتریان خود بازاریابی کنند یا تجربه مشتری (CX) یک محصول یا خدمات را بهبود بخشند. به طور فرضی، اطلاعات را می توان در تمام جنبه های زندگی کاربر، با هدف نهایی بهبود کارایی و کیفیت، جمع آوری کرد.

نحوه استفاده شرکت ها اینترنت رفتارها یا IoB

اساساً، برای اینکه یک شرکت از اینترنت رفتارها یا IoB در بخش بازاریابی خود استفاده کند، جنبه های زیر الزامات ضروری هستند. در مرحله اول، قبل از ایجاد برنامه، مهم است که الگوهای تعامل و نقاط لمس کاربر را تصور کنید. آنها را در فرآیند ایجاد مشارکت دهید، نیازهای آنها را درک کنید، تجربه برنامه را یکپارچه و منسجم نگه دارید، ناوبری را ساده و معنادار کنید تا برنامه مرتبط و مفید باشد. پس از راه‌اندازی برنامه، هدف آن را بیان کنید، یک راهنمای کاربر ایجاد کنید و با بازی کردن CX در برنامه، پاداش دهید. تعامل قوی کاربر مورد نیاز است.

ثانیا، ابزارهای محکمی مانند پلتفرم های پشتیبانی چند فرمتی (XML، JSON، PHP، CVS، HTML، و غیره) مورد نیاز است که می توانند به هر API متصل شوند، که می توانند داده ها را در ابر آپلود کنند، یعنی ویژگی های اساسی پلتفرم هایی مانند به عنوان گوگل یا فیسبوک پلتفرم‌ها باید امکان شخصی‌سازی چند کانالی، به‌روزرسانی‌های متمرکز که تکرار می‌شوند، ارسال اعلان‌های منحصربه‌فرد که کاربران را به مشارکت‌کنندگان در شخصی‌سازی برنامه تبدیل می‌کند، امکان ادغام رسانه‌های اجتماعی و حفظ یک رابط تعاملی را فراهم کند.

در نهایت، این داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق برنامه هستند که برای مدل‌سازی رفتار کاربر خدمت می‌کنند. و به نوبه خود، این داده‌های عملی است که می‌تواند در قالب پنجره‌های بازشو و اعلان‌ها برای مشتری ارسال شود تا آنها را تشویق و ترغیب به رعایت یک رفتار دلخواه کند. تجزیه و تحلیل ضروری است تا بتوان اطلاعات ضروری را از تمام داده ها استخراج کرد.

ارزش اینترنت رفتارها یا IoB و استفاده اخلاقی از آن چگونه است؟

برای استفاده از اینترنت رفتارها یا IoB از طریق Big Data می توان از چندین نقطه تماس به اطلاعات دسترسی داشت. این امر امکان کاوش در CX را از ابتدا تا انتها، دانستن اینکه علاقه مشتری به یک محصول از کجا شروع می شود، سفر آنها به سمت خرید و روش مورد استفاده برای خرید را ممکن می سازد. این توانایی ایجاد نقاط تماس بیشتر برای تعامل مثبت با مصرف کننده را فراهم می کند. این شخصی‌سازی کلید کارایی یک سرویس است. هر چه یک سرویس کارآمدتر باشد، کاربر بیشتر به تعامل ادامه می دهد و در نتیجه رفتار خود را تغییر می دهد.

مزایای خاص اینترنت رفتارها یا IoB چیست؟

  • عادات خرید مشتری را در همه پلتفرم ها تجزیه و تحلیل کنید.
  • داده‌های دست نیافتنی قبلی را در مورد نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌ها و محصولات مطالعه کنید.
  • اطلاعات دقیق تری در مورد جایی که مشتری در فرآیند خرید است به دست آورید.
  • اعلان‌ها و هدف‌گیری POS را در زمان واقعی ارائه دهید.
  • مشکلات را به سرعت حل کنید تا فروش را ببندید و مشتریان را راضی نگه دارید.

مشکلی که ممکن است در این فناوری رخ دهد، ماهیت فنی ندارد. IoB با مشکلات نحوه جمع آوری، ذخیره و استفاده از داده ها مواجه است. کنترل سطح دسترسی آن دشوار است و بنابراین همه شرکت ها باید از مسئولیت استفاده از IoB آگاه باشند. گوگل، فیسبوک یا آمازون به خرید نرم افزاری ادامه می دهند که به طور بالقوه کاربر را از یک برنامه واحد به کل اکوسیستم آنلاین خود بدون اجازه آنها می آورد. این خطرات حقوقی و امنیتی قابل توجهی را برای حقوق حریم خصوصی ایجاد می کند که بین حوزه های قضایی در سراسر جهان نیز متفاوت است.

سخن پایانی

به همین دلیل، ایجاد تعادل بین پیشنهادات شخصی و مزاحمت برای جلوگیری از واکنش نامطلوب مصرف کننده ضروری است. هر شرکتی که رویکرد اینترنت رفتارها یا IoB را برای استراتژی‌های خود انتخاب می‌کند، باید اطمینان حاصل کند که امنیت سایبری قوی برای محافظت از همه آن داده‌های حساس دارد.

داده‌های جمع‌آوری‌شده از اینترنت اشیا با استفاده از فناوری IoB می‌تواند برای فروش استفاده شود، اما همه اینها تبلیغات هدفمند نیستند. سازمان‌ها می‌توانند به عنوان مثال، کارایی کمپین‌های خود را چه تجاری و چه غیرانتفاعی آزمایش کنند. همچنین، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند تلاش های فعال سازی و مشارکت بیمار را اندازه گیری کنند. در نتیجه، کاتالوگ برنامه های آن در حال حاضر گسترده است، اما با تثبیت آن در جامعه به گسترش آن ادامه خواهد داد.

دسته بندی ها : مجله صفر و یک
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *